كامپيوتر برتر

هر چي خواستي فقط درخواست كن.امنيت.هك.عيب يابي.ويندوز.راهكار.ترفند.آموزش.ريجستري.....


ساخت و ویرایش زیرنویس با Notepad

Notepad

در صورتی که اهل دیدن فیلم و سریال باشید حتماً با زیرنویس‌هایی که به صورت یک فایل جداگانه در کنار فایل ویدیویی قرار می‌گیرند آشنایی دارید. این فایل‌ها، در اصل یک فایل متنی (عموماً با فرمت SRT) هستند که شامل متن زیرنویس‌ها و زمان‌بندی‌ نمایش آن‌ها هستند. شما می‌توانید به آسانی این زیرنویس‌ها را توسط Notepad ویندوز و یا هر ویرایش‌گر متن دیگری ویرایش کرده و یا خودتان یک فایل زیرنویس جدید تولید کنید. در این ترفند به نحوه‌ی چگونگی انجام این کار خواهیم پرداخت. با این روش می‌توانید به آسانی یک فایل زیرنویس انگلیسی را به فارسی ترجمه کنید.

بدین منظور:
ابتدا جهت تولید یک زیرنویس جدید Notepad ویندوز را باز کنید.
همچنین اگر قصد ویرایش یک زیرنویس را دارید، فایل زیرنویس با فرمت SRT را توسط Notepad ویندوز فراخوانی کنید.
الگوی کلی زیرنویس در هر پرده بدین صورت است:

شماره‌ی زیرنویس
زمان پایان
متن زیرنویس
(یک سطر خالی)

به این مثال که شامل یک زیرنویس انگلیسی است توجه کنید:

911
00:53:59,765 --> 00:54:03,968
We all make rules for ourselves

912
00:54:04,002 --> 00:54:07,972
It's these rules that help define who we are

913
00:54:10,976 --> 00:54:15,212
So when we break those rules, we risk losing ourselves

914
00:54:15,247 --> 00:54:17,248
and becoming something unknown

ترجمه‌ی فارسی از سطرهای این زیرنویس بدین صورت خواهد بود:

911
00:53:59,765 --> 00:54:03,968
ما همه برای خود قوانینی می‌سازیم

912
00:54:04,002 --> 00:54:07,972
این قوانین هستند که به تعریف این که ما چه کسانی هستیم کمک می‌کنند

913
00:54:10,976 --> 00:54:15,212
پس هنگامی که ما آن قوانین را زیر پای می‌گذاریم، مرتکب این ریسک می‌شویم که خودمان را گم کنیم

914
00:54:15,247 --> 00:54:17,248
و تبدیل به چیزی ناشناخته شویم

این تکه زیرنویس، شامل 4 پرده است که زیرنویس‌های شماره 911 تا 914 را شامل می‌شود. زمان نمایش این زیرنویس‌ها از 00:53:59,765 آغاز شده و در 00:54:17,248 پایان پذیرفته است.
در پایان کافی است فایل را ذخیره کرده و در کنار فایل ویدیویی با نام یکسان قرار دهید.
سپس به کمک نرم‌افزارهای مشاهده ویدیو نظیر KMPlayer و VLC media player می‌توانید ویدیو به همراه زیرنویس را مشاهده کنید.
شما می‌توانید در زیرنویس‌های خود از تگ‌های HTML نیز در صورت آشنایی، استفاده کنید.
همچنین برای ویرایش حرفه‌ای‌تر زیرنویس‌ها و تبدیل Encoding آن‌ها، می‌توانید از نرم‌افزارهای ویرایش متن حرفه‌ای‌تر مانند Notepad2 و ++Notepad استفاده کنید.

 
نحوه‌ی مشاهده‌ی اطلاعات BIOS از طریق رجیستری ویندوز

BIOS

گاهی ممکن است نیازمند اطلاعاتی پیرامون BIOS سیستم باشید. بدین منظور می‌توان پیش از ورود به محیط سیستم عامل با فشردن کلید F8 وارد تنظیمات BIOS کامپیوتر شد و اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کرد (البته کلید ورودی در مادربوردهای مختلف ممکن است متفاوت باشد). اما حتماً برای‌تان جالب است بدانید که اطلاعاتی نظیر نسخه BIOS، تاریخ به‌روزرسانی آن، سازنده مادربورد و... از طریق رجیستری ویندوز نیز قابل مشاهده است. در این ترفند قصد داریم به نحوه‌ی مشاهده‌ی اطلاعات BIOS از طریق رجیستری ویندوز بپردازیم.

بدین منظور:
ابتدا  کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید تا پنجره‌ی Run باز شود.
در Run عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید.
اکنون در پنجره‌ی رجیستری ویندوز ابتدا به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DESCRIPTION\System

اکنون با مشاهده‌ی قسمت سمت راست پنجره می‌توانید اطلاعاتی نظیر نسخه‌ی BIOS و تاریخ به‌روزرسانی آن را مشاهده کنید.
همچنین با مراجعه به مسیر زیر:

HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DESCRIPTION\System\Bios

می‌توانید اطلاعات دیگری در خصوص BIOS مشاهده کنید.

 
آموزش امنيت ويندوز عامل 7

امنیت سیستم عامل خود را چک کنید

 

گاهی اوقات نیز این صفحه با یک صفحه جعلی به همان شکل جابجا می شود تا رمز ورودی که وارد می کنید در اختیار هکران و سارقان قرار گیرد و بهتر است که از راه حل ویندوز 7 استفاده کنید که راه حلی مناسب است.

1. در منوی استارت در کادر جست و جو عبارت Netplwiz را وارد کنید.

2. در پنجره ی باز شده User Accounts به تبAdvancwd بروید و علامت چک مارک کنار عبارت Requiresusers to Press ctrl+Alt+Delete را فعال کنید.

3. با طی مرحله 2 و تایید تغییرات مرحله ورود به ویندوز با یک لایه امنیتی بیشتر محافظت می شود و برای عملیات ورود می بایست ابتدا کلیدهای ctrl+Alt+Delete را فشار دهید و تایید هویت شوید، به این ترتیب صفحات جعلی نیز شناسایی می شود

 
رمز گذاري بر روي فايل ورود

با استفاده از ترفندی که به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید بر روی اسناد محرمانه خود در نرم افزار Microsoft Word رمز عبور بگذارید. بدین صورت که هر شخصی برای مشاهده آنها حتما باید ابتدا پسورد را تایپ کند ، در غیر صورت امکان مشاهده فایل را ندارد! کافی است پس از باز کردن نرم افزار:منوی Tools را برگزینید و سپس به Options بروید.در Option به پنل Security رفته و در آنجا password خود را تایپ نمایید

 
جلوگیری از اجرای برنامه هاهنگام راه اندازی ویندوز

هنگامی که ویندوز اجرا می شود تعدادی برنامه کاربردی همزمان با آن به صورت خودکار اجرامی شود و اغلب آیکون آنها در قسمت Taskbar کنار ساعت نشان داده می شود این برنامه ها باعث می شوند ویندوز کند راه اندازی شود و همچنین این برنامه ها بخشی از RAM را اشغال می کنند که این نیز باعث کند شدن ویندوز می شود .

اینک برای جلوگیری از اجرای برخی از این برنامه ها به ترتیب زیر عمل نمایید:

  •  در منوی RUN عبارت msconfig را تایپ کنید
  •   پنجره system configuration باز می شود
  •  در این صفحه برگه Startup را باز کنید
  • اکنون هر برنامه ای که نمی خواهید در ابتدا ویندوز اجرا شود و آیکون آن در قسمت Taskbarقرار نگیرد با برداشتن تیک کنار آن از حالت آماده به اجرا خارج کنید سپس کلید ok را بزنید و کامپیوتر را Restart کنید.

نکته بسیار مهم : برخی از برنامه های موجود در این برگه باید در شروع ویندوز اجرا شوند مثل : IMJPMIG-TINTSETP-IDW logging و..... پس اگر اسم برخی از برنامه ها در این پنجره برای شما آشنا نبود هرگز از حالت آماده به اجرا خارج نکنید در ضمن بهتر است آنتی ویروسها و فایروال ها را از حالت آماده به اجرا خارج نکنید.

 
نحوه دسترسی و آموزش “BIOS Setup” کامپیوتر

اغلب سیستم عامل ها به عنوان مهمترین برنامه Built-in در نظر گرفته شده است که در کامپیوتر در زمان تولید قرار داده شده است. اما در حقیقت یک برنامه ای هست که قبل از پروسه تولید و پردازش ، از قبل بر روی سیستم بارگذاری شده است که همان BIOSگفته می شود. برای یادگرفتن اینکه چطور می توان به این برنامه دسترسی پیدا کرد باید تنظیمات اصلی کامپیوتر را بیاموزید.

وقتی شما کامپیوتر خود را روشن می کنید چه اتفاقی می افتدش؟ مانیتور و کیبورد روشن می شود، برند و لوگوی کامپیوتر ظاهر می شود و سپس پیغام های بارگذاری سیستم عامل نشان داده می شود. تمام اینهایی که مشاهده می کنید همه بر روی صفحه اتفاق می افتد، اما در پس تمام اینها کامپیوتر شما روشن است و قسمت های داخلی و خارجی آن در حال آماده شدن هستند.

اغلب تصور بر این است که سیستم عامل (OS) اولین برنامه ای است که بر روی سیستم بارگذاری می شود و فعالیت می کند اما اولین برنامه در قسمت Start-up ، BIOSاست.

عبارت  BIOS از جمله ی Basic Input/Output System گرفته شده است که در زمان تولید هر کامپیوتری ، درآن قرار داده شده است و هنگام روشن شدن کامپیوتر شروع به کار می کند.

