كامپيوتر برتر

هر چي خواستي فقط درخواست كن.امنيت.هك.عيب يابي.ويندوز.راهكار.ترفند.آموزش.ريجستري.....


علت هنگ کردن ویندوز چیست؟

 

علت هنگ کردن ویندوز چیست؟

 

 

صفحات آبی، مشكلات هنگام بوت و فریز شدن برنامه‌ها از جمله رایج‌ترین مشكلاتی به شمار می‌رود كه در سیستم‌عامل ویندوز مشاهده می‌شود و تنها راه خلاصی از آنها نیز راه‌اندازی مجدد رایانه است.همان‌ طور كه می‌دانید راه‌اندازی دوباره رایانه در این شرایط نیز مشكلات مربوط به خودش را دارد كه برخی آنها عبارت است از: ذخیره نشدن و ناتمام ماندن كارهای در حال انجام و به‌هم ریختگی اطلاعات ذخیره‌شده روی هارد‌دیسك.

علاوه بر اینها، مشكل بسیار بزرگ دیگری نیز وجود دارد و آن هم خسته‌كننده بودن استفاده از رایانه در چنین شرایطی است. بسیاری از كاربران با بروز هنگ‌های متوالی در سیستم‌عامل عصبانی شده و كار با رایانه برای آنها بسیار خسته‌كننده می‌شود. تصور برخی‌كاربران بر این است كه سیستم‌عامل

باگ‌های بسیاری دارد و همین باگ‌ها موجب بروز این مشكلات می‌شود، اما نظر كارشناسان این‌طور نیست. به عقیده كارشناسان، ویندوز یك سیستم‌عامل پایدار است و بسیاری از كاربران نیز با ثبات و بدون مشكل به استفاده از آن می‌پردازند.
البته یك نرم‌افزار نمی‌تواند صددرصد فاقد هرگونه مشكل یا باگ باشد، اما مهندسان مایكروسافت تا حد زیادی در این امر موفق بوده و سیستم‌عامل ویندوز را فاقد خطا و باگ طراحی كرده‌اند و در صورت بروز مشكلات نیز بسرعت با ارائه اصلاحیه‌ها نسبت به رفع آنها اقدام می‌كنند. در این میان، كاربرانی وجود دارند كه مدام با سیستم‌عامل مشكل دارند و بیش از سایر كاربران با خطاهای رایج ویندوزی و هنگ‌های متوالی مواجه می‌شوند. این كاربران باید به این نكته توجه داشته باشند كه هنگ كردن جزئی از سیستم‌عامل ویندوز محسوب نمی‌شود و این امر ممكن است به‌دلایل متعددی رخ دهد. برخی از برجسته‌ترین این دلایل عبارت است از:
حافظه و بورد اصلی
بسیاری از هنگ‌ها در سیستم‌عامل مخصوصا آنهایی كه با یك صفحه آبی همــراه می‌شود و در اصطلاح Blue Screen Of Death نام دارد، به‌دلیل مشكلات ناشی از حافظه رم یا بورد اصلی رایانه رخ می‌دهد. دلیل بروز این خطا نیز فراهم نبودن امكان دسترسی به اطلاعاتی است كه ‌باید در حافظه رم ذخیره شود. برای بررسی حافظه رم رایانه خود می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون:
http:‌/‌‌/Memtes86‌www.memtest.org
كمك بگیرید و برای بررسی بورد اصلی نیز می‌توانید از ابزارهای داخلی كه برای بررسی مشكلات بوردها طراحی شده‌ است، استفاده كنید. اگر هم می‌خواهید خودتان اقدام كنید، پیش از هر كاری می‌توانید یك حافظه رم جدید را جایگزین حافظه قبلی كنید! در این شرایط اگر مشكل رفع شد، یعنی رم معیوب بوده است. در صورتی‌كه با رم جدید مشكل همچنان باقی بماند، یعنی حافظه رم سالم است و مشكل به بورد اصلی مربوط می‌شود.
تنظیمات بایوس
بورد اصلی رایانه‌ها در بیشتر موارد دارای تنظیماتی از طرف كارخانه است كه این تنظیمات نیز در بسیاری موارد با سخت‌افزارهای مختلف سازگاری كامل دارد. این تنظیمات می‌تواند به‌دلایل مختلفی توسط تكنیسین‌ها و متخصصان رایانه تغییر كند، اما زمانی كه ظرفیت باتری بورد اصلی شما به پایان برسد، تنظیمات بایوس به حالت اولیه برمی‌گردد و این برگشت به حالت اولیه ممكن است با سیستم‌عامل شما سازگار نباشد. در چنین شرایطی ‌باید رایانه را به‌دست یك متخصص بسپارید تا تنظیمات مورد نیاز را دوباره روی رایانه شما اعمال كند. یكی از عمده‌ترین مشكلاتی كه در این شرایط برای كاربران به‌وجود می‌آید، به‌هم خوردن اولویت‌های بوت رایانه است. به‌عنوان مثال چنانچه اولویت اول بوت روی حافظه فلش قرار بگیرد و فراموش كنید، حافظه فلش خود را از درگاه یو‌اس‌بی جدا كنید، ممكن است با خطای بوت مواجه شوید و فكر كنید ویندوز رایانه به‌طور كل با مشكل مواجه شده است.
سكته قلبی
رجیستری ویندوز همانند قلب ویندوز است و هنگامی كه با مشكل مواجه شود، یعنی سیستم‌عامل دچار حمله قلبی شده است! در صورت بروز این شرایط نیز احتمال وقوع هرگونه هنگ یا ناهماهنگی در عملكرد صحیح سیستم‌عامل و حتی عدم بوت صحیح آن وجود دارد. برای رفع مشكلاتی از این قبیل نیز می‌توانید از پزشك‌های رجیستری كمك بگیرید. یكی از این پزشك‌ها نیز نرم‌افزار قدرتمند ccleaner است.
http:‌/‌‌/‌www.piriform.com‌/‌ccleaner
راه‌اندازهای اشتباه یا معیوب
درایور یا همان نرم‌افزارهای راه‌انداز، واسطه‌ای میان سخت‌افزار و نرم‌افزار است كه به سخت‌افزارها می‌ فهماند چه كاری را باید انجام دهد. چنانچه این برنامه‌های راه‌انداز بدرستی عمل نكند، با سخت‌ افزارهای مربوط سازگاری نداشته باشد یا فایل‌های آن‌ صدمه دیده باشد، ممكن است موجب هنگ كردن رایانه و حتی نمایش خطای صفحه آبی بشود.

هنگ‌هایی كه به‌واسطه این مشكل پدیدار می‌شود اغلب با یك كد خطا همراه بوده و در مواردی نیز به‌طور كاملا واضح نام سخت‌افزار دخیل در بروز مشكل نیز قابل مشاهده است. در صورتی كه به‌همین راحتی قادر به تشخیص پیغام خطا یا سخت‌افزار معیوب نباشید نیز می‌توانید پیغام خطا را در گوگل جستجو كرده تا اطلاعات بیشتری راجع به آن كسب كنید.حذف درایور و نصب مجدد آخرین نسخه از آن می‌تواند راه حل مناسبی برای رهایی از مشكلات مربوط به این بخش باشد.
مشكلات هارد‌دیسك
اگر تنظیمات بایوس را بدرستی انجام داده‌اید اما در موارد متعدد، سیستم‌عامل هنگام بوت شدن با مشكل مواجه است و قادر به شناسایی هارد‌دیسك یا درایو بوت نیست، مشكل به هارد‌دیسك رایانه مربوط است.مشكلات مربوط به هارد‌دیسك در بیشتر موارد هنگامی مشاهده می‌شود كه سعی می‌كنید به فایل خاصی روی آن دسترسی پیدا كنید. تست سلامت هارد‌دیسك با استفاده از ابزار Disk Bench براحتی امكان‌پذیر است.

http:‌/‌‌/‌www.nodesoft.com‌/‌diskbench

تداخل سخت‌ افزاری
بسیاری از كاربران بر این عقیده‌اند كه سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها نسبت به رایانه‌های رومیزی از پایداری بیشتری برخوردارند. این پایداری بیشتر به سیستم‌عامل نصب شده روی لپ‌تاپ ارتباط ندارد بلكه مهم‌ترین دلیل آن، سازگاری كامل قطعات سخت‌افزاری به‌كار رفته در لپ‌تاپ با یكدیگر است. به‌عبارت دیگر، ممكن است شما هنگام تهیه رایانه رومیزی خود باتوجه به سلیقه و بودجه‌ای كه در اختیار داشته‌اید قطعات مختلفی را تهیه كرده باشید.
در مواردی مشاهده شده این قطعات با یكدیگر سازگاری كاملی نداشته و موجب فریز شدن سیستم‌عامل و نمایش خطای صفحه آبی شده ‌است.این ناسازگاری در اغلب موارد با مراجعه به بخش Device Manager به‌صورت یك علامت خطر زرد رنگ قابل مشاهده است.نرم‌افزارهای راه‌انداز، معیوب بودن سخت‌افزار، تنظیمات اشتباه در بایوس و برخی دلایل دیگر از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز این خطاست.
ویروس
گاهی اوقات رایانه‌ها ویروسی می‌شود و از نظر كاربرانی كه به امنیت خود توجهی ندارند این ویروس‌ها هیچ مشكلی را ایجاد نمی‌كند. اما بسیاری از مشكلات ناشی از وجود همین ویروس‌ها و آلوده شدن رایانه به آنهاست. ویروس‌ها ممكن است پردازشگر مركزی را اشغال و درایورها را حذف كنند، فایل‌های سیستمی ویندوز را پاك كرده یا تنظیمات مدیریتی در سیستم‌عامل را تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند دلایل بسیار روشنی برای هنگ كردن، فریز شدن یا حتی قفل كردن برنامه‌های شما باشد.در صورت آلودگی به ویروس، بهترین روش درمان استفاده از نرم‌افزارهای معروف و قدرتمندی همچون Kaspersky و Bitdefender است.