BIOS نوعی خط اتصال سخت افزار به سیستم عامل است.(یا در حقیقت اتصال دهنده سخت افزار و نرم افزار است) دیگر قطعات کامپیوتر مانند pen drivers، کارت گرافیک، صفحه کلید(کیبورد)، ماوس و…… باید اول در BIOSشناسانده شود .

BIOS در قالب یک  Check-list این کار را انجام می دهد. بررسی عملکرد قطعات، حتی خود سیستم عامل یک برنامه است که باید بارگذاری و مدیریت شود، اینها همه توسط BIOS انجام می شود که بر روی برنامه OSهارد دیسک قرار دارد و برنامه ها را اجرا می کند. یک فرد باید رابط BIOS را تغییر دهد تا بتواند تنظیمات سطح سیستم را تغییر دهد، مثل تغییر دادن ساعت سیستم، تغییر دادن رویه بوت شدن درایو و یا مدیریت کردن حافظه.

در ادامه لیستی ارائه شده است که به کمک آن یاد خواهید گرفت که چگونه می توانیم به سیستم BIOS setupدسترسی پیدا کنیم.

bios02 نحوه دسترسی و آموزش BIOS Setup کامپیوتر

مرحله اول:
PCخود را روشن کنید یا در صورت روشن بودن Reset کنید. هنگامیکه رایانه روشن می شود، لوگوی شرکت تولید کننده و یا نام و برند PC بر روی صفحه سیاه نشان داده می شود. در برخی موارد بر روی صفحه ، لوگوی سیستم عامل ظاهر می شود و بارگذاری می شود و پیامهای اولیه بر روی صفحه ظاهر می شود. بر روی این صفحه یک پیغام کوچک نشان داده شده که ترکیبی از کلیدها و دسترسی مورد نیاز برای وارد شدن به محیط BIOSمی باشد. نمونه هایی ازاین پیغام ها شامل:

“key” را بفشارید تا به محیط BIOSمنتقل شوید.

“key” =Setup

به منظور داخل شدن به BIOS SETUP “Key”+Keyرا بفشارید.

“Key” را بفشارید تا به سیستم  Configuration دسترسی بیابید.

Keyرا بفشارید تا به منوی Setup راه بیابید.

در برخی رایانه ها، لوگوی تولید کننده و یا برند فقط نشان داده می شود و هیچ پیغامی برای وارد شدن به BIOSنشان داده نمی شود. بنابراین دکمه Tabویا Esc را بزنید تا آن را حذف کنید. همچنین از کلید Downاستفاده کنید و یا اگر صفحات هنگام بارگذاری به سرعت لود می شود ، بر روی  Pause/Break درصفحه کلید زده تا صفحه آرامتر بارگذاری شود. این کلید بر روی صفحه بوت شدن توقف می کند، بنابراین می توانید متوجه شوید که ازکدام یک از راههای گفته شده می توانید به  BIOSدسترسی پیدا کنید. برای غیر متوقف کردن آن هر کلیدی را از کیبورد بزنید، رویه اول خود را ادامه می دهد.

مرحله۲:

برای دفعه اول که ترکیب کلید ها را شناختید، سپس بر روی کلید فشار آورید و یا کلید های ترکیبی در زمان بوت شدن را بزنید تا به صفحه BIOSراه بیابید. در برخی از کامپیوترها فقط یک کلیک کافی است، اما در کامپیوترهای دیگر باید کلید هایی را پشت سرهم بزنید تا آن را به سرعت Tapکند. با ضربه شدید کلیدها را نزنید و یا چندین دفعه این کار را انجام ندهید. دقت کنید که در این حالت سیستم غیر فعال می شود و یا خطا در کدها و نشان دادن آنها بر روی صفحه رخ می دهد که مجبور می شوید مجددا سیستم را reset کنید. در دستگاه های خاص با فشار دادن دکمه Delete به دفعات در صفحه بوت، قبل از آنکه صفحه بارگذاری سیستم عاملتان نشان داده شود، صفحه BIOSظاهرمی شود. دیگرکلیدهای دسترسی به BIOS F12،F10،F2،F1و  ESC است.

مرحله ۳:

BIOS به هر حال مستقل از سیستم عامل نیست. بنابراین هر سیستمی را که فعال کنید Win7 و یاMac ،  OSباBIOS شما هیچ فرقی ندارد و بنابراین سیستم عامل های مختلف به این معنا نیست که دسترسی به آن در سیستم های مختلف متفاوت است. به جای آن BIOSرایانه شما ، بستگی به سازنده ی مادربورد کامپیوتر شما دارد. بنابراین اولویت دسترسی و راه یافتن به صفحه BIOSبسته به نوع برند کامپیوترتان دارد. برخی از سیستم های رایانه ای از میانبرهایی به BIOSدسترسی دارند همچون جدول زیر:

Manufacturer Access Keys
Acer F1, F2, CTRL+ALT+ESC
Compaq F10 (newer), F1, F2, DEL (older models)
Dell 400 F3, F1
Dell 4400 F12
Dell Inspiron F2
Dell Latitude Fn+F1, Fn+ESC
Gateway 2000 F1
Hewlett-Packard (HP) F1, F2, ESC (for laptops)
IBM F1, F2 (E-pro laptop)
Micron F1, F2, DEL
Packard Bell F1, F2, DEL
Sharp F2
Sony VAIO F2
Toshiba 335CDS ESC
Toshiba Portege ESC
Toshiba Satellite F1
Toshiba Tecra F1 or ESC

 

هشدار: کلیدهای دسترسی که در بالا به آنها اشاره شد ، از کامپیوتری به کامپیوتری دیگرمتفاوت هستند، بنابراین همیشه اطلاعاتی که در مراحل اولیه بارگذاری سیستم عاملتان ارائه می شود را در نظر داشته باشید. کلیدهای دسترسی درست بهBIOSبه عنوان بخشی از اسناد کامپیوتر محسوب می شوند.(در صورت هر گونه اشتباه این سایت هیچ مسئولیتی ندارد.)

BIOSیک بخش حساس از ترکیب خارجی کامپیوتر است. بنابراین با فشار دادن کلیدها به طورمداوم در صفحه بوت شدن راه مناسبی نیست، مگر آنکه بدانید که چه کلیدهایی را بزنید . بنابراین یک و یا چندین کلید را مدام زدن و یا با خشونت رفتار کردن راه حل مناسبی نیست. اگر مدل کامپیوتر خود را بدانید با Searchدر نت می توانید راه های دیگری را نیز پیدا کنید. هنگامیکه وارد صفحه BIOS شدید صفحه آبی دوست داشتنی را می بینید که حالا وقت آن است که در این صفحه احتیاط کنید چون تنظیمات جزئی ترمی شود که تازه کارها بعید است بتوانند از پس آن بربیایند. باید بدانید که دراین صفحه چه کاری را می خواهید انجام دهید. برای اطمینان خاطر باید قبل از ایجاد تغییر در تنظیمات، یادداشت بردارید ومواقعی هم باید باز گردید و تنظیمات را به حالت قبل بازگردانید. برای این کارازکلیدهای جهت ها و برروی صفحه کلید و گزینه های انتخاب در میان منو استفاده شده است. دسترسی داشتن به BIOSیک سیستم کامپیوتری ، می تواند تنظیمات کامپیوتر و نحوه کار آن را تغییر دهد اما باید دقت شود.

برچسب:آموزشی ,محمدرضا,

|
 
آموزش و ترفند

آموزش افزايش سرعت cpu

cpu

 

کاهش سرعت CPU و هنگ کردن سیستم یکی از مهمترین معضلات کار با رایانه ها می باشد.

هنگ کردن سیستم حتی پس از ارتقا سخت افزارها یکی از دغدغه های اصلی کاربران می باشد،اضافه بر این مشکل، بعضی اوقات کندی سیستم ها باعث آزار کاربران می شود.

    در این ترفند قصد داریم با یک راه حل ساده و رایگان و بدون هزینه ی اضافی این مشکل سیستم های رایانه ای را حل کنیم.برای رفع این دغدغه ی مهم کافیست سرعت پردازشگر یا همان CPU خود را افزایش دهید.برای شروع باید ابتدا سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید.بسته به نوع برد اصلی (MotherBoard) با یکی از کلید های F2 یا Delete می توانید وارد قسمت Bios سیستم شوید.از طریق فهرست Bios باید وارد تنظیمات پردازشگر شوید.در این قسمت شما گزینه ی Cpu Ratio را مشاهده می کنید.با تغییر مقدار این گزینه سرعت استفاده از پردازشگر سیستم شما افزایش می  یابد و باعث رفع مشکل کندی و هنگ کردن سیستم شما می شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که افزایش بیش از اندازه این مقدار می تواند به سیستم شما آسیب برساند،سعی کنید عدد پیش فرض را بیش از دو برابر زیاد نکنید،چراکه باعث گرم شدن بیش از حد پردازشگر شده وبه آن آسیب می زند.

 

برچسب:آموزش ترفند,

|
 
اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

امروزه اهمیت شبکه های رایانه بر هیچ کس پوشیده نیست . با توجه به مزیت های مختلف آنها (کاهش هزینه ، صرفه جویی در وقت ، حذف محدودیت های جغرافیایی و …) ، شاهد پیشرفت روزافزون این شاخه علمی می شویم . به همین دلیل اگر دیر بجنبیم از قافله عقب می مانیم ، به همین دلیل بنده در این مقاله به اصطلاحات مربوط به شبکه های کامپیوتری پرداخته ام . • ( DTE ( Data Terminal Equipment : منبع و گیرنده داده ها را در شبکه های رایانه ای DTE می گویند . • ( DCE ( Data Communication Equipment : تجهیزاتی که مشخصات الکتریکی داده ها را با مشخصات کانال داده ها تطبیق می دهد مانند مودم . • (B.W ( Band width : پهنای باند یا محدوده ای که در آن امواج آنالوگ بدون هیچ افتی حرکت می کنند . • Noise : نویز یا پارازیت به امواج الکتریکی مزاحم می گویند که موجب اختلال در انتقال داده ها می شود . • Bps : سرعت انتقال داده ها یا بیت در ثانیه. • Network : ‌شبکه . • Share : به اشتراک گذاری داده ها و منابع سخت افزاری برای استفاده همه کامپیوتر های موجود در شبکه . • Time Sharing : نوعی شبکه در قدیم که از یک Main Frame به عنوان سرور استفاده می کردند . • ( LAN ( Local area network : شبکه های محلی و کوچک . • ( MAN ( Metropolition area network : شبکه های شهری . • ( WAN ( Wide area network : شبکه های گسترده همانند اینترنت . • Node : به هر کامپیوتر وصل به شبکه Node یا گره می گویند . • Server : سرویس دهنده . • Client : سرویس گیرنده . • Peer – to – Peer : شبکه های نظیر به نظیر که در آن هر کامپیوتری هم سرویس دهنده هست و هم سرویس گیرنده ) . • Server – Based : شبکه های بر اساس سرویس دهنده که در آن یک یا چند کامپیوتر فقط سرویس دهنده و بقیه کامپیوتر ها سرویس گیرنده هستند . • Topology : توپولوژی به طرح فیزیکی شبکه و نحوه آرایش رایانه ها در کنار یکدیگر می گویند . • BUS : توپولوژی خطی که در آن رایانه ها در یک خط به هم وصل می شوند . در این توپولوژی رایانه اول و آخر به هم وصل نیستند . • Ring : توپولوژی حلقوی که بصورت یک دایره رایانه ها به هم وصلند و در این توپولوژی رایانه اول و آخر به هم وصلند . • STAR : توپولوژی ستاره ای که در آن از یک هاب به عنوان قطعه مرکزی استفاده می شود . و رایانه ها به آن وصل می شوند . • Collision : برخورد یا لرزش سیگنال ها . • NIC : کارت شبکه . • ‍Coaxial : نوعی کابل که به کابل های هم محور معروف است و دو نوع دارد ، و در برپایی شبکه ها به کار می رود . و دارای سرعت ۱۰ مگابیت در ثانیه است . • TP ( Twisted Pair : کابل های زوج به هم تابیده هستند و دو نوع دارند ، و در برپایی شبکه ها به کار می رود . و حداکثر دارای سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است . • Fiber Optic : کابل فیبر نوری که در برپایی شبکه ها به کار می رود و سرعت بسیار بالایی ( بیش از ۱ گیگا بیت در ثانیه ) دارد. • Thinnet : کابا کواکسیال ( هم محور ) نازک با پشتیبانی ۱۸۵ متر بدون تقویت کننده . • Thiknet : کابا کواکسیال ( هم محور ) ضخیم با پشتیبانی ۵۰۰ متر بدون تقویت کننده . • (UTP ( Unshielded T.P : نوعی کابل زوج به هم تابیده بدون حفاظ که شامل پنج رده می باشند . • ( STP ( Shielded T.P : نوعی کابل زوج به هم تابیده دارای حفاظ می باشد . • Rack : در شبکه های T.P. بزرگ برای جلوگیری از اشغال فضای زیاد توسط کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد . • Patch panel : دستگاهی که بین هاب و کابل قرار می گیرد . • RJ-45 : فیش های مربوط به کابل های T.P. هستند . • IRQ :‌ وقفه . • Base I/O Port : آدرس پایه ورودی و خروجی . • Base Memory : آدرس پایه حافظه . • Boot ROM : قطعه ای برای بالا آوردن شبکه هایی که در آن هیچگونه دیسکی برای بالا آوردن نیست ( شبکه های Disk less ) . • Wireless : بی سیم . • ( WLAN ( Wireless LAN : شبکه هایی محلی بی سیم . • ( AP ( Access Point : دستگاهی که یک کامپیوتر بی سیم را به یک شبکه LAN وصل می کند . • ‍Cell : محدوده ای را که یک AP تحت پوشش دارد را سلول ( Cell ) می گویند . • Protocol : پروتکلها ، قوانین و روالهایی برای ارتباط هستند و یک شبکه برای برقراری ارتباط از این قوانین استفاده می کند . • OSI : استاندارد OSI برای برقراری ارتباط دو رایانه ، وظایف را به هفت قسمت تقسیم کرده و به ۷ لایه OSI معروف شده اند و به ترتیب ( فیزیکی – پیوند داده ها – شبکه – انتقال – جلسه – نمایش و کاربردی ) می باشند . • پروژه ۸۰۲ : نوعی پروتکل برای اجزای فیزیکی شبکه های LAN می باشد . • CSMA/CD : نوعی روش دسترسی به خط با استفاده از روش گوش دادن به خط . • Token Ring : روش عبور نشانه که در شبکه های حلقوی به کار می رود ، از انواع روش دسترسی به خط است . • MAU : وسیله ای مانند هاب ، اما در شبکه های حلقوی به کار می رود . • Novell Netware‌ : نوعی سیستم عامل برای شبکه . • Unix : نوعی سیستم عامل برای شبکه . • Windows NT Server & Windows 2000 Advanced Server : نوعی سیستم عامل برای شبکه . • Search Engine : موتور جستجو . • معماری شبکه : به ترکیبی از استانداردها ، پروتکل ها و توپولوژی ها معماری شبکه می گویند .

برچسب:شبكه ,محمدرضا,

|
 
از کامپيوتر و ويندوز بيشتر بدانید ( آموزش )


  • ACL (Access Control List) : صفت فایل ها و پوشه ها در سیستم فایلی NTFS. این صفت تعیین کننده کاربران مجاز یا غیر مجاز جهت دسترسی به فایل ها و پوشه ها است.
  • Alfa : نسخه ای که بعد از نسخه Beta می آید و برنامه کامل و بدون اشکال است و برای کار آماده است.
  • Active Desktop : قابلیتی از صفحات وب که می تواند در Desktop شما Upload شود.
  • Active Window : پنجره ای است که حالت فعال دارد و در آن می توان کار کرد و بر روی تمامی پنجره ها قرار دارد.
  • AGP  (Advanced Graphics Port) : شیاری است مخصوص کارت های گرافیکی قدرت مند که معمولا رنگ آن قرمز یا قهوه ای است.
  • Anonymous FTP : نوعی پروتوکل انتقال فایل در اینترنت است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید به صورت یک کاربر ناشناس به شبکه متصل و فایل خود را بگیرید.
  • Attributes : (صفت) صفاتی را که می توان به یک فایل داد مثلا Read Only.
  • Audio CD : یک نوع  CD صوتی معمولی که توسط دستگاه پخش CD یا کامپیوتر می توان آن را شنید.
  • Auditing : فرایند ثبت و ذخیره عملیاتی که در یک کامپیوتر انجام می شود. این فراین در فایل هایی با پسوند .log ذخیره می شوند.
  • Baud : سرعت انتقال اطلاعت از طریق Modem.
  • Beta : نسخه ویژه ای از یک نرم افزار یا سیستم عامل به منظور تست شدن و رفع اشکالات آن که برای سازمان و افراد خاصی فرستاده می شود.
  • Bit : مخفف کلمه Binary Digit است و کوچک ترین واحد شمارش در کامپیوتر است.
  • Bitmap : یک فرمت گرافیکی است BMP.
  • Boot : راه اندازی یک کامپیوتر را Boot می گویند.
  • Cache : حافظه ای پنهان که در درون CPU قرار دارد و برای افزایش سرعت در رایانه است.
  • Capture : ذخیره تصاویر به صورت یک فایل در رایانه.
  • CD-R : مخفف کلمه Recordable Compact Disk است و برای ذخیره اطلاعات برروی یک CD-R است که در این مدل فقط یک بار می توان بر روی CD نوشت.
  • CD-RW : مخفف کلمه Rewriteable Compact Disk بوده و نوعی از CD ها است که می توان بر روی آن ها چندین بار نوشت.
  • CD-ROM : دستگاهی است که توانایی خواندن CD ها را دارد و مخفف کلمه Compact Disk Read Only Memory است.
  • Character : به یک علامت یا یک حرف می گویند.
  • Chat : برنامه ای است که شما می توانید توسط آن با دیگران به بحث و گفتگو بپردازید.
  • Client : کامپیوتری را که در یک شبکه از منابع به اشتراک گذاشته شده استفاده می کندد سرویس گیرنده می گوییند.
  •  Clip : قسمتی از یک فیلم و یا فایل صوتی.
  • Clipboard : قسمتی از حافظه رایانه که اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره می شود. مانند زمانی که داریم یک فایل را کپی می کنیم.
  • CMOS : حافظه ای که بر روی مادر برد قرار دارد و به وسیله یک باطری کوچک تغذیه        می شود.
  • Connections : برنامه و تنظیماتی که اتصال یک رایانه به اینترنت یا رایانه دیگری را تعریف می کند.
  • Cookie : فایل کوچکی که توسط وب سایت بر روی رایانه شما ذخیره می شود.
  • Desktop Icon : به آیکن هایی که بر روی صفحه Desktop  موجد است می گویند.
  • Desktop Theme : مجموعه ای از آیکن ها تصاویر و در مجموع  شکل هایی که باعث تغییر کردن محیط ویندوز می شود.
  • Dialog Box : کادر محاوره ای مانند System. این صفحه تفاوتی که با پنجره دارد کلید Maximize را ندارد و سایز آن را نمی توان تغییر داد و دارای کلید ok , Cancel است.
  • Directory : قسمتی بر روی هارد شما ککه فایل های خود را در آن جمع می کنیید که نام دیگر آن Folder یا پوشه نیز هست.
  • DLL (Dynamic Link System) : فایلی که توسط یک یا جند برنامه استفاده می شود.
  • Document : فایلی که توسط یک برنامه ایجاد می شود.
  • Download : کپی کردن فایلی از طریق اینترنت بر روی رایانه خود.
  • Drag : فشردن دکمه سمت چپ Mouse بر روی یک آیکن و کشیدن آن.
  • Drop : رها کردن کلید Mouse در هنگامی که آن را نگه داشته اید.
  • Drag & Drop : فشردن کلید سمت چپ Mouse و رها کردن آن در جایی دیگر.
  • Drive : همان هارد دیسک شما می شود.
  • DVD : مخفف عبارت  Digital Video Disk است و فرمتی برای ذخیره فیلم.
  • Edit : ویرایش کردن هر چیزی.
  • E-Mail : نامه الکترونیکی.
  • Extract : باز شدن یک فایل فشرده شده.
  • Firewall : دیوار آتش، نرم افزار یا سخت افزاری که جلوی Hacker ها را می گیرد و نمی گذارد اطلاعات شما به سرقت برود.
  • Fire wire : نام دیگر IEEE 1394 است که اتصالی است با سرعت بسیار بالا.
  • Hardware : اجزای فیزیکی قابل لمس رایانه.
  • Host : به هر رایانه ای بتوان از طریق اینترنت به آن متصل شد.
  • Hub : وسیله ای است که می توان چند client را به آن در شبکه محلی متصل نمود.
  • ISP : شرکتی که دسترسی اینترنت را برای مردم مهیا می کند.
  • MIDI (Musical Instrument Digital Interface) : فرمتی است برای ذخیره کردن موسیقی که فقط شامل نت های موسیقی است.
  • MP3 : فرمتی است برای ذخیره کردن موسیقی به صورت فشرده و با کیفیت بالا.
  • Registry : پایگاهی است که تنظیمات ویندوز و برخی نرم افزار ها را به صورت استاندارد نگه می دارد.
  • Shareware : نرم افزاری است که به صورت آزمایشی برای مدت زمان کوتاهی در اختیار شما است تا شما آن را خریداری نمایید.
  • Spam : نامه های الکترونیکی بی مصرف و بی خود.
  • Standby : حالت خواب برای رایانه یعنی نیمه خاموش.
  • Trojan horse : یک برنامه مخرب که ظاهر آن فریبنده است.
  • Upload : کپی کردن یک فایل از یک راینه به رایانه ای دیگر از طریق شبکه محلی یا اینترنت.
  • VGA :  کارت گرافیک هایی گفته می شود که دارای قدرت زیادی است.
  • Virus :  برنامه ای که برای آسیب رساندن به کامپیوتر و برنامه های آن است و قابلیت تکثیر شدن را دارد.
  • VPN (Virtual Private Networking) : روش برای متصل شدن به رایانه ها از طریق اینترنت.
  • Workgroup : گروهی از کاربران بر روی یک شبکه محلی