منبع تغذیه
اگر سخت‌افزارهای رایانه شما از سازگاری كاملی با یكدیگر برخورداراست، تنظیمات بایوس را بدرستی انجام داده‌اید، از سلامت هارد‌دیسك، بورد اصلی و حافظه رم هم مطمئن هستید اما باز هم رایانه شما در بازه‌های زمانی متفاوت دچار هنگ یا راه‌اندازی مجدد می‌شود، پیشنهاد می‌كنیم منبع تغذیه را بررسی كنید. منبع تغذیه یا همان پاور رایانه می‌تواند در صورت نیم‌سوزشدن، كاهش توان برق‌رسانی و... این مشكلات را برای رایانه شما به‌همراه داشته باشد. گاهی اوقات افت ولتاژ و وجود نوسان زیاد در برق ساختمان نیز می‌تواند دلیل بروز این‌گونه مشكلات باشد.
نرم‌افزار‌های دردسرساز
به‌طوركلی، نرم‌افزارها نمی‌توانند موجب هنگ كردن سیستم‌عامل بشوند. اما گاهی اوقات بروز مشكلات در یك نرم‌افزار یا وجود باگ‌های فراوان در آن می‌تواند عملكرد سیستم‌عامل را با مشكل مواجه سازد. این مشكلات اغلب زمانی به‌وجود می‌آید كه نرم‌افزار مورد نظر اجرا شود. پس چنانچه هنگام اجرای یك نرم‌افزار رایانه شما هنگ كرد یا برنامه مربوط به حالت فریز درآمد، پیشنهاد می‌كنیم آن نرم‌افزار را از روی سیستم‌عامل حذف كنید. برخی نرم‌افزارها نیز دارای قابلیت اجرای خودكار هنگام بوت سیستم‌عامل بوده و ممكن است در لـحظه بوت شدن سیستم‌عامل، مشكلاتی را به‌وجود بیاورد.
گرما
قطعات رایانه‌ای به گرما حساس‌بوده و افزایش دما در محفظه قرارگیری این قطعات ممكن است به آنها آسیب برساند. در بسیاری از موارد این قطعات به‌صورت خودكار در صورت افزایش حرارت، از كار افتاده و با این كار مانع از معیوب شدن قطعه مربوط می‌شود ؛ اما این قطع فعالیت به‌صورت هنگ كردن سیستم‌عامل یا راه‌اندازی مجدد آن مشاهده می‌شود. در مواردی نیز خطای به‌وجود آمده با بوق‌ یا بوق‌های هشدار متوالی اعلام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع بوق‌های هشدار و خطاهای مربوط به هریك از آنها می‌توانید به راهنمای بورد اصلی مراجعه كنید.

 

 


برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
آموزش چند نکته مفید در مورد نگهداری از سخت افزار های رایانه


نگامی که شما به نگهداری از یک PC فکر می کنید احتمالا مواردی مانند جستجوی ویروس، حذف فایل های قدیمی، اجرای برنامه ی Scan disk و دیگر وظایفی از این دست از نظرتان می گذرد. اما گذشته از این نوع نگهداری ها، باید توجه داشت که اجزای فیزیکی کامپیوتر نیز به نگهداری نیاز دارند.

اگر چه درون یک Case اجزای اندکی هستند که می توان آنها را جابجا کرد اما باید دانست که اگر از این قطعات به خوبی نگهداری نشود در آن صورت آنها دچار خرابی و فرسودگی می شوند. برای فهمیدن این که چه اجزایی به نگهداری نیاز دارند و یا اگر قطعه ای در حال خراب شدن است علت آن چیست و چگونه می توان قبل از خرابی به این موضوع پی برد، در اینجا به ذکر نکاتی می پردازیم که در اصل توصیه هایی هستند که از جانب متخصصین و تعمیرکاران بیان شده اند.

بخاطر داشته باشید که با بکارگیری روش های بهتر نگهداری می توانید وقوع این گونه خرابی ها را به حداقل برسانید.با آموزش این روش های مفید و کاربردی در سایت سرزمین انلود با ما همراه باشید.

علاوه بر این از آنجایی که اجزای مکانیکی متحرک در داخل Case بسیار کم هستند، به همین دلیل اجزای سخت افزاری اندکی به طور مرتب خراب و یا فرسوده می شوند. در حقیقت بسیاری از تعمیرکاران و تکنسین های کامپیوتر معتقدند که بیشتر مشکلات موجود در ارتباط با کامپیوتر مربوط به نرم افزار، سیستم عامل ها و مدیریت نرم افزاری شبکه است و موارد سخت افزاری در مقایسه با موارد نرم افزاری بسیار ناچیز می باشد.

در طی 4 یا 5 سال اخیر محصولات سخت افزاری قابل اعتمادتر شده و نرم افزار نیز پیچیده تر گشته است، بنابراین بیشتر وقت کاربران صرف مبارزه با فایل های DLL غیرمتعارف می شود؛ تا این که قطعات سخت افزاری کامپیوتر خود را عوض کنند.

در داخل Case سه قسمت سخت افزاری وجود دارد که بیش از سایر اجزا در معرض فرسودگی قرار دارند. این سه بخش عبارتند از Fan منبع تغذیه، Fan ریزپردازنده و درایو دیسک سخت. به همین دلیل در اینجا ابتدا به توصیه ها و نکاتی راجع به این سه قطعه می پردازیم و سپس به سراغ سایر اجزا می رویم.

● Fan منبع تغذیه:
یکی از کارهایی که بیش از همه در تعمیرگاههای کامپیوتر انجام می گیرد تعویض Fan خرابی است که بر روی منبع تغذیه کامپیوتر قرار دارد. یکی از موارد مهم و قابل توجه در ارتباط با Fan منبع تغذیه این است که اگر Fan مذکور عمل خنک سازی را به خوبی انجام ندهد، منبع تغذیه بیش از حد گرم شده و می سوزد، که در نتیجه ی سوختن منبع تغذیه، هزینه ی تعویض آن از هزینه ی تعویض خود Fan بیشتر می شود.

البته گرم شدن زیادی منبع تغذیه می تواند باعث خرابی و یا از کار افتادن سایر اجزایی شود که در داخل کامپیوتر قرار دارند و مطمئنا چون همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لذا توصیه می شود که مانعِ از کار افتادن Fan منبع تغذیه شوید. برای این منظور باید به محض این که مشکلی در Fan بوجود می آید قبل از اینکه موضوع بحرانی گردد آن را بر طرف کنید. مشکلات مربوط به Fan منبع تغذیه اشکال گوناگونی دارند.

چرا که در این Fan اجزای جابجا شونده ای وجود دارد که فرسودگی هر کدام به نوعی باعث توقف عملکرد Fan می شود. بعضی از کارخانه های تولید کننده برای کاهش هزینه ها، حفظ بازار و عقب نماندن از رقابت؛ Fanهای ارزانی نصب می کنند که خیلی زود خراب می شوند. در حقیقت این شرکت ها بخاطر رقابت و حفظ قیمت از اصل و کیفیت کالا می کاهند که همین امر باعث تولید محصولاتی با کیفیت پایین می شود.

ذرات خارجی از جمله چیزهایی است که برای Fanهای منبع تغذیه مشکل ساز می شود. از آنجایی که این Fanها نزدیک هواکش Case قرار دارند ذرات هوا به آسانی می توانند از داخل این هواکش وارد Case شده، به Fan بچسبند و باعث از کار افتادن و یا فرسودگی Fan شوند. معمولا قبل از این که Fan منبع تغذیه از کار بیافتد علایم هشداردهنده ای به شما داده می شود. برای مثال هنگامی که Fan می خواهد از کار بیافتد صدای جیرجیر و یا صدای بلند بخصوصی از آن شنیده می شود. گاهی این صدا به تدریج با گذشت زمان ایجاد می شود و یا این که ناگهان به صورت یک صدای بلند در می آید.

بعضی از رفتارهای عجیب کامپیوتر نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه ی Fan شود. ازجمله ی این رفتارها می توان به برنامه هایی که بد اجرا می شوند و یا خطاهای مهلک ویندوز مانند خطای Blue Screen Of Death (صفحه ی آبی مرگ) اشاره کرد. اگر یک کاربر به مشکل بخصوصی برخورد کند که قبلا اصلا اتفاق نمی افتاد و یا بندرت اتفاق افتاده است و با گذشت زمان، دفعات و شدت این مشکل نیز بیشتر می شود، در آن صورت مشکل مذکور می تواند به نوعی با زیاد گرم شدن Fan ارتباط داشته باشد.

اگر شما احساس می کنید که در عملکرد Fan منبع تغذیه اختلالی پیش آمده و درحال از کار افتادن است و یا شاید قبلا از کار افتاده باشد می توانید دستتان را در قسمت پشت Case جایی که هواکش ها وجود دارند قرار دهید. در حالتی که Fan به خوبی کار می کند شما باید جریان ملایمی از هوا را احساس کنید. البته یک Fan معمولی صدای خفیفی ایجاد می کند که می توان آن را به صدای آهسته ی انسان و یا به صدای وزش باد ملایم تشبیه کرد. هنگام کار کردن Fan، به جریان هوا و صدای آن دقت کنید تا اگر در این علایم تغییراتی بوجود آمد براحتی بتوانید تغییرات را تشخیص داده و متوجه کار کرد نامناسب Fan شوید. با تمیز نگه داشتن Fan و دور بودن آن از ذرات گرد و غبار هوا می توانید مطمئن باشید که حداقل 3 تا 5 سال به خوبی کار خواهد کرد.

●  Fanهای ریزپردازنده:
اگر شما یک ریزپردازنده و یا CPU جدید تهیه کرده باشید حتما متوجه سرعت بیشتر در اجرای نرم افزارها و عملکرد کامپیوتر شده اید. متاسفانه ریزپردازنده هایی که دارای سرعت بالا هستند نسبت به نمونه های قدیمی، گرمای بیشتری تولید می کنند و همین امر باعث می شود که به سیستم های خنک کننده ی پیچیده تری برای این ریزپردازنده ها نیاز باشد. اینگونه ریزپردازنده ها معمولا دارای یک بخش حرارت گیر (که گرما را از تراشه جذب کرده و پراکنده می سازد) و یک Fan خنک کننده می باشند.

حرارت گیر قطعه ی فلزی کوچکی است که دارای 12 دندانه بوده و بر روی ریزپردازنده قرار دارد. در حقیقت حرارت گیر به گرمای پدید آمده در داخل ریزپردازنده اجازه می دهد تا راهی برای فرار داشته باشد. در چنین ریزپردازنده هایی وقتی Fan کار می کند، هوای تولید شده در اطراف حرارت گیر حرکت کرده و به این ترتیب به خنک شدن بهتر و کارآمدتر ریزپردازنده کمک می کند. اگر Fan پردازشگر از کار کردن بایستد کامپیوتر نیز بعد از 15 یا 20 دقیقه قفل می کند.

بعضی از ریزپردازنده ها خصوصا آنهایی که دست کاری شده اند تا با سرعت بیشتری نسبت به آنچه که تولیدکننده برای آن تعیین کرده کار کنند، دارای سیستم های خنک کننده ی پیچیده تری هستند. اکثر تکنسین های کامپیوتر بر این باورند که تمام عناصر خنک کننده باید به خوبی کار کنند تا مشکل داغ شدن در مورد ریزپردازنده پدید نیاید. البته برای اکثر کاربران بازکردن Case و نگاه کردن به درون ریزپردازنده برای تصمیم گیری در مورد این که آیا تمام سیستم های خنک کننده به خوبی کار می کنند یا خیر، کار مشکلی است.

در هر صورت خوب چرخیدن Fan ریزپردازنده نشانه ی خوب کار کردن آن است. یکی از مشکلاتی که در مورد Fan ریزپردازنده ها (خصوصا Fan های ارزان) وجود دارد تغییر مکان (از جا در رفتن) Fan می باشد. وقتی Fan از جای خود بیرون آمده باشد شاید هنوز کاربر آن را در حال چرخیدن ببیند، ولی متوجه قرار گرفتن آن در مکان نامناسب نشود. در نتیجه چنین Fan ای نمی تواند عمل خنک کنندگی ریزپردازنده ها را انجام دهد.

علی رغم افزایش تعداد Fanهای ارزان قیمت، به هرحال اکثر سیستم های خنک کننده ی ریز پردازنده حتما باید بتوانند چند سالی را کار کنند.