 

برچسب:آموزش ,محمدرضا,

|
 
مطلبي مفيد براي كساني كه به وب نويسي علاقه دارن

هر سال اشتباهات جديدتري در طراحي وب سايت‌ها رخ مي‌دهد. تعدادي از بدترين اشتباهات در طراحي وب به تركيب‌هاي ضعيف پست‌هاي الكترونيكي مربوط مي‌شوند اما در سال گذشته، «نبود اطلاعات مربوط به قيمت‌ها» بزرگترين اشتباهي بود كه در تمام موتورهاي جست‌وجو مطرح شده بود.
موضوعاتي كه در زير مي‌آيد، از جمله‌ي اين اشتباهات‌اند. اين مطلب را بخوانيد و سعي كنيد كه اين اشتباهات را در طراحي وب‌سايت خود تكرار نكنيد.

1 - عدم ذکر قیمت در سايتهای B2C
هيچ سايت B2C(فروشنده به خريدار) چنين اشتباهی را مرتکب نميشود. اما گاهی چنين اشتباهی در سايتهای B2C رخ ميدهد و کاربر را به اشتباده مياندازد.


2 - عدم انعطاف موتورهاي جست‌وجوگر
برخي موتورهاي جست‌وجو كارآيي لزم را ندارند و نه‌تنها كاربران قديمي را دچار مشكل مي‌كنند بلكه هر كاربر ديگري را نيز عصباني خواهد كرد. بهتر است موتورهاي جست‌وجويي كه شما طراحي مي‌كنيد، بهترين پيشنهادات را در بالاي ليست‌ش ارائه دهد.

3 - طولاني بودن عرض صفحه
پيمايش عمودي بيشتر براي كاربران جاافتاده است و هم‌چنين براي حالت‌هاي استاندارد پنجره‌ي اينترنتي مثل (800x600) تعريف شده است. پس، از طراحي صفحاتي كه كاربران را به پيمايش عرضي صفحه‌تان مجبور مي‌كند، بپرهيزيد.

4- ثابت بودن اندازه‌ي فونت‌ها
در 95 درصد موارد اگر فونت را در طراحي صفحه وب به صورت ثابت تعريف كرده باشيد، كاربران عمومي آنها را به صورتي نازك خواهند ديد. پس بهتر است امكان تغيير اندازه‌ي فونت براي كاربران را به وجود آوريد.

5- بلوك‌هاي متني
ديواري از متن، مرگي براي تجربه‌ي پوياست. براي خواندن نيز بسيار خسته‌كننده خواهد بود. نوشتن براي كاربران اينترنتي متفاوت از نوشته‌هايي است كه براي چاپ حاضر شده‌اند. براي جلب خواننده بايد از ترفند‌هاي نوشتاري مانند:
- تيتر
- ليست‌هاي شماره‌دار
- لغات كليدي رنگي
- پاراگراف‌هاي كوتاه
- هرم وارونه
و نوشتاري ساده استفاده كرد.

6- در لينك به صفحات از جاوااسكريپت‌هاي ساده استفاده كنيد
وجود جاوا اسکريپت در پيوندها (لینکها) راه استفاده از امکانات اينترنتی را برای کاربران، ساده ميکند. اين لينکها بايد ابر متن (Hypertext) هايی باشند که ساده هستند و به راحتی صفحه جاری را با يک صفحه جديد جايگزين ميکنند. کاربران بايد خودشان تصميم بگيرند از کدام لينکها استفاده کنند.

7 - FAQها
FAQها فقط به سئوالات ساده پاسخ ميدهند. پس اگر سئوالاتی که کمی مشکل تر باشد از سوی کاربر مطرح شود و جوابش در اين سئوالات نباشد، اطمينان کاربر به اين صفحه وب کاهش ميابد و به جستجويش صدمه خواهد زد.

8 - جمع‌آوري آدرس‌هاي پست الكترونيكي بدون آنكه حقوق شخصي رعايت شود
كاربران اغلب به راحتي آدرس پست‌هاي الكترونيكي‌شان را به صفحات وب نمي‌دهند. فقط به آنها نگوئيد عضو شدن مجاني است بلكه به آنها حقوقشان را يادآور شويد.

9 - URLهايی بيشتر از 75 کاراکتر
طولاني بودن آدرس اينترنتي به گشت اينترنتي لطمه مي‌زند و به سختي مي‌توان چنين صفحه‌ي وبي را به دوستي معرفي كرد. اگر كاراكترهاي آدرس زياد باشد، كاربران نمي‌دانند كه چگونه مي‌توانند به آن دسترسي داشته باشند.

10- فرستادن نامه‌ي الكترونيكي به مكان‌هايي ناخواسته
در برخي سايت‌ها ممكن است با زدن كليدي به جاي آن كه به جايي كه مي‌خواهيد برويد مجبور مي‌شويد نامه‌اي را به كسي كه نمي‌شناسيد بفرستيد. آدرسهای Mail to را بر روی نام افراد قرار ندهيد. چراکه که کاربران بيشتر فکر ميکنند که با کليک بر روی نام افراد ميتوانند بيوگرافی را بخوانند.
در پايان تاكيد مي‌شود كه در طراحي صفحات وب بايد خواست‌هاي كاربران را تامين كرد نه چيز ديگر.

برچسب:آموزش,محمدرضا,

|
 
ساخت دو فولدر با نام یکسان در یک محل

حتمأ شما نیز میدانید که در داخل محیط ویندوز و در یک محیط خاص مانند دسکتاپ یا پوشه My Documents نمیتوان دو فولدر با نام یکسان ساخت. چرا که از نظر منطقی و آدرس دهی در داخل ویندوز این کار شدنی نیست. اما هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید در یک محل دو فولدر با یک نام کاملأ یکسان بسازید!
برای اینکار:
از طریق My Computer به محلی که قصد دارید دو فولدر با نام یکسان را بسازید بروید.
با راست کلیک و انتخاب New > Folder فولدر جدیدی ساخته و نام آن را به عنوان مثال Tarfandestan Iran بگذارید.
همان طور که میبینید در این نام بین دو واژه Tarfandestan و Iran یک فاصله توسط Space زده شده است.
حال مجددأ فولدر جدیدی ساخته و نام آن را این بار به صورت زیر قرار دهید:
واژه Tarfandestan را تایپ کنید سپس کلید Alt را گرفته و عدد 255 را وارد کنید (از کلیدهای سمت راست کیبورد استفاده کنید) ، خواهید دید که یک فاصله تایپ خواهد شد. حالا واژه Iran را وارد کنید.
با این کار شما دو فولدر با نام یکسان دارید که ظاهرأ نام یکسانی دارند اما در کاراکترهای وارد شده تفاوت باطنی وجود دارد.

برچسب:آموزش , علي,

|
 
آموزش اسان و سریع پارتیشن بندی هارد

 

 

آموزش اسان و سریع پارتیشن بندی هارد

 



 در اینجا سوالی مبنی بر (Save to cmos and exit (Y/N از شما پرسیده می شود. كلید Y را فشار دهید دهید تا سیستم دوباره Restart شود. بعد از Restart سیستم سه پیغام زیر ظاهر میشود:
CD-ROM Start up menu
1.Boot from hard disk
2.Boot from CD-ROM
سپس گزینه 2 را اتنخاب كرده تا سیستم از روی CDبوت شود. بعد از آن پیغام های زیر صادر می گردد:
Microsoft Widows98 Start up menu
1.Start Windows98 Setup from CD-Rom
2. Start Computer with CD-Rom support
3.Start computer without CD-rom Support
4.View the Help file

شما گزینه 2 را انتخاب كنید . پس از چند لحظه جلوی پرامپت درایو (مثلاf:> )فرمان Fdisk را تایپ و كلید Enter رو بزنید. فورا پیغامی مبنی بر اینكه ظرفیت Hard شمااز 512 بیشتر است ظاهر می شود. كلید Y وسپسEnter رو فشار دهید.
سپس صفحه اصلی Fdisk ظاهر می شود.
Fdisk option
current fixed disk drive:1
choose 1 of the following:
1.createe dos partition or logical dos drive
2.set active partition
3.delete partition or logical dos drive
4.display partition information
Enter choice:…
این صفحه شامل گزینه هایی جهت انجام اعمال مختلف بر روی دیسك سخت می باشد.
توجه: در پارتیشن بندی و كار با Fdisk با سه اصطلاح بر خورد می كنید كه عبارتند از Primary , Extended , logical برخورد می كنید كه سیستم عامل از دوتای اولی استفاده می كند.
درایو C كامپیوتر همان Primary است و بقیه Extended هستند.
در Fdisk ابتدا Primary و بعد Extended ایجاد می كنیم. وبرای حذف پارتیشن ها برعكس ایجاد آنها عمل می كنیم.
توجه : ابتدا در صورت وجود پارتیشن آنها را پاك می كنیم.
خوب از این پنجره اصلی گزینه 3 رو انتخاب كنید .سپس پنجره ای ظاهر می شود كه از آن گزینه:
3.Delete logical dos drive in the extended dos partition
را برمی گزینیم.
بعد از این كار صفحهای شامل پیغام های زیر ظاهر می شود:
WARNING!Data in deleted logical dos drive will be lost
What drive do you want to delete?
سپس شما نام آخرین درایو Hard خودتان را وارد كنید وEnter را بزنید.سپس Enter Volume ظاهر می شود كه شما یاید برچسب درایوتان را وارد كنید یا اگر بر چسبی ندارد Enter را بزنید. (اگه درایو شما برچسب داشته باشه مثلا به جای حرف D برچسب اون مثلا My Driveظاهر میشه) سپس پیغام زیر ظاهر میشه:] Are you sure?(Y/N)?[Y برای تایید حرف Yرا بزنید و بعد Enter و به همین ترتیب همه درایوهای منطقی(Logical) را پاك كنید.بعد از پاك شدن همه درایوهای منطقی پیغام زیر ظاهر می شود.
All logical drive deleted in the extended dos partition
 سپس چند بار دكمه Esc را بزنید تا وارد صفحه اصلی بشوید. (Fdisk option) بعد دكمه 3 (Delete partition.) از صفحه بعدی ظاهر شده
 (Delete extended dos partition)را انتخاب كنید.بعد یك پیغام (...........Warning) ظاهر می شود كه باید شما كلید Yرا بزنید بعد Enter. سپس پیغام زیر ظاهر می شود: Extended dos partition Deleted دكمه Esc را بزنید تا وارد صفحه اصلی بشوید . (Fdisk Option). بعد باز گزینه 3 بعد از صفحه باز شده گزینه 1 را وارد كنید. تا پارتیشن اولیه خذف شود .
 (Delete primary dos partition). سپس پیغام
Warning data in the deleted primary dos partition will be lost.
زیرپیغام : What primary partition do you want to delete?[1]
شما كلید Enter رو بزنین.پیغام زیر ظاهر میشه: Enter volume? (     ) label
در صورت وجود بر چسب آن را تایپ و Enter را بزنید در غیر این صورت Enter را بزنید.
پیغام (:Are you sure) كه گزینه Yسپس كلید Enter را بزنید. پیغام زیر ظاهر می شود: Primary dos partition deleted دكمه Esc را بزنید تا وارد صفحه اصلی بشوید .حالا پارتیشن های شما حذف شده است.
برای ایجاد پارتیشن از صفحه اصلی گزینه 1 یعنی
(1.Create dos partition or logical) را بزنید.
بعد از طی این مراحل صفحه ای با مشخصات زیر حاصل می شود :
Create dos partition or logical dos drive
Current fixed disk drive:1
Choose 1 of the following:
1.create primary dos partition
2.create extended dos partition
3.create logical dos drive in extended dos partition
Enter choice:
سپس كلید 1 راتایپ وEnter را بزنید . مدتی صبر كنید تا 100%  Completeو Verifying drive integrityتا 100%كامل شود. بعد از آن پیغام زیر ظاهر می شود :
Create primary dos partition
Current fixed disk drive:1
Do you wish to use the maximum available………………
Press Esc to return to fdisk options
كادر بالا از شما می پرسد كه آیا می خواهید تمام دیسك سخت پارتیشن اولیه(Primary)گردد؟شما دكمه N را تایپ كرده وسپس Enter را بزنید . سپس مدتی صبر كنید تا 100%كامل شود … بعد صفحه زیر ظاهر می شود:
Create primary dos partition
Current fixed………..
Total disk space is ……..mbytes (1mb=……….)
Maximum space available for partition is…….
Enter partition size in mbytes or ……….
Press esc …………
صفحه بالا ظرفیت هارد شما را كه برای این عمل در دسترس می باشد را اعلام می كند شما باید در این مرحله برای درایو Start up تان مقداری را در مقیاس مگا بایت وارد كنید (البته درصد هم می شود).
توصیه:
1.آنهای كه هارد 20 دارند 3000 را بزنند
2.هارد 30 ،4000یا 4500
3.هارد 40 به بالا تا 80،6000 یا 5500
4.هاردهای 20 به پایین به نسبت 2500،2000،1500،1000
5......
بعد از وارد كردن مقدار Enter را زده تا پیغام زیر ظاهر شود :
 Primary dos partition created
سپس Esc را زده تا وارد صفحه اصلی Fdisk بشوید .
از صفحه اصلی گزینه ا(Create dos ………or logical) و از صفحه بعدی گزینه 2 (Create extended dos partition)را زده مدتی صبر كنید تا 100% كامل شود. سپس صفحه زیر ظاهر می شود:
Create extended dos partition
Current fixed……….
Partition status type volume label mbytes…….
C:1 primary…
Total disk space is……….
Enter partition size in mbytes or per…………………….
No partition define
Press esc……………
سپس كلید Enter را بزنید. تا پیغام (Extended.)ظاهر شود.
حالا كلید Esc را بزنید تا سیستم به طور اتوماتیك وارد بخش ایجاد درایوهای منطقی شود. مدتی صبر كنید تا 100%تمام شود سپس از صفحه بعدی ظاهر شده عدد دلخواه خودتان به مگابایت را برای درایو D:وارد كنید.مدتی صبر كنید تا100%كامل شود .
 بعد از این مرحله (یا احیانا Restart system)ماجرا را برای درایو های منطقی دیگر از قبیل E تا Z ادامه بدهید تا جاییكه هارد شما تمام شود.
توصیه:
سعی كنید كه حتی الامكان درایو هایتان كم باشد معمولا 4 درایو كافیست بعد از اینكه تمام هارد پارتیشن بندی شد پیغام :
All available disk space in the extended dos
ظاهر می شود.
حالا دكمه Esc را بزنید تا وارد صفحه اصلی بشوید. از صفحه اصلی گزینه
 2(Set active partition )را انتخاب كنید. در صفحه بعدی ظاهر شده كلید 1 را زده و Enter كنید. با عمل فوق درایو C شما به عنوان درایو Start up بوده فعال می شود. سپس پیغام
Partition 1   made active
 ظاهر می شود. بدین تر تیب پارتیشن بندی به اتمام میرسد .
نكته های قابل توجه :
1. ممكن است در بعضی از سیستم ها در حین عملیات های بالا Restart های متعددی انجام شود.
2. پس از عمل Fdisk حتما توسط دستور a:format drive را برای همه درایوها انجام دهید تا به FAT 32 تبدیل شوند.
3. از Fdisk زیاد پرهیز كنید زیرا باعث خراب شدن هارد شما می شود.
4. زیاد عجله نكنید!

 


برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
پیدا کردن یک فایل در پوشه های شلوغ

 

پیدا کردن یک فایل در پوشه های شلوغ

فرض کنید در محیط Windows Explorer وارد یک پوشه می‌شوید که درون این پوشه فایل‌ها و پوشه‌های فراوانی نیز وجود دارد. اکنون در صورتی که قصد داشته باشید تا سریعاً و بدون استفاده از قسمت Search فایل یا پوشه‌ی مورد نظر خود را پیدا کنید چه خواهید کرد؟ در این ترفند به معرفی یک روش بسیار آسان اما کاربردی خواهیم پرداخت که می‌توانید بسیار سریع پوشه‌ی مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای این کار:


کافی است تنها پس از ورود به پوشه‌ی مورد نظر شروع به تایپ کاراکترهای ابتدایی فایل یا پوشه‌ی مورد نظر خود به شکل سریع کنید.
خواهید دید که فایل یا پوشه به حالت انتخاب درآمده است.