در هر صورت بیشتر مشکلاتی که در ارتباط با سیستم خنک کننده ی ریز پردازنده پدید می آیند معمولا به علت زیاد داغ شدن این سیستم است. بعضی از ریزپردازنده ها هنگامی که مشکل داغ شدن در شرف وقوع است، علایم هشداردهنده ای را بر روی صفحه ی مانیتور نشان می دهند. در برخی موارد PC شما بدون این که علامت هشداردهنده ای از خود نشان دهد خاموش می شود.

● مشکلات درایو دیسک سخت:
اگر از یک کاربر خواسته شود تا مهمترین اجزای کامپیوتر را نام ببرد، یکی از مواردی که او اشاره خواهد کرد درایو دیسک سخت است. فرقی که درایو دیسک سخت با بقیه ی اجزای سخت افزاری کامپیوتر دارد، داده های موجود بر روی آن است. شما می توانید تمام اجزای دیگر کامپیوتر را تعویض کنید اما برای تعویض درایو دیسک سخت با یک درایو دیگر حتما لازم است که از داده های آن یک پشتیبان تهیه کنید.

متاسفانه بخاطر این که اجزای داخل درایو دیسک سخت جابجا شونده هستند، این درایو بیش از دیگر اجزای سخت افزاری موجود در کامپیوتر آسیب پذیر بوده و در معرض خراب شدن قرار دارد. اگر هریک از اجزای درایو دیسک سخت دچار خرابی شوند شما برای بازیابی اطلاعات موجود بر روی درایو ناچارید به یک تکنسین و یا فردی متخصص و حرفه ای مراجعه کنید. در چنین مواقعی تنها این پشتیبان است که می تواند به داد شما برسد.

در حقیقت با خروج درایو دیسک سخت تان، فایل هایتان نیز با آن خارج می شوند و شاید دیگر باز نگردند. بنابراین می توان به اهمیت پشتیبانی که از این داده ها تهیه شده است پی برد. البته هر درایو دیسک سختی بالاخره روزی فرسوده می شود اما اگر محیط کار پر از گرد و غبار و دود باشد در آن صورت عمر مفید درایو کوتاهتر شده و سریع تر خراب می شود. شاید با خودتان بگویید که درایو دیسک سخت در داخل محیط بسته ای چون Case قرار دارد پس چگونه است که دود و غبار موجب خرابی آن می شوند.

در پاسخ باید بگوییم ذرات گرد و غبار و دود می توانند به Case (خصوصا آنهایی که قدیمی ترند) نفوذ کنند. مساله ی دیگری که در مورد درایو دیسک سخت باید در نظر گرفت عمر مفید آن است. اگر بیش از 3 سال است که از درایوتان استفاده می کنید در آن صورت هر لحظه باید منتظر از کار افتادن آن باشید. صرف نظر از این که باید سعی کنید تا حد امکان در محیطی عاری از ذرات گرد و غبار کار کنید اما موارد دیگری نیز هست که باید آنها را رعایت نمایید. از جمله ی آنها یکپارچه سازی درایو دیسک سخت و اسکن کردن خطاهای آن به طور مرتب می باشد. برای انجام چنین اعمال نگهداری کننده ای در ویندوز98 از برنامه ی Maintenance Wizard استفاده کنید.

برای دسترسی به این برنامه از طریق منوی Start به ترتیب گزینه های Programs System Tools, Accessories و در نهایت Maintenance Wizard را کلیک کنید. با استفاده از این برنامه می توانید برای انجام اعمال نگهداری کننده ی فوق، زمان مشخصی را تعیین نمایید. به کارگیری روش های نگهداری کننده ای که گفته شد کلیدی برای بیشتر استفاده از یک درایو دیسک سخت است.

● مشکلات دیگر:
بعد از مواردی که ذکر شد، قطعاتی نیز باقی می مانند که دارای بخش های جابجا شونده هستند. این بخش ها نسبت به بخش های دیگری چون درایو دیسک سخت و Fanها که راجع به آنها صحبت شد کمتر در معرض فرسودگی قرار دارند. اما به هر حال مراقبت از آنها می تواند در بازدهی و استفاده ی کارآمدتر شان مؤثر باشد.

● درایو CD ROM :
این درایو یکی دیگر از اجزایی است که بالاخره فرسوده می شود. چرا که این قطعه هم دارای بخش های جابجا شونده ی بسیاری است. برای افزایش عمر این درایو نیز باید سعی کنید از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کنید. برای این منظور لازم است که همواره درب این قسمت بسته باشد. همچنین از وارد کردن CD کثیف به داخل آن خودداری کنید. چرا که ذرات موجود بر روی CD ، عدسی درایو را مسدود کرده و باعث می شوند که نتواند داده ها را بخواند.

● درایو دیسکت:
این درایو نیز دارای عمر محدودی است که در نهایت به اتمام می رسد. پس از این که این درایو از کارافتاد دیگر قادر به خواندن داده ها نبوده و یا این که بخوبی نمی تواند دیسکت را خارج سازد. اکثر متخصصین معتقدند که آسیب ناشی از یک دیسکت معیوب بیشتر از فرسودگی تدریجی خود درایو است. چرا که چنین آسیبی باعث خرابی و از کار افتادن یکباره ی درایو می شود.

● سایر Fan ها:
اکثر اجزای داخلی کامپیوتر با سرعت بالایی حرکت می کنند که همین امر موجب می شود آنها به طور مرتب گرما تولید کنند. این گرما بر روی Fan منبع تغذیه تاثیر گذاشته و باعث می شود که این Fan نتواند عمل خنک کنندگی سیستم را به خوبی انجام دهد و کل سیستم را خنک نماید. به همین دلیل در داخل کامپیوتر اجزایی مانند کارت تصویر را می یابید که برای خودشان به تنهایی یک Fan و یا یک حرارت گیر دارند. همچنین امکان دارد که کامپیوتر شما یک Fan دومی هم داشته باشد که پابه پای Fan منبع تغذیه کار کند.

● اتصال دهنده های کابلی:
کابل های داخل PC تقریبا هیچ وقت فرسوده نمی شوند، اما در هر صورت نوسانات شدید جریان الکتریسیته می تواند بر روی کابل های داخل کامپیوتر تاثیر گذاشته و سیم هایشان را شل و فرسوده نماید. نوسانات شدید الکتریکی و یا ضرباتی که در اثر بی دقتی (وقتی که مشغول کار در داخل Case هستید) وارد می شوند موجب خم شدن اتصال دهنده ها می گردند. این اتصال دهنده ها بین منبع تغذیه ی PC وسایر درایوها اتصال برقرار می کنند.

خم شدن اتصال دهنده باعث می شود که گاهی اتصال بین منبع تغذیه و درایو دیسک سخت و یا درایو CD ROM قطع شود که همین امر موجب اختلال در عملکرد این درایوها می شود. همچنین اگر سیم ها در معرض گرمای شدید قرار گیرند (مانند زمانی که Fan خنک کننده بد کارمی کند) در آن صورت احتمال دارد که آسیب دیده و فرسوده گردند.

یکی از مشکلات معمول در مورد کابل ها وقتی اتفاق می افتد که پایه های یک اتصال دهنده ی نر که در انتهای سیم پرینتر و یا مانیتور قرار دارند، خم شود. معمولا کاربرانی که این سیم ها را زیاد جابجا می کنند باعث خم شدن پایه ها می شوند. اگر شما از این دسته افراد هستید، در آن صورت مجبورید از یک اتصال دهنده در انتهای این کابل ها استفاده کنید و آن را به پشت PC خود وصل نمایید. اگر اتصال دهنده نیز آسیب ببیند براحتی می توانید آن را تعویض کنید و دیگر نیازی به تعمیر کابل نیست.

● سخن آخر:
از آنجایی که اجزای کمی از کامپیوتر دارای بخش های جابجا شونده هستند لذا تعمیرکاران معتقدند که مشکلات مربوط به فرسودگی و خرابی اجزای سخت افزاری بسیار اندک است و حتی در مورد همین مشکلات کم هم، می توان با بکارگیری روش های پیشگیرانه و دقت، آنها را به حداقل رسانده و یا مانع بروزشان شد. مساله ای که بسیار بر آن تاکید می شود نادیده نگرفتن پیغام های هشداری است که از جانب کامپیوتر و یا اجزای دیگر آن ارسال می گردد. خصوصا تغییر صدای Fan منبع تغذیه از این موارد می باشد.

در حقیقت اگر علایم هشداری دیده و یا شنیده شوند، با رها کردن آنها به حال خودشان نمی توان امیدوار شد که مشکل رفع خواهد شد. برای مثال اگر شما در صدای Fan متوجه تغییر شدید ولی بعد از مدتی این صدا متوقف شد بدان معنا نیست که مشکل رفع شده بلکه نشانه ی شروع شدن خطر جدی تری می باشد که آن خطر، از کار افتادن Fan است.

 
مرجع کامل خطا های مود

مرجع کامل خطا های مودم



http://noorportal.net/Javan/Soft/SoftWare_Images/1387/Learning/Modem_Errors.jpg

در هنگام برقراری ارتباط با اینترنت با پیغام های خطای مختلفی بر خورد میکنیم، در اینجا قصد داریم توضیحی مختصر در مورد هریک از این خطاها بدهیم تا بهتر بتوانیم راه حلی برای رفع خطا پیدا کنیم.

600 . اگر سیستم در حال شماره گیری باشد و دوباره شماره گیری نمایید این خطا نمایش داده می شود .

601 . راه انداز Port بی اعتبار می باشد .

602 . Port هم اکنون باز می باشد برای بسته شدن آن باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی نمود.

603 . بافر شماره گیری بیش از حد کوچک است .

604 . اطلاعات نادرستی مشخص شده است .

605 . نمی تواند اطلاعات Port را تعیین کند .

606 . Port شناسایی نمی شود .

607 . ثبت وقایع مربوط به مودم بی اعتبار می باشد .

608 . راه انداز مودم نصب نشده است .

609 . نوع راه انداز مودم شناسایی نشده است .

610 . بافر ندارد .

611 . اطلاعات مسیر یابی غیر قابل دسترس می باشد .

612 . مسیر درست را نمی تواند پیدا نماید .

613 . فشرده سازی بی اعتباری انتخاب شده است .

614 . سرریزی بافر .

615 . Port پیدا نشده است .

616 . یک درخواست ناهمزمان در جریان می باشد .

617 .Port یا دستگاه هم اکنون قطع می باشد .

618 . Port باز نمی شود. ( وقتی رخ می دهد که یک برنامه از Port استفاده کند ).

619 . Port قطع می باشد (وقتی رخ می دهد که یک برنامه از Port استفاده کند).

620 . هیچ نقطه پایانی وجود ندارد .

621 . نمی تواند فایل دفتر راهنمای تلفن را باز نماید .

622 . فایل دفتر تلفن را نمی تواند بارگذاری نماید .

623 . نمی تواند ورودی دفتر راهنمای تلفن را بیابد .

624 . نمی توان روی فایل دفتر راهنمای تلفن نوشت .

625 . اطلاعات بی اساسی در دفتر راهنمای تلفن مشاهده می شود .

626 . رشته را نمی تواند بارگذاری کند .

627 . کلید را نمی تواند بیابد .

628 . Port قطع شد .