 

 برای این کار نیازی به استفاده از قسمت Search نخواهد بود و تنها کافی است در محیط پوشه با دانستن نام فایل یا پوشه‌ی مورد نظر، حروف ابتدایی آن را تایپ نمایید.

 

 

اکثر کاربران می‌دانند که با تایپ حرف اول فایل یا پوشه می‌توان مجموعه‌ی فایل‌ها یا پوشه‌هایی که با این کاراکتر شروع می‌شوند را پیدا کرد. اما بسیاری از این که می‌توان کاراکترهای بعدی را نیز وارد کرد بی‌اطلاع هستند.
البته دقت نمایید همانطور که گفته شد بایستی تایپ کاراکترها را سریع و بدون اتلاف وقت انجام دهید.
به عنوان مثال در صورتی که به دنبال فایلی با نام beytoote باشیم، با وارد کردن beyt فایل ما پیدا شده است.

 

 

 

برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
سریع خوانی در PDF


 

سریع خوانی در PDF

اگر بخواهید یك فایل PDF یا یك فایل متنی Word را شب هنگام و با نور کم روی رایانه مطالعه كنید یا این زمان در روز و با نور زیاد اتاق باشد، مطمئنا مطالعه برای شما مشكل خواهد بود. در چنین مواردی بهتر است نور و چگونگی نمایش متون روی صفحه‌نمایش را نیز باتوجه به شرایط محیط تغییر دهید. انجام این تغییرات توسط یكی از قابلیت‌هایی كه در ویندوز 7 طراحی شده امكان‌پذیر است. با فعال‌سازی قابلیت Clear Type در ویندوز و تنظیم صحیح آن در شرایط مختلف، می‌توانید متون را واضح‌تر ببینید و آنها را سریع‌تر بخوانید.

1ـ روی گوی ویندوز كلیك و در كادر جستجو عبارت cttune.exe را وارد كنید.

2ـ پس از طی مرحله فوق، پنجره‌ ClearType Text Tuner نمایش داده می‌شود. برای ادامه كار، گزینه Next را بزنید.

3ـ در پنجره جدید مشاهده می‌كنید كه دو پاراگراف متنی به‌شما نمایش داده شده است. در این مرحله باید هریك از پاراگراف‌ها را كه واضح‌تر و بهتر می‌بینید انتخاب كرده و سپس روی گزینه Next كلیك كنید.

4ـ این مرحله و دو مرحله بعد از آن نیز همچون مرحله قبل، برای انتخاب پاراگراف مناسب با دید شما طراحی شده است. در این مراحل نیز باید پاراگرافی را كه بهترین وضوح را دارد و خواندن آن برای شما آسان‌تر است، انتخاب كنید.

5ـ پس از اتمام مراحل، صفحه‌ پایانی را مشاهده می‌كنید. در این صفحه با كلیك روی گزینه Finish تغییرات اعمال می‌شود و شما می‌توانید متون به‌نمایش درآمده روی صفحه‌نمایش در برنامه‌های مختلف را با وضوح بیشتری مشاهده و در مدت زمان كمتری آنها را مطالعه كنید.
 

برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
پیدا کردن فایل ذخیره‌شده WOrdروی رایانه

پیدا کردن فایل ذخیره‌شده  WOrdروی رایانه

یكی از مشكلاتی كه بسیاری از كاربران پس از بایگانی اسناد متنی خود با آن مواجه می‌شوند، پیدا‌كردن نسخه دیجیتال (فایل ذخیره‌شده روی رایانه) سند موردنظر است.

فرض كنید به زونكن یكی از شركت‌های موردنظرتان در بایگانی مراجعه كرده و نامه‌ای را از آن بیرون می‌كشید. حالا می‌خواهید نسخه ذخیره‌شده از همین نامه در رایانه را نیز پیدا كنید؛ اما هرچه جستجو می‌كنید نمی‌توانید آن را بیابید! بروز این مشكل ممكن است ساعت‌ها وقت شما را تلف كند، اما اگر بتوانید هنگام تهیه نسخه چاپی از

فایل‌هایتان، نام و محل ذخیره‌سازی آنها روی هارد‌دیسك رایانه را نیز به نسخه چاپی اضافه كنید، هرگاه نسخه چاپی را در اختیار داشته باشید به نسخه دیجیتال نیز براحتی دسترسی خواهید یافت. برای انجام این كار می‌توانید مراحل زیر را دنبال كنید تا نام و مسیر ذخیره‌سازی فایل‌های متنی به‌طور خودكار به بالا یا پایین (یا هربخش دیگر) آنها اضافه شود:

1ـ ابتدا فایل متنی موردنظرتان را در نرم‌افزار Word فراخوانی كنید.

2ـ از ریبون بالای نرم‌افزار، تب Insert را برگزینید و با توجه به سلیقه خودتان یكی از حالت‌های موجود در بخش Header & Footer را انتخاب كنید.

3ـ پس از فعال‌شدن Header & Footer به بخش Text از همان تب مراجعه و روی گزینه Quick Parts كلیك كنید.

4ـ از منوی به‌نمایش درآمده روی گزینه Field كلیك كنید.

5- از میان گزینه‌های موجود در ستون سمت چپ، گزینه FileName را انتخاب كرده و پس از آن از بخش سمت راست، علامت چك‌مارك كنار عبارت Add path to Filename را فعال كنید.

6ـ در نهایت روی گزینه OK كلیك كرده، مشاهده می‌كنید كه نام و محل ذخیره‌سازی فایل مربوط روی هارد‌دیسك رایانه به‌طور خودكار در بخش انتخابی شما تایپ‌شده است.


برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
چند تا آموزش كوچيك

راه های صرفه جویی در مصرف باتری لپ تاپ

1- کم کردن نور صفحه نمایش

 2- غیر فعال کردن  کارت شبکه بی سیم با استفاده از دکمه های ترکیبی Function

3- خارج کردن کارتهای اضافی PCMCIA در صورتی که از آنها به عنوان مودم یا کارت شبکه یا Tuner TV و ... استفاده می کنید.

 4- استفاده از حالت های بهینه (Schema) در کنترل پنل و در قسمت Power Option و در تب Schemes Power

5 - استفاده محدود از وسایلی که از طریق پورت USB به سیستم متصل می شوند .

 6- استفاده نکردن از CD یا CD-ROM چون انرژی زیادی مصرف می کنند.

 7- کم کردن صدا

 8 – غیر فعال کردن امکان

روشن نگه داشتن کامپیوتر هنگام قطع برق
ممکن است شما هم گاهی مشغول کار با کامپیوتر بوده اید که ناگهان برق میرود و کار شما نیمه کاره میماند ، حتی ممکن است بر روی یک پروژه بزرگ کار میکردید و اطلاعات را ذخیره نکرده بودید اما با این اتفاق تمامی زحمات شما از دست می رود. پس باید چاره ای بیاندیشید ، قصد داریم به شما ترفندی را معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید بدون خریداری دستگاه خاصی کاری کنید که با رفتن برق دستگاه شما خاموش نشود!
روی دسکتاپ یا صفحه اصلی راست کلیک کنید. سپس گزینه آخر یعنی
Properties
را انتخاب کنید.
بعد مسیر زیر را دنبال کنید:
Setting > Advanced > Adapter > Properties > Resources
حال عبارت زیر را انتخاب کرده و اوکی کنید.
Memory Rang
حالا اگر برق رفت دستگاه شما خاموش نمی شود میتوانید با زدن فیوض امتحان کنید. (لازم به ذکر است ممکن است این ترفند بر روی بعضی از دستگاه ها جواب ندهد)
چگونه از سرو صدای کامپیوتر خود بکاهیم
برای کم کردن این سر و صداها بطور مرتب هارد خود را defrag کنید.در بیشتر نسخه های ویندوز از مسیر start ، programs ، accessories ، system tools ، disk defragmenter استفاده کنید. این کار سرعت دسترسی به فایلها رابیشتر کرده و باعث بهره وری بیشتر سیستم شما می شود. به گوش رسیدن صدای هارد در هنگامی که در حال خواندن چیزی از روی هارد و یا نوشتن بر روی آن نیستید نمایشگر آن است که ram سیستم شما پائین است و احتیاج به ارتقا ram خود دارید.
خنک کاری کامپیوتر با مایعات

احتمالاً برای شما بسیار پیش آمده است وقتی با کامپیوتر کار می کنید احساس کنید جز سر و صدای زیاد فن صدای دیگر نمی شنوید و اگر یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید احتمالاً صدای فن آن هم به دیگر فن ها اضافه می شود.

در اغلب کامپیوترها این فن ها به خوبی از عهده وظیفه خود که همان خنک کاری چیپ هاست به خوبی برمی آیند اما برای افرادی که می خواهند از بهترین سخت افزار و آخرین تکنولوژی استفاده کنند و در عین حال بار پروسسی زیادی روی کامپیوتر خود می اندازند ممکن است فن به تنهایی قادر به تهویه گرمای تولید شده نباشد. در این حالت خنک کاری با مایعات یا آب راه حل مسئله است این عمل ممکن است کمی غیر منطقی به نظر برسد (آب آن هم در درون کامپیوتر!) اما این حقیقتی است که برای خنک کاری، آب به مراتب بهتر از هوا عمل می کند.

سیستم خنک کاری با آب در کامپیوتر بسیار شبیه سیستم خنک کاری اتومبیل است. با این تفاوت که به جای موتور اتومبیل، پروسسور کامپیوتر با آب خنک می شود. همه این سیستم ها براساس یک اصل ساده ترمودینامیک کار می کنند که می گوید: «گرما از جسم گرمتر به جسم سردتر که در مجاورت آن قرار دارد منتقل می شود. تا زمانیکه آن دو جسم هم دما شوند.»

می دانیم که پروسسور کامپیوتر به شکل یک چیپ ست است این چیپ شامل تعداد بسیار زیادی ترانزیستور است که هر کدام مانند یک سوئیچ صفر و یک (قطع و وصل جریان) عمل می کنند وقتی پروسسور در حال کار است این ترانزیستورها با سرعت بالا در حال صفر و یک شدن هستند و این یعنی عبور جریان بالا از پروسسور و در نتیجه ایجاد مقدار قابل توجه گرما.

در بیشتر کامپیوترها این گرما با استفاده از  یک قطعه آلومینیومی که سطح تماس بالایی دارد به نام heat sink و یک فن این گرما را دفع می کنند تا از سوختن پروسسور شما جلوگیری کنند. یعنی براساس همان اصل ترمودینامیکی چیپ هیت سینک را گرم می کند. و هیت سینک هوا را گرم می کند و فن هوای گرم از آن منطقه خارج و هوای سرد را جایگزین می کند.

در بیشتر مواقع این سیستم به خوبی کار می کند اما بعضی مواقع این قطعات الکترونیکی گرمای بیشتری از توان سیستم تهویه هوا تولید می کنند. و نیز گاهی بعضی از چیپ overclock می شوند یعنی به گونه ای تنظیم می شوند که از سرعت حالت کار عادی خود سریعتر کار کنند و بنابراین گرمای بیشتری تولید می کنند.

و درست همینجاست که سیستم خنک کاری با آب وارد کار می شود. آب هدایت گرمایی بیشتری از هوا دارد. و می تواند گرما را سریعتر از هوا منتقل کند. همچنین آب ظرفیت گرمایی ویژه بالاتری دارد. و قبل از اینکه شروع به گرم شدن کند می تواند گرمای بیشتری جذب کند.

بنابراین دو دلیل می توان برای ضرورت استفاده از سیستم خنک کاری با آب آورد:

1ــ قطعات الکترونیکی گرمایی بیشتر از آنچه هوای اطراف می تواند جذب کند تولید کنند.

 

2ــ فن باید به اندازه کافی بزرگ و قوی باشد تا گرمای اضافی را دور کند بنابراین برق بیشتری مصرف می کند. و گرد و غبار بیشتری وارد کامپیوتر می شود. و همین طور سر و صدای زیاد تولید می کند.

 
بدست آوردن IP خودتان از طريق CMD

دسته بندی : مطالب کاربردی راجب به ویندوز و مک
اولین قدم در بحث شبکه های مختلف ، IP و اطلاعات پیرامون آن است. در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ساده جهت یافتن IP سیستم خودتان از طریق CMD بپردازیم. از منوی Start وارد Run شوید.
سپس عبارت cmd را وارد کرده و Enter بزنید.
حال در محیط CMD دستور netstat -n را وارد نمایید و Enter بزنید.
در ستون Local Address آی پی شما درج شده است.


برچسب:آموزش , محمدرضا,

|
 
آموزشي در مورد هارد به هارد كردن

جهت اجرای این آموزش باید کمی حرفه ای باشید و حواستان را جمع کنید . رایانه ها معمولا دارای یک هارد دیسک هستند . برای اولین قدم بهتر است که پارتیشن های هارد دیسک خودتان را نامگذاری کنید . برای این کار به My Computer رفته و روی یک پارتیشن کلیک راست کنید . گزینه Properties را انتخاب کنید . در پنجره باز شده شما می توانید نام پارتیشن را تغییر دهید . این کار را برای همه پارتیشن ها تکرار کرده و نام آنها را به خاطر بسپارید . حالا رایانه تان را خاموش کنید . شما هارددیسکی که میخواهید اطلاعات را از آن کپی کنید در اختیار دارید . به دقت ان را بررسی کنید .همه هارد دیسکها به وسیله یک نوع کابل به مادربورد متصل می شوند . در کنار محل اتصال کابل به هارد دیسک محل اتصال فیش برق یا همان POWER قرار دارد . اما مهمترین نکته که شما باید به آن دقت کنید جامپرها هستند . معمولا روی بدنه هارد دیسکها نحوه قرار گیری جامپرها توضیح داده شده است . جامپر یک قطعه ریز است که می توان به وسیله آن تنظیمات یک قطعه سخت افزاری را به صورت فیزیکی تغییر داد . در جدول موجود روی بدنه هارد دیسک به دنبال وضعیت Slave بگردید . شما باید جامپر هارد دیسک دوم را با توجه به توضیحات این جدول به حالت Slave تغییر بدهید . حالا در کیس رایانه خاموش را باز کنید . در کیس رایانه تان دنبال هارد خودتان بگردید . مشاهده می کنید که کابلی آن را به مادربرد متصل کرده است . این کابل معمولا دارای دو جای اتصال می باشد . ممکن است این کابل هم به هارد دیسک شما و هم به سی دی رام متصل باشد . شما   می توانید از طریق همین کابل هارد دیسک دوم را به مادربرد متصل کنید . برای این کار می توانید جای اتصال دوم را از سی دی رام جدا کنید . به جای آن هارد دیسک را به این قسمت متصل کنید . حالا شما 2 هارد دیسک را از طریق یک کابل به مادربرد رایانه تان متصل کرده اید . هارد دیسک رایانه شما به عنوان میزبان و هارددیسک دوم به عنوان مهمان به حساب می آید . حالا باید برق مورد نیاز را برای هارد دیسک مهمان تامین کنید . به نوع فیش POWER هارد دیسک دقت کنید . یکی از این نوع فیشها احتمالا در رایانه شما به صورت آزاد وجود دارد . این کابل ها همگی به سیستم اصلی برق رایانه متصل هستند . یکی از این فیشهای آزاد را به هارد دیسک میمان وصل کنید . حالا باید رایانه تان را روشن کنید . به محض روشن شدن رایانه کلید Delete را فشار دهید تا وارد تنضیمات مادربرد شوید . این منو ممکن است با توجه به نوع مادربرد متفاوت باشد . اما معولا در اولین منو تنضیمات هارد دیسک تعیین می شود . به منوی Standard Cmos Features بروید . معمولا به صورت پیش فرض مادربرد های جدید برای شناسایی هارد دیسکها در حالت اتوماتیک تنظیم شده اند . اگر این گونه نیست شما تنظیم این قسمت را به حالت Auto تغییر دهید تا مادربرد به به صورت خودکار هارددیسک ها را شناسایی کند . این کار هم در قسمت باید صورت بگیرد . بعد از انجام این کار از این منو بیرون آمده و گزینه Save a Exit را انتخاب کنید . در صورتی که تمام مراحل را درست انجام داده باشید را یانه شما مثل سابق عمل می کند . ویندوز شما بالا می آید .   اما با رفتن به قسمت My Computer متوجه اضافه شدن پارتیشن های جدید می شوید . پارتیشن های غریبه که نامشان برای شما آشنا نیست همان پارتیشن های هارد دیسک مهمان هستند . حالا اطلاعاتی را که لازم دارید بین دو هارد دیسک کپی کنید .  دقیقا مانند زمانی که روی هارد دیسک خودتان اطلاعات رااز یک پارتیشن به پارتیشن دیگری کپی می کردید . بعد از تمام شدن کارتان دوباره رایانه تان را خاموش کنید .     شما حالا باید همه چیز را به حالت اول برگردانید . هارد دیسک مهمان را با جدا کردن  کابل های مادر برد و برق جدا کنید . وضعیت جامپر روی آن را دوباره به حالت اول برگردانید . این حالت روی بدنه هارد دیسک با عنوان Master مشخص شده است .   اگر محل اتصال دوم روی کابل قبلا به سی دی رام متصل بود دوباره آن را به همان وضعیت برگردانید . در کیس را هم کاملا ببندید

نظر بديد لطفا

برچسب:آموزش,احسان ,علي,

|
 
10 مورد در خريدن گرافيك


انتخاب یک کارت گرافیک جدید می تواند دشوار باشد. تا زمانی که درباره آخرین GPU های ارائه شده و کارایی های آنها اطلاع نداشته باشید، دانستن اینکه کدام کارت ارزش خریدن را دارد غیر ممکن است. در این مقاله 10 موضوع را که قبل از خرید یک کارت گرافیک باید در نظر داشته باشید بررسی می کنیم.

انتخاب یک کارت گرافیک جدید می تواند امری دشوار باشد. تا زمانی که شما درباره آخرین GPU های ارائه شده و کارایی های آنها اطلاع نداشته باشد، دانستن اینکه کدام کارت ارزش خریدن را دارد غیر ممکن است. واحد پردازش گرافیکی GPU، مثل CPU، هر سال پیشرفت می کند و این به این معنی است که دامنه بسیار وسیعی از کارت گرافیک ها برای انتخاب موجود می باشند و خرده فروشان هم دوست دارند کارت های منسوخ را در کنار آخرین و بهترین کارت های ارائه شده قرار دهند. اگر در اینجا دقت نکنید ممکن است در آخر پول زیادی برای تکنولوژی صرف کنید که قبلا کنار گذاشته شده است. در این مقاله 10 موضوع را که قبل از خرید یک کارت گرافیک باید در نظر داشته باشید بررسی می کنیم.
1- حافظه همه چیز نیست!
شما به یک کارت گرافیک نیاز دارید که حافظه کافی برای بازی کردن بازی ها، در وضوح بالا و با تنظیمات گرافیکی بالا داشته باشد. کارت گرافیک های خوب معمولا مقدار زیادی حافظه دارند، زیرا کل توان GPU در صورت کافی نبودن حافظه موجود ممکن است تلف شود.
512MB حافظه هیچ کمکی به این Radeon X1300 نمی کند و Radeon X1600 با 256 MB حافظه بهتر عمل می کند.