629 . Port بوسیله دستگاه راه دور قطع می شود. (درست نبودن راه انداز مودم با برنامه ارتباطی).

630 . Port به دلیل از کارافتادگی سخت افزار قطع می شود .

631 . Port توسط کاربر قطع شد .

632 . اندازه ساختار داده اشتباه می باشد .

633 . Port هم اکنون مورد استفاده می باشد و برای Remote Access Dial-up پیکر بندی نشده است (راه انداز درستی بر روی مودم شناخته نشده است) .

634 . نمی تواند کامپیوتر شما را روی شبکه راه دور ثبت نماید .

635 . خطا مشخص نشده است .

636 . دستگاه اشتباهی به Port بسته شده است .

637 . رشته ( string ) نمی تواند تغییر یابد .

638 . زمان درخواست به پایان رسیده است .

639 . شبکه ناهمزمان قابل دسترس نیست .

640 . خطای NetBIOS رخ داده است .

641 . سرور نمی تواند منابع NetBIOS مورد نیاز برای پشتیبانی سرویس گیرنده را بدهد .

642 . یکی از اسامی NetBIOS شما هم اکنون روی شبکه راه دور ثبت می گردد ، ( دو کامپیوتر می خواهند با یک اسم وارد شوند ) .

643 .Dial-up adaptor در قسمت network ویندوز وجود ندارد .

644 . شما popus پیغام شبکه را دریافت نخواهید کرد .

645 . Authentication داخلی اشکال پیدا کرده است.

646 . حساب در این موقع روز امکان log on وجود ندارد .

647 . حساب قطع می باشد .

648 . اعتبار password تمام شده است .

649 . حساب اجازه Remote Access را ( دستیابی راه دور ) را ندارد . ( به نام و کلمه عبور اجازه dial-up داده نشده است ) .

650 . سرور Remote Access ( دستیابی راه دور ) پاسخ نمی دهد .

651 . مودم شما ( یا سایر دستگاههای اتصال دهنده ) خطایی را گزارش کرده است . ( خطا از طرف مودم بوده است ) .

652 . پاسخ نا مشخصی از دستگاه دریافت می گردد .

653 . Macro (دستورالعمل کلان). ماکرو خواسته شده توسط راه انداز در لیست فایل .INF موجود نمی باشد .

654 . یک فرمان یا یک پاسخ در قسمت .INF دستگاه به یک ماکرو نامشخص اشاره می نماید .

655 . دستور العمل (پیغام) در قسمت فایل .INF دستگاه مشاهده نمی شود .

656 . دستورالعمل (ماکرو) (default off) در فایل .INF دستگاه شامل یک دستور العمل نامشخص می باشد .

657 . فایل .INF دستگاه نمی تواند باز شود .

658 . اسم دستگاه در فایل .INF دستگاه یا در فایل .INI رسانه بیش از حد طولانی می باشد .

659 . فایل .INI رسانه به نام ناشناخته یک دستگاه اشاره می نماید .

660 . فایل .INI رسانه برای این فرمان پاسخی را ندارد .

661 . فایل .INF دستگاه فرمان را از دست داده است .

662 . تلاش برای قرار دادن یک ماکرو لیست نشده در قسمت فایل .INF صورت نگرفته است.

663 . فایل .INI رسانه به نوع ناشناخته یک دستگاه اشاره می نماید .

664 . نمی تواند به حافظه اختصاص دهد .

665 . Port برای Remote Access (دستیابی راه دور) پیکر بندی نشده است.

666 . مودم شما (یاسایر دستگاههای اتصال دهنده) در حال حاضر کار نمی کنند .

667 . فایل .INI رسانه را نمی تواند بخواند .

668 . اتصال از بین رفته است .

669 . پارامتر به کار برده شده در فایل .INI رسانه بی اعتبار می باشد .

670 . نمی تواند نام بخش را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

671 . نمی تواند نوع دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

672 . نمی تواند نام دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

673 . نمی تواند کاربر را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

674 . نمی تواند بیشترین حد اتصال BPS را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

675 . نمی تواند بیشترین حد BPS حامل را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

676 . خط اشغال می باشد .

677 . شخص به جای مودم پاسخ می دهد .

678 . پاسخی وجود ندارد .

679 . نمی تواند عامل را پیدا نماید .

680 . خط تلفن وصل نیست .

681 . یک خطای کلی توسط دستگاه گزارش می شود .

682 . Writing section name دچار مشکل می باشد .

683 . Writing device type با مشکل روبرو شده است .

684writing device name .684 با مشکل روبرو می باشد .

685 . Writing maxconnectbps مشکل دارد .

686 . Writing maxcarrierBPS دچار مشکل می باشد .

687 . Writing usage با مشکل مواجه است .

688 . Writing default off دچار مشکل می باشد .

689 . Reading default off با مشکل مواجه است .

690 . فایل INI خالی ست .

691 . دسترسی صورت نمی پذیرد زیرا نام و کلمه عبور روی دامین بی اعتبار می باشد

692 . سخت افزار در درگاه یا دستگاه متصل شده از کار افتاده است .

693 . Binary macro با مشکل مواجه می باشد .

694 . خطای DCB یافت نشد .

695 . ماشین های گفتگو آماده نیستند .

696 . راه اندازی ماشین های گفتگو با مشکل روبرو می باشد .

697 . Partial response looping با مشکل روبرو می باشد .

698 . پاسخ نام کلیدی در فایل INF . دستگاه ، در فرمت مورد نظر نمی باشد .

699 . پاسخ دستگاه باعث سر ریزی بافر شده است .

700 . فرمان متصل به فایل INF . دستگاه بیش از حد طولانی می باشد .

701 . دستگاه به یک میزان BPS پشتیبانی نشده توسط گرداننده com تغییر می یابد .

702 . پاسخ دستگاه دریافت می گردد زمانی که هیچکس انتظار ندارد .

703 . در فعالیت کنونی مشکلی ایجاد شده است .

704 . شماره اشتباه callback .

705 . مشکل invalid auth state .

706 . Invalid auth state دچار مشکل می باشد .

707 . علامت خطایاب . x. 25

708 . اعتبار حساب تمام شده است .

709 . تغییر پسورد روی دامین با مشکل روبرو می باشد .

710 . در زمان ارتباط با مودم شما خطاهای سری یش از حد اشباع شده مشاهده می گردد.

711 . Rasman initialization صورت نمی گیرد گزارش عملکرد را چک کنید

712 . درگاه Biplex در حال اجرا می باشد . چند ثانیه منتظر شوید و مجددا شماره بگیرید .

713 . مسیرهای ISDN فعال در خط اصلی قطع می باشد .

714 . کانال های ISDN کافی برای ایجاد تماس تلفنی در دسترس نمی باشند .

715 . به دلیل کیفیت ضعیف خط تلفن خطاهای فراوانی رخ می دهد .

716 . پیکر بندی remote access IP غیر قابل استفاده می باشد .

717 . آدرسهای IP در static pool remote access IP وجود ندارد .

718 . مهلت بر قراری تماس PPP پایان پذیرفته است .

719 . PPP توسط دستگاه راه دور پایان می یابد .

720 . پروتکل های کنترلppp پیکر بندی نشده اند .

721 . همتای PPP پاسخ نمی دهد .

722 . بسته PPPبی اعتبار می باشد .

723 . شماره تلفن از جمله پیشوند و پسوند بیش از حد طولا نی می باشد .

724 . پروتکل IPXنمی تواند بر روی درگاه dial –out نماید زیرا کامپیوتر یک مسیر گردان IPX می باشد .

725 . IPX نمی تواند روی port (درگاه) dial – in شود زیرا مسیر گردان IPX نصب نشده است .

726 . پروتکل IPX نمی تواند برای dial – out ، روی بیش از یک درگاه در یک زمان استفاده شود .

727 . نمی توان به فایل TCPCFG . DLL دست یافت .

728 . نمی تواند آداپتور IP متصل به remote access را پیدا کند .

729 . SLIP استفاده نمی شود مگر اینکه پروتکل IP نصب شود .

730 . ثبت کامپیوتر کامل نمی باشد .

731 . پروتکل پیکر بندی نمی شود .

732 . توافق بین PPP صورت نگرفته است .

733 . پروتکل کنترل PPP برای پروتکل این شبکه ، در سرور موجود نمی باشد .

734 . پروتکل کنترل لینک PPP خاتمه یافته است .

735 . آدرس مورد نیاز توسط سرور رد می شود .

736 . کامپیوتر راه دور پروتکل کنترل را متوقف می نماید .

737 . نقطه برگشت ( LOOPBACK DETECTED ) شناسایی شد .

738 . سرور آدرس را مشخص نمی کند .

739 . سرور راه دور نمی تواند از پسورد ENCRYPTED ویندوز NT استفاده نماید.

740 . دستگاه های TAPI که برای remote access پیکر بندی می گردند به طور صحیح نصب و آماده نشده اند .

741 . کامپیوتر محلی از encryption پشتیبانی نمی نماید .

742 . سرور راه دور از encryption پشتیبانی نمی نماید .

743 . سرور راه دور به encryption نیاز دارد .

744 . نمی تواند شماره شبکه IPX را استفاده نماید که توسط سرور راه دور در نظر گرفته شده است گزارش وقایع را باز بینی نمایید .

745 . یک فایل مهم و ضروری آسیب دیده است . Dial – up networking را مجددا نصب نمایید .

751 . شماره callback شامل یک کاراکتر بی اعتبار می باشد . کاراکترهای زیر فقط مجاز دانسته می شوند : Space, T, P, W, (,), - , @. 0تا9 .

752 . در زمان پر دازش script یک خطای نحوی صورت می گیرد .

753 . اتصال نمی تواند قطع شود زیرا توسط مسیر گردان چند پروتکلی ایجاد شده است .

754 . سیستم قادر به یافتن bundle چند انصالی نمی باشد .

755 . سیستم قادر به اجرای شماره گیری خودکار نمی باشد زیرا این ورودی یک شماره گیر عادی را دارد .

756 . این اتصال هم اکنون در شماره گیری می باشد .

757 . خدمات دستیابی راه دور خود به خود آغاز نمی شوند اطلا عات بیشتری در گزارش وقایع در اختیار شما قرار می گیرد .

758 . اشتراک اتصال اینترنت هم اکنون روی این اتصال میسر می گردد .

760 . در زمان فراهم آوری امکانات مسیر یابی ، این خطا رخ می دهد .

761 . در زمان فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت برای این اتصال این خطا ایجاد می گردد.

763 . اشتراک اتصال اینترنت فعال نمی باشد . دو اتصال LAN و یا بیشتر به علاوه اتصالی که با این LANها مشترک شده است وجود دارد .

764 . دستگاه کارت خوان smartcard نصب نیست .

765 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی باشد . اتصال LAN با آدرس IP در حال حاضر پیکر بندی می شود که برای آدرس گذاری اتوماتیک IP مورد نیاز می باشد .

766 . سیستم نمی تواند هیچ گواهی ای را بیابد .

767 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی گردد اتصال LAN بر روی شبکه شخصی انتخاب می گردد که بیش از یک آدرس IP را پیکر بندی کرده است . اتصال LANرا با یک آدرسIP مجزا ، مجددا پیکر بندی نمایید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت صورت گیرد .

768 . به دلیل رمز دار نکردن داده ها اتصال صورت نمی پذیرد .

769 . مقصد مشخصی قابل دست یابی نمی باشد .

770 . دستگاه راه دور تلا ش برای ایجاد اتصال را نمی پذیرد .

771 . اقدامات اتصال صورت نمی گیرد زیرا شبکه اشغال می باشد .

772 . سخت افزار شبکه کامپیوتر راه دور با نوع تلفن مورد نیاز سازگاری ندارد .

773 . امکان ایجاد اتصال موثر نمی باشد زیرا شماره مقصد تغییر کرده است .

774 . به دلیل از کار افتارگی موقت ، اتصال صورت نمی گیرد .

775 . مکالمه تلفنی توسط کامپیوتر راه دور متوقف شد .

776 .مکالمه تلفنی نمی تواند وصل گردد زیرا مقصد خواسته است که ویژگی را حفظ نماید .

777 . اتصال صورت نمی گیرد زیرا مودم ( یا سایر وسایل ارتباط دهنده ) روی کامپیوتر راه دور دچار مشکل می باشند .

778 . تایید هویت سرور غیر ممکن می باشد .

779 . برای بر قراری dial – out این اتصال باید از smartcard استفاده نمایید .

780 . عمل انجام شده برای این اتصال بی اعتبار می باشد .

781 . تلاش برای رمز گذاری (encryption) صورت نمی گیرد زیرا گواهی معتبری یافت نمی گردد .

782 . ترجمه آدرس شبکه (NAT) در حال حاضر به عنوان یک پروتکل مسیر یابی نصب می گردد و باید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت فراهم گردد حذف شود .

783 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی باشد . اتصال LAN که به عنوان شبکه شخصی انتخاب می گردد یا فراهم نمی شود و یا از شبکه قطع می باشد . لطفا قبل از فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت از اتصال آداپتور LAN مطمئن شوید .

784 . در حالی که این اتصال را در زمان log on استفاده می کنید شما نمی توانید شماره بگیرید زیرا این اتصال برای استفاده از نام کاربری پیکر بندی شده است که متفاوت از نام کاربر روی smartcard می باشد . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on استفاده نمایید باید برای استفاده از (username) روی کارت smart آنرا پیکربندی کنید .

785 . در صورت استفاده از این اتصال در زمان log on شما نمی توانید شماره گیری نمایید زیرا برای استفاده از یک smartcard پیکر بندی نشده است . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on به کار ببرید باید امکانات این اتصال را تصحیح و آماده نمایید به طوری که smartcard استفاده نماید .

786 . مبادرت به اتصال L2TP صورت نمی پذیرد زیرا هیچ گواهینامه معتبری برای تصدیق (authentication) امنیت روی کامپیوتر شما وجود ندارد .

787 . اتصال L2TP غیر ممکن است زیرا لایه امنیتی نمی تواند کامپیوتر راه دور را authentication نماید .

788 . تلاش برای ایجاد اتصال L2TP بی نتیجه می باشد زیرا لایه امنیتی نمی تواند پارامترهای سازگار با کامپیوتر راه دور را فراهم نماید .

789 . تلاش برای اتصال L2TP فراهم نمی گردد زیرا لایه امنیتی با یک خطای پردازشی در طول سازگاری با کامپیوتر راه دور مواجه است .

790 . تلاش برای اتصال L2TP صورت نمی گیرد زیرا تایید گواهینامه بر روی کامپیوتر راه دور میسر نمی باشد .

791 . اتصال L2TP میسر نمی باشد زیرا خط مشی امنیتی (security policy) برای اتصال یافت نمی شود .

792 . اتصال L2TP صورت نمی گیرد زیرا زمان توافق امنیتی به پایان رسیده است .

793 . اتصال L2TP میسر نمی گردد زیرا این خطا رخ می دهد در حالی که در مورد امنیت به توافق می رسند .

794 . ویژگی RADIUS ا ین کاربر PPP نمی باشد .

795 . ویژگی RADIUS نوع تونلی برای این کاربر ، نادرست می باشد .

796 . ویژگی RADIUS نوع خدمات برای این کار نه قالب بندی می شود و نه callback قالب بندی می شود .

797 . مودم پیدا نشد .

798 . گواهینامه ای شناسایی نمی شود که بتواند پروتکل قابل ارائه استفاده شود .

799 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی گردد زیرا دو IP شبیه به هم در شبکه وجود دارد . IC ها به میزبانی نیازمند می باشند که برای استفاده از 192 ، 168 ، 0 ، 1 پیکر بندی شده است . مطمئن شوید که هیچ سرویس گیرنده دیگری برای استفاده از 192 ، 168 ، 0 ، 1 پیکر بندی نشده است .

800 . قادر به ایجاد اتصال VPN نمی باشد . سرویس دهنده VPN در دسترس نمی باشد و یا ممکن است پارامترهای امنیتی برای اتصال به درستی پیکربندی نشده باشند .

 

 

اينم به درخواست شما دوستان عزيز اميدوارم مشكلتون رفع بشه نظر بديد ممنون

 
ترفندی برای شارژ دوباره باتری خراب لپ تاپ

باتری های معمولی لپ تاپ نیز همانند سایر وسایل الکترونیکی برای خود عمر مشخصی دارند. این باتری ها معمولأ پس از ۱ تا ۲ سال کار مداوم ، کارایی اصلی خودشان را از دست میدهند و در نهایت تنها میتوانند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شارژ خود را حفظ کنند. در صورتی که باتری لپ تاپ شما نیز به این بلا دچار شده است پیش از هر اقدام دیگری دست نگاه دارید و این ترفند واقعأ اعجاب انگیز با روشی اعجاب انگیزتر را بر روی باتری خود را اعمال کنید! چرا که با این کار میتوانید جان دوباره ای به باتری ببخشید و به نوعی آن را احیا کنید ، چرا که مجددأ باتری میتواند ۱ الی ۲ ساعت شارژ خود را نگه دارد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.برای اینکار ، روش کار را بدون ترس و واهمه انجام دهید!کافی است باتری را به مدت ۱۴ الی ۱۵ ساعت در داخل فریزر قرار دهید!تا باتری لپ تاپ شما کاملأ فریز شود!سپس باتری را ۳ الی ۴ بار شارژ و دشارژ نمایید.اکنون باتری لپتاپ شما پس از گذراندن یک خواب زمستانی جان تازه
ای پیدا کرده است و میتوانید بیش از گذشته برای شما کار کند.شاید از این عمل تعجب کنید و ارتباطی بین این دو کار نیابید.اما جالب است بدانیدکه این کار پایه و اساسی کاملأ علمی دارد ، چرا که همانطور میدانید به طور کلی در اجسام مختلف به دلیل لرزش طبیعی مولکولها جریان برق به راحتی از آنها عبور نمی کند. این مشکل در اجسام رسانا کمتر است ، زیرا مولکول ها به شکل منظم قرار می گیرند و جریان راحت تر عبور می کند ، اما برای ابر رسانا کردن باید جسم رو سرد نمود تا لرزش مولکولها کمتر شود
(این لرزش هیچ گاه صفر نخواهد شد ، مگر در صفر مطلق یعنی ۲۷۳- درجه سانتیگراد که البته تا امروز دست نیافتنی باقی مانده است) ، در نتیجه سرعت و کیفیت عبور جریان بهتر خواهد شود. دلیل بهتر کار کردن سی پی یو در درمای پایین نیز همین موضوع است .

 
راه حل بر طرف كردن مشكلات مادربرد

راه حل مشکل کیبورد با مادربرد هنگام نصب ویندوز


راه حل مشکل کیبورد با مادربرد هنگام نصب ویندوز
در هنگام نصب ویندوز وقتی سی دی ویندوز را برای نصب در سی رم قرار می دهید و رستارت می کنید در جایی که باید دکمه اینتر را بزنید که بارگذاری از روی سی دی انجام شود و شروع به نصب ویندوز کنید دکمه های کیبورد عمل نمی کند یا قفل شده و سیستم سی
رم را نمی خواند.
راه حل : برای حل این مشکل کامپیوتر را رست کرده و در هنگام بالا آمدن دکمه delete را فشار داده تا به صفحه آبی یا همان ستاپ مادربرد بروید
ــ سپس به قسمت Intergrated peripherals بروید
ــ در قسمت پایین گزینه USB Keyboard function را انتخاب نمایید
ــ روبروی این گزینه عبارت [Disabled] را به عبارت [Enable ] تغییر دهید
ــ کلید F10 را زده و تغییرات را سیو می کنید و کامپیوتر را رست نموده حال می توانید براحتی در جایی که کامپیوتر باید سی دی را بخواند اینتر را بزنید و ویندوز را عوض کنید
ــ در همین قسمت در کنار عبارت USB Keyboard function عبارت موس هم قرار دارد که در مواقعی که موس قفل می کند می توانید با مراجعه به این قسمت و تغییر عبارت روبروی آن موس را از حالت قفل شده بیرون بیاروید

ــ البته قبلا باید برای که کامپیوتر ویندوز را از روی سی دی بارگذاری کند مراحل زیر را طی نموده باشید
ــ در هنگام رست کامپیوتر به روش فوق به صفحه آبی یا همان ستاپ بایوس مادبرد شوید
ــ در قسمت Advanced Bios Features انتخاب نموده در قسمت first Boot Device را روی [ CD ROM] قرار دهید
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ترفند ها

 

حداقل اجزا برای بوت شدن عبارتند از: یک مادربرد، پروسسور، مقدار کافی حافظه (RAM)، یک کارت گرافیک و درایو برای بوت شدن اگر یکی از این اجزا موجود نباشد سیستم شما کار نخواهد کرد.

* آیا همه این اجزا به درستی متصل شده اند؟
در موقع بروز اشکال ابتدا سعی کنید قطعات را یک به یک جایگزین کنید تا به قطعه مشکل دار برسید.
 
* آیا جامپرها به درستی قرار گرفته اند؟
شما باید جامپرها را برای نوع، سرعت، ولتاژ و سرعت باس CPU و دیگر مشخصات آن در جای خود قرار دهید. هر چند تعداد زیادی از مادربردهای امروزی به طور اتوماتیک این کار را انجام می دهند. همیشه دستور العمل (دفترچه همراه) مادربرد را بخوانید و در نظر داشته باشید اگر تغییراتی در BIOS سیستم انجام داده اید آن را به حالت DEFAULT برگردانید.

* آیا منبع تغذیه مشکل ندارد؟
اگر شما قطعه ای را ارتقا داده اید یا قطعه ای را به سیستم اضافه کرده اید ممکن است توان منبع تغذیه برای شما برای تأمین توان مورد نیاز قطعه جدید کافی نباشد. توان معمول برای کامپیوتر معمولی 250 الی 300 وات می باشد.
* عیب یابی اجزای دیگر کامپیوتر:
در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا مادربردهای از خانواده مادربرد شما مشکل خاصی ندارد؟ وب سایت کارخانه سازنده را چک کنید و ببینید آیا هیچ تغییرات و UPDATE ای برای مادربرد شما در نظر گرفته شده است؟

* مشکلات صفحه کلید
اگر پیغام خطایی ناشی از پیدا نشدن صفحه کلید دریافت کردید ابتدا مطمئن شوید صفحه کلید به خوبی متصل شده است ، چیپهای کنترلر کیبورد را امتحان کنید اگر به نظر می رسید که آنها صدمه دیده اند ممکن است احتیاج به تعویض چیپها یا کل مادربرد داشته باشید.

* مشکلات CMOS
در شرایط به خصوص ممکن است لازم باشد که CMOS را پاک کنید بعضی مواقع که شما برای بوت شدن سیستم کلمه عبور (Password) تعیین کرده اید و آنها را فراموش کرده اید یا بعضی مواقع BIOS را به گونه ای تنظیم کرده اید که مشکلاتی برای سیستم بوجود آورده و نمی توانید آن را درست کنید این راه مفید است.
در بعضی مادربردها پاک کردن حافظه CMOS مادربرد باعث دردسر است (ترفندستان) زیرا تنظیم دوباره آن مشکل است و شاید به یاد آوردن کلمه عبور راحت تر باشد ولی در مادربردهای امروزی معمولأ این مشکل کمتر است.
چند راه برای پاک کردن حافظه CMOS وجود دارد؛ بعضی از مادربردها جامپرهایی برای پاک کردن CMOS دارند که احتمالأ در دستور العمل استفاده از مادربرد به آن اشاره شده است. جامپر را یک لحظه برداشته و دوباره سر جایش بگذارید و CMOS پاک می شود. در زمان انجام این کار مطمئن شوید که سیستم شما از تغذیه برق جدا شده است و بنابراین هیچ ولتاژی روی مادربرد نیست. راه طولانی تر این است که باطری سیستم را از محل خود خارج کنید این عمل باید دو روزی طول بکشد راه غیر ایمن و سریعتر این است که بعد از برداشتن باتری مثبت و منفی جایگاه باتری را بوسیله یک سیم به یکدیگر متصل کنید. سپس دوباره آن را در جای خود قرار دهیید اگر باطری مادربرد شما قابل برداشتن نیست باید با نمایندگیهای مادربردتان تماس بگیرید.

* زمان و تاریخ در سیستم به درستی نمایش داده نمی شود تنظیمات به هم ریخته یا خطای Dead Battery دریافت می کنید:
رفع این اشکال ساده است عمر باطری تمام شده است و باید آن را عوض کنید.

* من نمی توانم وارد Setup کامپیوتر شوم:
هر کامپیوتری کلیدهای بخصوصی برای وارد شدن به Setup را دارد و این به سازنده BIOS و نسخه آن بستگی دارد. اما بلافاصله بعد از روشن کردن کامپیوتر کلیدهایی که برای وارد شدن به SETUP لازم است را می توانید ببینید. در بیشتر مواقع این اطلاعات در پایین صفحه مانیتورتان قابل نمایش است و معمولاً‌به این صورت نمایش داده می شود:
press -------- to enter setup یا ------ is the key to hit
من تغییراتی در تنظیمات CMOS داده ام ولی این تغییرات اعمال نمی شود:
در زمان خروج از CMOS setup مطمئن شوید که گزینه Save and exit را انتخاب کرده و کلید Enter را فشار دهید. در صورتی که شما گزینه Exit without saving را انتخاب کرده باشید با این مشکل مواجه می شوید.

* آیا وضع ظاهری مادربرد مشکلی ندارد؟ هیچگونه شکستگی یا پینهای خم شده وجود ندارد؟ مادربرد شکسته است؟
اگر مادربرد خمیده شده است آن را به حالت اول برگردانید. ولی اگر مادربرد واقعاً شکسته است کاری نمی توانید بکنید و باید یک مادربرد جدید بخرید.
-----------------------------------------------------------------------  

رفع عيب از مادر برد - رفع مشکل از مین بورد

 
رفع عيب از مادر برد - رفع مشکل از مین بورد - Main Board در بيشتر موارد مادر برد براي مشكلاتي كه ناشي از قطعات ديگر است مقصر شناخته مي شود.معمولاً مشكلات مربوط به مادر برد كمتر پيش مي آيد ( البته اين براي بازار فعلي ايران خيلي صدق نمي كند) بنابراين بايد مشكل اصلي را پيدا كرد. در اينجا ليستي از آزمايشهايي است كه از مادر برد رفع اتهام مي كند. آيا حداقل چيزهاي كه براي بوت شدن كامپيوتر لازم است وجود دارند؟ حداقل اجزاء براي بوت شدن عبارتند از: يك مادر برد، پروسسور، مقدار كافي حافظه (RAM)، يك كارت گرافيك و درايو براي بوت شدن اگر يكي از اين اجزا موجود نباشد سيستم شما كار نخواهد كرد. آيا همه اين اجزاء به درستي متصل شده اند؟ در موقع بروز اشكال ابتدا سعي كنيد قطعات را يك به يك جايگزين كنيد تا به قطعه مشكل دار برسيد آيا جامپرها به درستي قرار گرفته اند؟ شما بايد جامپرها را براي نوع، سرعت، ولتاژ و سرعت باس CPU و ديگر مشخصات آن در جاي خود قرار دهيد هر چند تعداد زيادي از مادربردهاي امروزي به طور اتوماتيك اين كار را انجام مي دهند. هميشه دستور العمل (دفترچه همراه) مادربرد را بخوانيد و در نظر داشته باشيد اگر تغييراتي در BIOS سيستم انجام داده ايد آن را به حالت DEFAULT برگردانيد. آيا وضع ظاهري مادر برد مشكلي ندارد؟ هيچگونه شكستگي يا پينهاي خم شده وجد ندارد؟ آيا منبع تغذيه مشكل ندارد؟ اگر شما قطعه اي را ارتقا داده ايد يا قطعه اي را به سيستم اضافه كرده ايد ممكن است توان منبع تغذيه براي شما براي تأمين توان مورد نياز قطعه جديد كافي نباشد. توان معمول براي كامپيوتر معمولي 250 الي 300 وات مي باشد.

 

 

موفق باشيد

برچسب:محمدرضا,

|
 
حل مشکل کمبود میزان رم کامپیوتر با نرم افزار

حل مشکل کمبود میزان رم کامپیوتر با نرم افزار eBoostr Pro 4.5

 

حل مشکل کمبود میزان رم کامپیوتر با نرم افزار eBoostr Pro 4.5

نرم افزار کم حجم و مفید eBoostr Pro امکان استفاده از فلش مموری را بجای رم درکامپیوتر برای ویندوز XP شما ایجاد می کند. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا از Flash Drive به عنوان یک Cache برای افزایش کارآیی ویندوز XP استفاده نموده و سرعت سیستم خود را افزایش دهید. این نرم افزار در مواردی که یک برنامه بارها در یک سیستم استفاده شود، مانند برنامه Office، بیشترین کارآیی خود را نشان خواهد داد. همچنین می تواند برای استفاده کنندگان از لپ تاپ که امکان ارتقا RAM خود را ندارند، بسیار مفید باشد. ضمن آنکه اگر از حافظه های فلش که فضای زیادی دارند استفاده می کنید تا مدت زیادی احتیاج به ارتقاء سیستم و خرید Ram برای رایانه خود نخواهید داشت.

قابلیت های کلیدی نرم افزار eBoostr 4.5.0.575 Multilingual :

- افزایش سرعت و کارایی سیستم
- استفاده از حافظه فلش بجای رم در رایانه
- افزایش سرعت اجرای ویندوز
- افزایش سرعت اجرای نرم افزارها در سیستم
- صرفه جویی در هزینه
- قابل نصب بر روی نسخه های مختلف ویندوز
- محیط کاربری مناست و استفاده آسان از نرم افزار
- حجم بسیار کم برنامه
- پشتیبانی از زبان های مختلف
- و …

براي دانلود به اين آدرس برويد
www.parsino.ir/narmafzar

برچسب:,

|
 
عیب یابی سخت افزاری

عیب یابی سخت افزاری

مشکل : سیستم ریسارت می شود

علائم: کامپیوتر را روشن می کنیم بعد از چند لحظه یا چند دقیقه سیستم ریسارت می شود و صفحه آبی رنگی چند لحظه ای دیده میشود.

راه حل: درصورتی که فن cpu به درستی در جای خود محکم شده ، سیستم را خاموش کرده رم های داخل کیس را نگاه کنید که درجای خود به درستی محکم شده و در صورتی که از چند رم با باس های متفاوت و حافظه متاوت مثلا: رم با حافظه 512و باس 800 و در مقابل رمی با باس 667 و حافظه ای متفاوت داشته باشید باید یکی از رم ها را از جای خود برداشته و سیستم را روشن کرده وتست شود که  درست شده یا نه ، همین کار را برای تمام رم ها انجام دهید یعنی جابجایی ، اگر از این کار هم نتیجه ای نگرفته اید می توانید همه رم های خود را از جای خود درآورده و یک رم را از همسایه یا دوست وآشنا قرض بگیرید تا تست کنید. اگر تست کردید و سیستم مشکل نداشت رم ها یا یکی از رم های شما سوخته است،باید تعویض شود.


مشکل :سیستم روشن نشده و فن cpu شروع به کار نمی کند

راه حل: 1- کابل برق راچک کنید تا سالم باشد و به درستی به سیستم متصل باشد.

2- فیش فن cpu درست در جای خود قرار نگرفته است. 3- فیش مربوط به سوئیچ روشن خاموش به محل خود متصل نشده باید محل مناسب و مخصوص این فیش ها را با عوض کردن و امتحان مجدد تست کرد.

4-در صورتی که کلیه مراحل زیر را انجام داده اید و نتیجه ای نگرفته اید مشکل از منبع تغذیه است، باید منبع تغذیه را عوض کرده یا اشکالش را برطرف کرده.


مشکل: سیستم روشن شده و فن cpu شروع بکار می کند، ولی بوق ممتد از کامپیوتر بلند میشود.

راه حل: مشکل از رم سیستم می باشد چک کنید  که ماژول رم به درستی در جای خود قرار گرفته ( منظور اینست که رم درجای مخصوص به خود محکم شده است)و همچنین فرکانس clock آن با مادربورد هماهنگ باشد. نشانه عدم هماهنگی clock مخصوص به رم اکثر اوقات تشخیص نادرست ظرفیت حافظه رم میباشد.


مشکل: سیستم روشن شده ولی هیچ عکس العملی نشان نمی دهد.

راه حل: چک کنید که بلند گوی داخلی کیس ،( نه بلن گویی که به کارت صوتی وصل می شود) سالم بوده و فیش آن به محل درستی روی مادربورد متصل شده باشد.2- سیستم را خاموش کرده و رم ها را از جای خود در آورید سپس سیستم را روشن کرده تا ببینید آیا سیستم عکس العملی از خود نشان میدهد یا خیر.

3- با استفاده از جامپر clear CMOS و یا خارج کردن باتری BACKUP تنظیمات مربوط به BIOS setup را لغو کنید سپس سیستم را برای عکس العمل چک کنید. 4- اگر بعد از این کار ها به نتیجه دست پیدا نکردید اشکال

1- مادربورد و دوم ممکن است از cpu باشد


مشکل: سیستم روشن شده ولی ابتدا 3 بوق کوتاه میزند.

راه حل: نشان دهنده اشکال در کارت گرافیک است.


مشکل: سیتم روشن شده و همه چیز به نظر مرتب می رسد ، ولی هارد دیسک مورد شناسایی قرار نمی گیرد.

راه حل: 1- چک کنید که کابل برق هارد دیسک به درستی متصل شده باشد.2- چک کنید که کابل دیتا هارد دیسک به کنترلر روی مادر بورد متصل شده باشد. 3- کابل دیتا را جایگزین کنید. 4- در صورتی که بر روی یک کابل بیش از یک وسیله IDE ( هارد دیسک یا CD DRIVE ) نصب شده حتما جامپر های مربوط به MASTERو slave باید در نظر گرفته شده باشد.5- کابل دیتا را به کنترلر IDE دوم متصل کنید. و در آخر اگر نتیجه ای حاصل نشد باید هارد دیسک را تعمیر ولی به شما پیشنهاد می کنم عوض کرده ودر صورت امکان نوع ساتا را بخرید.


 

 

وقتی دکمه پاور را میزنم بعد از چند دقیقه سیستم روشن می شود یا بعضی مواقع باید دو یا سه بار دکمه پاور را فشار دهم مشکل از چیست

 

جواب: در پاسخ به شما دوست عزیز باید بگویم که به احتمال زیاد مشکل از برق ورودی و خروجی از پاور می باشد اگر مارک پاور شما معتبر نبود باید پاور خودتان را عوض کنید. در غیر اینصورت ممکن است قطع و وصل برق باعث خرابی مادربورد سیستم تان شود در صورت تعویض پاور حتما از مارک های معروف مثل green-AC BEL-و یا پاور  الگانس استفاده کنید.


در صورت خاموش شدن سیتم  قبل از اینکه ویندوز بالا بیاید و یا بعد از چند دقیقه کوتاه سیتم خود به خود خاموش شود. باید: 1- اجزای الکترونیکی و سیم های پاور را باید چک کرد تا اتصالی به بدنه مادربورد ناشته باشد. 2- سوکت های هارد دیسک را چک کرده و آن ها را با فوت تمیز کنید تا خاک هایش گرفته شود. 3- ممکن است فن بر روی cpu درست کار نکند یا اصلا کار نکند، بر چسب سیا رنگ آن در وسط فن را برداشته و داخل آن روغن بزنيد.


 مشکل: کامپیوتر روشن نمی شود.

علائم: 1- چراغ پاور بر روی کیس روشن نمی شود. 2- چراغ مونیتور روشن میشود. 3- فن های کامپیوتر روشن می شود.

راه حل: احتمالا مشکل از پاور شما می باشد شاید برقی که به کامپوتر شما میرسد ضعیف است. مشکل ممکن است با شارژ موقتی پاور حل شود ولی برای تست پاور پاور را از جای خود کند و پیچ های آن را باز کرده و فن داخل آن را خوب تمیز کنید و اگر مشکل بازهم حل نشد باید پاور خود را بر روی سیستم يكي از آشنايان خود امتحان كنيد.


مشکل: هر برنامه ای را باز می کنم پیغام خطای زیر را نشان میدهد

The in stuction at oxolo75 fberefe reneed memory at ox o1075 fbe.the memory could not beread. Click ok to terminate the program

و ویندوز را نصب کرده اید ولی درست نشد.

 راه حل: به نظر میرسد مشکل سخت افزاری باشد به احتمال زیاد مشکل از رم سیستم می باشد.


مشکل: کامپیوتر روشن میشود قسمت داس می آید ولی ویندوز بالا نمی آید. ودر قسمت داس عبارت

Remov disk or mdia  در خط آخر داس نمایش داده می شود،و چراغ قرمز بر روی کیس به صورت ممتد میزند.

 راه حل: مشکل شما از هارد دیسک است باید به نمایندگی جهت تعویض یا تعمیر آن مراجعه شود.


مشکل : در روشن و خاموش شدن کامپیوتر

1-     لوگوی ویندوز بعضی اوقات نمایش داده می شود

2-     ویندوز بالا نمی آید.

3-     در قسمت dos هیچ اخطار و یا پیغام مربوط به hard یا غیر دیده نمی شود.

 راه حل: به احتمال زیاد فن بر روی cpu شما خوب محکم وسفت نشده است فن cpu را محکم کنید.


مشکل: بعد از روشن شدن کامپوتر فن کیس سر وصدای زیادی دارد برای کاهش این سر و صدا باید

 راه حل: قبل از هر کاری کامپیوتر را خاموش کرده و سپس در کیس را باز کرده و پیچ های پاور را از پشت کیس باز کرده و پاور را از داخل کیس بیرون بکشید. قاب منبع تغذیه را باز کرده وابتدا فن آن را باد گیری کنید و سپس با اسپری چرب (contact cleanr ) آن را تمیز کنید.


 مشکل: سیدی رام روشن می شود و همچنین درش هم باز وبسته میشود و هیچ مشکل ظاهری در سیدی رام نیست و وقتی cd را داخل cd ROM گذاشته سیدی را نمی خواند و وقتی روی MY COMPUTER روی درایو سیدی رام کلیک می کنید صفحه خالی باز میشود.

 راه حل: شما باید با یک آنتی ویروس خوب وبه روز شده مانند: NOD 32 یا AVG سیستم خودتان را اسکن کنید در صورتی که آنتی ویروس  ویروسی را پیدا نکرد باید ویندوز را دوباره نصب کنید.


 مشکل: هنک کردن یا اخلال هنگام بازی کردن

 راه حل: به احتمال زیاد مشکل از رم سیستم می باشد یعنی اینکه ممکن است باس رم سیستم با باسی که مادربورد ساپورت می کند سازگار نباشد یعنی بیشتر از باس مادربورد باشد، یا اینکه اگر شما از 2رم در سیستم خود استفاده می کنید باید رم های سیستم با هم سازگار باشد یعنی باس آن ها باهم یکی باشد.در مواردی هم دیده شده است که رم های سیستم اصل نباشند.

موفق باشيد

برچسب:محمدرضا,

|
 
مشكل هارد پارتيشن لپتاپ و رفع مشكل آن

مشكل هارد پارتيشن لپتاپ و رفع مشكل آن

 

به نام خدا

پارتیشن بندی لپ تاب های جدید در ویندوز ویستا و حل مشکل ریکاوری اطلاعات
پارتیشن بندی لپ تاپ های جدید در ویندوز ویستااغلب کسانی که لپ تاپ خریداری میکنند ، قصد دارند از هارد دیسک خود استفاده حرفه ای تر بکنند. همه ما میدونیم نوت بوکی که تازه خریداری میکنیم پارتیشن بندی دارد اما فقط 2 درایو. یک پارتیشن به نام RECOVERY که از 6 گیگابایت تا 20 گیگابایت فضای هارد را به خود اختصاص داده و مخفی هست. وظیفه این پارتیشن این هست که یک نسخه genuine و اکتیوشده از ویندوز شما ، درایور های سخت افزاری مورد نیاز، نرم افزارهای جانبی و غیره را در خود دارد. دسترسی به این پارتیشن تقریبا در ویندوز غیر ممکن نیست اما بدلایل امنیتی و همچنین آشنا نبودن کاربران ، این پارتیشن مخفی می باشد و فقط از طریق برنامه های RECOVERY استاندارد خود سیستم قابل دسترسی هست.
اگر به این فضا نیاز دارید پیشنهاد میشه ابتدا یک recover از سیستم با نرم افزارهای خود لپ تاپ بروی یک ویا چند DVD تهیه کنید و بعد با استفاده از نرم افزارهای مدیریت فضای دیسک و یا disk manager ویستا ان را فرمت کنید و یا آن را از حالت hidden خارج کنید.
پارتیشن دیگری هم هست که اغلب تمام فضای باقی مانده را به خود اختصاص داده ... برای مثال در نوت بوک Sony vaio FZ180E/B که هارد آن 200 گیگابایت هست یک پارتیشن 20 گیگابایتی مخفی وجود دارد و 168 گیگابایت هم یک پارتیشن که برنامه ها و ویندوز بروی آن هستند و از آنجا راه اندازی مشوند و فرمت آن هم NTFS می باشد.
البته لازم بذکر هست در بعضی نوت بوک ها 3 پارتشن موجود هستند :
1- پارتیشن ریکاوری ( حاوی ویندوز و درایورها و برنامه های مربوط به آن لپ تاپ بصورت بک اپ یا فشرده)
2- پارتیشن Application و درایورها برای دسترسی مجزا و سریعتر
3- پارتیشن ویندوز (سیستم) یا system partition
اما اغلب ما شاهد وجود دو پارتیشن در نوت بوک های فعلی هستیم.
چگونه از وجود پارتیشن ها مطمئن شویم ؟
در ویندوز ویستا ( و مشابه آن ویندوز XP ) وارد control panel شوید. روی administrator tools (دومین آیکون) کلیک کنید و از پنجره باز شده روی شورکات computer management کلیک کنید تا پنجره مدیریت سیستم باز شود.
در منوی سمت راست پنجره ، در بخش Storage روی زیر شاخه Disk management کلیک کنید. در قسمت زیرین پنجره میتوانید درایوهای خورد را به طور کامل بهمراه مشخصات دقیق ببینید. پارتیشن اصلی ( primary ) با نوار آبی تیره مشخص شده است اما مشاهده میکنید که یک درایور نیست بلکه شما دو و یا سه درایو دارید که یکی از آنها مخفی شده هست و فقط دیگری قابل مشاهده هست.
پارتیشن بندی هارد لپ تاپ
مراحل پارتیشن بندی هارد نوت بوک ها دقیقا همانند PC هست ولی چند نکته ابتدای کار یادآوری میکنیم:
الف- در هنگام پارتیشن بندی به هیچ وجه به پارتیشن های مخفی کاری نداشته باشید. این پارتیشن ها در هر صورت نیاز نوت بوک شما هستند و باعث میشوند برای برگرداندن یک درایور و یا برنامه ، کل سیستم خود را ریکاوری نکنید و بتوانید از طریق دسترسی به پارتیشن توسط نرم افزارهای ریکاوری فقط مشکل مورد نیاز خودتان را حل کنید. پس اگر در هر شرایطی نیاز به فرمت این پارتیشن ها پیدا کردید صرفا جهت افزایش فضای هارد خود، پیشنهاد میشود قبل از هرکاری DVD های Backup از سیستم تهیه کنید.
ب- تا میتوانید از سیستم FAT و FAT32 استفاده نکنید. دلیل علمی خاصی این کار نداره اما به طور تجربی میگم چون تغییر FAT اغلب باعث بوجود آمدن خطاهای سخت افزاری رو کلاسترهای دیسک میشود پیشنهاد میشه از همان اول از FAT NT استفاده کنید.
ج- حداقل برای درایور سیستم خود ( درایور C ) مقدار20 تا 30 درصد هارد خود را اختصاص دهید. اگر سیستم شما 120 گیابایت فضا دارد ، درایو C بعد از پارتیشن بندی باید حداقل 30 گیگابایت فضا داشته باشد.
د- نیازی به فرمت درایور C و درایو سیستم عامل ندارید. چون این کار از طریق ویندوز و بدون از بین رفتن اطلاعات انجام میشود پس نگران اطلاعات موجود خود نباشید اگر برای اولین بار استفاده نمی کنید و اطلاعات مهمی بروی آن دارید.
مراحل انجام کار :
استفاده از قابلیت shrink در disk management ویندوز ویستا
به این مسیر که در بالا ذکر شد بروید :
My computer > Control Panel > Administrator tools > computer management > Disk management
روی پارتیشن C کلیک راست کنید و گزینه shrink volume… را انتخاب کنید. یکم صبر کنید تا فضای هارد شما اسکن شود.
در گزینه های موجود داریم :
: در این بخش فضای درایو شما قبل از پارتیشن بندی نشان داده میشود.
Size of available shrink space in MB : یعنی ماکزیمم مقداری که ویندوز میتواند برای پارتیشن بندی در اختیار شما قرار دهد و بستگی به رم و page file های ذخیره شده در هاردتان دارد.
Enter the amount of space to shrink in MB : یعنی مقداری که میخواهید در وحله اول پارتیشن ثانویه Extended از فضایی که در اختیارتان قرار میدهد ساخته شود. بطور پیش فرض مقدار ماکزیمم انتخاب شده است.
Total size after shrink in MB : مقدار فضایی که در پارتیشن مبدا باقی می ماند.
پس از تنظیم مقدار فضایی که میخواهید جداسازی کنید ، روی دکمه Shrink کلیک کنید و پس از مدتی پارتیشن مورد نظر ایجاد می گردد.
در صورت نیاز میتوانید این کار را تکرار کنید و مقدار فضای خام هارد خود رو افزایش دهید.
بسیار خوب؛
اکنون نوبت پارتیشن بندی فضای خام دیسک سخت شما می باشد. این پارتیشن خام با رنگ سبز روشن مشخص شده ، روی آن کلیک راست کنید و گزینه new simple volume… را انتخاب کنیدو روی next کلیک کنید.
در اینجا، قسمت های اول و دوم به ترتیب مربوط به بیشترین فضای موجود برای پارتیشن جدید ساختن و همچنین کمترین مقداری هست که موجود می باشد. در قسمت simple volume size in MB میتوانید مقدار مورد نیاز خود برای پارتیشن دوم ( اولین پارتیشن جدید) انتخاب کنید. این قسمت بستگی به نیاز شما دارد، میتوانید تمام فضای پیش فرض مورد نیاز خود را پارتیشن انتخاب کنید و یا میتوانید بخشی از آن را انتخاب کنید.
در مرحله بعد گزینه اول یعنی Assign the following drive letter را که پیش فرض هست انتخاب کنید. یعنی پارتیشن شما بعد از فرمت تحت این نام در My computer ظاهر میشود. تعجب نکنید! بدلیل وجود پارتیشن مخفی و همچنین تنظیمات نرم افزاری توسط ابزارهای سیستم لپ تاپ شما، نام این درایور از E به بعد ظاهر میشود که البته این امر مهم نیست و شما هم اهمیت ندهید.
در مرحله بعدی ، شما می توانید با انتخاب گزینه پیش فرض پارتیشن خود را به دلخواه فرمت کنید و همچنین File allocation Table یا FAT را انتخاب کنید. این گزینه هم به دلخواه شما می باشد.
در مرحله آخر، حتما گزارش مختصر کارتان را بخوانید و بعد روی finish کلیک کنید و کمی بایستید تا پارتیشن جدید ایجاد شود و در پنجره My computer ظاهر شود.
ذکر چند نکته ضروری است :
1- شما میتوانید از گزینه Extend volume هم برای اضافه کردن فضای خام به یک پارتیشن استفاده کنید که کار سختی نیست اما پیشنهاد میکنم چون امکان Move کردن پارتیشن و اطلاعات آن در storage ویندوز ویستا وجود ندارد و دستتان تقریبا بسته هست، از یک نرم افزار دیگر مانند paragon partition manager برای این کار استفاده کنید
- مقدار فضایی که قابلیت shrink میتواند برای شما آماده سازی کند بستگی به مقدار حافظه آزاد رم و همچنین page file ها می باشد. پس اگر میخواهید این فضا را افزایش دهید دو کار میتوانید بکنید :
- استفاده از نرم افزارهای بسیار پیشرفته مدیریت هارد دیسک که عملیات جابجایی پارتیشن سیستم عامل و resize آن را در محیط قبل از لود شدن ویندوز انجام میدهد و در هنگامی هست که page file ها وجود ندارند یا مینیمم مقدار خود هستند. یکی از این نرم افزارها paragon partition manager 8.5 pro هست که با نسخه جدید آن ویستا سازگاری داره و به دلیل وجود محیط گرافیکی آن، کار با آنها حتی برای مبتدیان نیز بسیار آسان و لذت بخش هست.... همچنین نرم افزار Acronis Disk manager هم ریلیز شده که هر دوی این نرم افزار ها را میتوانید با ابزار ویژه خودشان یا تهیه دیسک بوت به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در محیط system non OS یا boot اجرا کنید
- محدود کردن فضای page file ها تا حد صفر توسط خود ویندوز. برای این کار وارد بخش زیر شوید:
Control Panel > Performance Information & Tools
در کنار پنجره سمت چپ، روی گزینه آخر یعنی Advanced tools کلیک کنید. در پنجره ابزارها ، گزینه پنجم یعنی Adjust the appearance and performance of windows را انتحاب کنید. در پنجره Performance option بروی صفحه Advanced بروید. در قسمت Virtual memory روی دکمه change… کلیک کنید.
تیک automatically manage را بردارید. و گزینه No paging file را انتخاب و روی دکمه set کلیک کنید. پس از تایید پیام اخطار ویندوز رو ok کلیک کنید تا سیستم پس از یک ری استارت، آماده انجام عملیات shrink شود. همچنین میتوانید برای جلوگیری از صفر کردن فضای page file ها و اشغال نشدن حافظه رم با انتخاب ماکزیمم و مینیم آن برای مثال بین 300 تا 600 مگابایت مناسب هست، تنظیم کنید و دکمه set هم فشار دهید.
3- برای جلوگیری از هر خطای احتمالی و lost شدن پارتیشن، ابتدا هارد خود را کاملا ویروس اسکن کنید چون این کار توسط ویندوز انجام میشود و بعضی از ویروس ها یا ورم ها مزاحم کار شما هستند. همچنین اسکن عادی دیسک توسط ویندوز برای رفع خطاهای کلاسترها پیشنهاد میشود.

موفق باشید

برچسب:محمدرضا,

|
 


به وبلاگ خودتون خوش آمديد مطالب مورد نياز خودتون رو از منوي سمت راست قسمت دسته بندي موضوعات انتخاب كنيد و لطفا نظر بديد ممنون @در ضمن تبليغات هم پذيرفته ميشه كافيه پي ام بزاريد @


آموزش ها
ترفند ها
عيب يابي و تعمير
باسازي ويندوز و نصب ويندوز xp .8.7
راهكارهاي براي كامپيوتر شما
امنيتي و هك
مطالب مفيد و جالب
اينترنت
مطالبي در مورد سخت افزار
آموزش بعضي از نرم افزار ها

 

محمدرضا
امین

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كامپيوتر برتر و آدرس mouse.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





❤ ❤ آموزش هک ❤ ❤
وبلاگ سميرا
رنك پارس
ویزای شینگن
افزایش بازدید
تبادل لينك
هاست رايگان
خريد ميكرو تاچ
بازي آنلاين
تبادل لينك
تبادل لينك
سامانه پیام کوتاه
درج آگهی|تبلیغات رایگان
سايت تبادل لينك
سيستم تبادل لينك
خريد شارژ
سفارش عينك آفتابي
به روز ترين ها
فروش عینک ویفری
هر چي بخواي
وبلاگ موضوع آزاد
عينك آفتابي
واضح
ياهو
گوگل
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

ساخت و ویرایش زیرنویس با Notepad
نحوه‌ی مشاهده‌ی اطلاعات BIOS از طریق رجیستری ویندوز
آموزش امنيت ويندوز عامل 7
ابزارهای مفید سیستمی مخفی در ویندوز
آموزش ساخت ويروس
دانلود نرم افزار قفل گذاری بر روی وب کم CamBlocker 1.1.0.2
تبدیل فایلهای صوتی به Mp3 در مدیا پلیر ویندوز
فعال کردن حالت Safe Mode در «ویندوز 8»
ادغام فایل‌های تکه تکه شده به وسیله Command Prompt ویندوز
فعال کردن Windows Media Center در ویندوز 8
5 روش برای جابجایی بین نرم‌افزارهای در حال اجرا در نوار Switch List «ویندوز 8»
آموزش پارتیشن بندی در ویندوز بدون نیاز به نصب برنامه اضافه
پارسی کردن اعداد و صفحه کلید در ویندوز 7
نکته‌ی مفید و پر کاربرد برای کار کردن با CMD
میانبری برای دیدن همه برنامه ها-ويندوز 8
ترفند تغيير ساعت از طريق cmd
پسورد قوی برای کامپیوتر
سیستم شما چه مدت روشن بوده است؟
روشن کردن کامپيوتر در زمان دلخواه
تغيير پسورد Xp بدون دانستن پسورد قبلی
قرار دادن عکس در پس زمینه پوشه های ویندوز ۷
راهنمای کاربردی به روز رسانی کامپیوتر
ترفند کپی متن پیامهای خطای ویندوز
رمز گذاري بر روي فايل ورود
جلوگیری از اجرای برنامه هاهنگام راه اندازی ویندوز
از کامپیوتر و ویندوز بیشتر بدانید
ریز نكته های كار با كامپیوتر
کدهای ریجستری کامپیوتر
سخت افزار
طريقه نگهداری سخت افزار
مادربرد کامپیوتر
اینم برای تنوع
نسل بعدی تکنولژی: سیستم های کامپیوتری که بتوان آنها را پوشید!
ترفند جالب رجیستری کردن برنامه ها بدون نیاز به سریال نامبر و پرداخت هزینه
نحوه دسترسی و آموزش “BIOS Setup” کامپیوتر
ضبط و مشاهده همراه با صدا در گیرنده دیجیتال مخصوص کامپیوتر
آموزش و ترفند
4 ترفند کوچک در Yahoo Mail
چهار نکته برای چت کردن با امنیت بالا
اصطلاحات شبکه های کامپیوتری
ترفند کپی متن پیامهای خطای ویندوز
از کامپيوتر و ويندوز بيشتر بدانید ( آموزش )
آشنایی كامل با خطای سخت افزاری سیستم از طریق بوق آن
معرفی كامل تمام قطعات سخت افزاری کامپیوتر و اسمبل کردن سیستم
وقتی لپتاپ خیس می‏شود
تکنیکهای تمیز کردن کامپیوتر
ترفندی برای ذخیره نشدن اطلاعات شما توسط گوگل
ترفندی برای اینکه رمز شما در ویندوز 8 دیده نشود
نحوه ی نصب و غیر فعال کردن برنامه Deep Freeze
15 میانبر مفید برای افزایش کارایی در ویندوز

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 149
بازدید کل : 20180
تعداد مطالب : 183
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 2


Alternative content


سلام دوست گلم خوش آمدي به وبلاگ خودت لطفا نظر يادت نره و اين وبلاگ رو به دوستانت معرفي كن با تشكر مديريت دریافت کد حرکت متن Online User