تولید کنند گان کارت های گرافیک می دانند که خریداران تازه کار معمولا به مقدار حافظه به عنوان ملاک اصلی مقایسه دو کارت توجه می کنند، و این دلیلی است بر دیدن کارت های با GPU های ارزانی که 256MB و یا حتی 512MB حافظه دارند و این مانند این است که یک موتور ضعیف را در بدنه یک ماشین تنومند قرار دهیم. چنین کارت هایی ممکن است اعداد درستی در مشخصات داشته باشند اما کارایی ضعیف خود را به محض شروع بازی نمایان خواهند کرد.
2- همه چیز به GPU مربوط است!
حافظه مهم است، اما قلب واقعی یک کارت گرافیک واحد پردازش مرکزی آن است. هنگامی که شما در میان نام های کارت های گرافیک پرسه می زنید، مهمترین چیزی که به نظر می رسد نوع GPU است، زیرا این چیپ کوچک مسئول کلیه کارهای کارت های سه بعدی است. امروزه بهترین پردازنده های گرافیکی را Nvidia و ATI تولید می کنند، اما خریدن یک کارت گرافیک با یک پردازنده Nvidia GeForce و یا ATI Radeon کافی نیست. شما باید علاوه بر این به مدل پردازنده توجه کنید، زیرا هر دو شرکت از کارت های سطح پایین زیر 100 دلار تا کارت های پر قدرت 500 دلاری خود را با این اسامی نام گذاری می کنند. شماره های بزرگتر در مدل ها بهتر هستند، اما باید به توصیف کننده های اضافی در نام مدل مانند GT، GS، GTX، XT و XTX توجه کنید زیرا اینها معمولا اطلاعاتی در مورد سایه زن ها و همچنین سرعت پردازنده نمایان می کنند. نقد چند کارت را بخوانید و یا نگاهی به کارایی کارت ها در بازی ها بیندازید تا با مدل های فعلی آشنا شوید و بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید.
3- خط لوله، سایه زن و سرعت ساعت
در روزهای اولیه شتاب دهنده های سه بعدی شما می توانستید با نگاه کردن به سرعت و خط لوله پیکسل های یک GPU، اطلاعات کلی در مورد سطح کارایی آن کسب کنید. امروزه GPU ها کارهای بیشتری از پردازش پیکسلی بی خردانه انجام می دهند. نور پردازی و افکت های دیگر که معمولا به چندین گذر از خط لوله نیاز داشتند اکنون می تواند توسط یک برنامه سایه زن اجرا شوند و همان نتایج را با گذر و کار بیهوده کمتر به همراه بیاورند. هم اکنون GPU ها دارای واحد های پردازش اختصاصی هستند که به راه اندازی کار برنامه های پیچیده راسی و سایه زن پیکسلی اختصاص یافته اند. با افزایش سایه پردازی های بازی ها، واحد های سایه زن ه یک خصوصیت مهم در کارت های ویدیویی آینده، تبدیل خواهد شد. اخیرا ATI شروع به ارائه گزارش درباره تعداد واحدهای سایه زن تخصیص داده به هر خط لوله پیکسلی در Radeon X1900 XTX کرده است.
برای هم اکنون، هنوز هم شما می توانید GPU ها را توسط تعداد خطوط لوله پیکسلی که دارند ارزیابی کنید. اگر چه تولید کنند گان GPU اطلاعاتی هم درباره خطوط لوله راس (vertex pipeline) می دهند، اما تا کنون ما بازی مشاهده نکرده ایم که به خاطر سطح پردازش راسی پایین، در تنگنا قرار بگیرد. کارت ها سطح پایین معمولا دارای 4 خط لوله پیکسلی می باشند. کارت های متوسط دارای 8 یا 12 خط لوله می باشند و کارت های سطح بالا دارای 16 و یا بیشتر خط لوله می باشند. سرعت ساعت بیشتر همیشه بهتر است، اما اگر مجبور شدید بین سرعت ساعت GPU و تعداد خطوط لوله پیکسلی آن یکی را انتخاب کنید، معمولا بهتر است تعداد بیشتر خط لوله را انتخاب کنید. کارتی که با سرعت 400MHz که دارای 8 خط لوله است عملکرد بسیار بهتری نسبت به کارتی 500MHz با 4 خط لوله دارد.
GeForce 7900GTX دارای 24 خط لوله است.

4- Windows Vista و Direct3D 10
مایکروسافت تصمیم دارد که جدیدترین نسخه windows خود را در اوایل سال 2007 منتشر کند. این سیستم عامل جدید DirectX 10 را به همراه دارد، که مجموعه ایی از توابع به روز شده می باشد، که نرم افزارهای کاربردی برای دسترسی به منابع سیستم (شامل کارت های سه بعدی) می توانند از آنها استفاده کنند. نسخه جدید DirectX شامل نسخه جدیدی از Direct3D می باشد که برای ساده کردن خط لوله گرافیکی با کاهش بار CPU و انتقال کارها به GPU طراحی شده است. اگر چه ویندوز ویستا با کارت های گرافیکی DirectX 9 کار خواهد کرد، اما برای اجرای بازی های DX10 که در آینده خواهند آمد به یک کارت DX10 نیاز خواهید داشت.
انتظار می رود Nvidia و ATI اولین کارت های DX10 خود را در نیمه دوم سال 2006 به فروش بگذارند، اما نیازی نیست عجله کرده و از ترس مشکلات تطبیق با بازی ها یکی از آنها را بخرید. توسعه دهندگان بازی ها این را درک می کنند که چندین سال طول خواهد کشید که تعداد نسخه های نصب شده DX10 از DX9 پیشی بگیرند. تا چندین سال بعد از ورود ویستا کلیه بازی ها، منجمله بازی های انحصاری ویستا یعنی Halo 3 و Shadow run با هر دو نسخه DX10 و DX9 کار خواهند کرد.

5- زمان مناسب برای خرید
مسابقه ATI و Nvidia، برای ما یک سیکل سریع توسعه تکنولوژی ها سه بعدی به ارمغان آورده است. تولید کنند گان GPU هر 12 تا 18 ماه یک خط جدید تولید چیپ را راه اندازی می کنند، که نتیجه آن جریانی از کارت های با قدرت و قابلیت های بیشتر می شود. تولید کنند گان همچنین سعی می کنند پس از چند ماه از معماری اولیه، با دستکاری کردن طراحی ها، سرعت ساعت چیپ ها را افزایش داده و قابلیت های جدیدی را به آنها اضافه کنند تا بتوانند خطوط تولید را بهبود ببخشند. از آنجایی که بسیاری از قابلیت ها مانند شتاب دهنده ویدیویی دقت بالای H.264 و یا سایه زن پیشرفته مدل ها آینده نگر هستند، ممکن است یک یا دو سال قبل از فراگیر شدن محتوای واقعی برای آن ها طول بکشد.
تقریبا هر زمانی برای خریدن کارت گرافیک جدید مناسب است، اگر قصد ندارید بهترین کارت موجود را بگیرید. قیمت کارت های گرافیکی به سرعت افت می کنند، زیرا معرفی متناوب کارت های جدید، کارت های قدیمی و ضعیف تر را به قیمت های مناسب حل می دهند. بدترین شرایط زمانی است که یک کارت گرافیک سطح بالا را دقیقا قبل از معرفی یک GPU جدید از Nvidia یا ATI خریداری کنید، اگر چه باز هم یک کارت گرافیک قدرتمند خواهید داشت که تا مدت ها هیچ مشکلی برای اجرای بازی هایی که می خواهید نخواهد داشت.
6- لازم نیست 500 هزار تومن خرج کنید!
جدیدترین کارت های عرضه شده با قیمت 500 هزار تومان یا بیشتر به فروش می رسند، اما شما همیشه می توانید چندین کارت با بازده بالا در بازه قیمتی 200 تا 300 هزار تومان پیدا کنید. این بازه قیمتی معمولا بهترین بازده در برابر قیمت را ارائه می کند زیرا شامل کارت های سطح متوسط نسل فعلی و کارت های سطح بالای ارزان شده از نسل قبلی می شود.
هنگام مقایسه دو کارت گرافیک با تکنولوژی های مربوط به دو نسل متفاوت، سرعت ساعت و تعداد خطوط لوله را بررسی کنید. اگر مشخصات کاملا یکسان بودند، کارت جدید تر را انتخاب کنید زیرا از قابلیت های جدید تری پشتیبانی می کند. معماری چیپ های جدید، همچنین کارآمد تر هستند و شما بازده بالاتری را با تعداد برابری از خطوط لوله کسب خواهید کرد.
 
GeForce 7900GT هم اکنون یکی از بهترین کارت های موجود با قیمت زیر 300 هزار تومان است.

7- توان مورد نیاز را دارید؟
با قوی تر شدن کارت ها، توان سیستم مورد نیاز به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. تولید کنند گان کارت های گرافیکی توصیه توان تولیدی توسط منبع تغذیه سیستم را بر روی جعبه درج می کنند. اعداد چاپ شده معمولا کمی بزرگتر از توان واقعی مورد نیاز هستند، زیرا شرایطی همچون منبع تغذیه ضعیف و یا سیستمی با منابع زیاد را در نظر می گیرند. کارت های سطح متوسط تا بالا معمولا به 400 تا 450 وات توان نیاز دارند. کارت های دو تایی مانند SLI یا CrossFire Radeon X1900 XTX به حداقل 550 وات توان نیاز دارند.
8- AGP و PCI Express
از زمان معرفی PCI Express در دو سال قبل، این تکنولوژی به خوبی جایگزین AGP شده است. PCI Exp پهنای باند ی 2 تا 4 برابر AGP ارائه می کند و تقریبا کلیه کارت گرافیک های جدید با این رابط عرضه می شوند. تولید کنند گان GPU هر از چند گاهی پردازنده گرافیکی برای دارندگان سیستم های AGP تولید می کنند، اما بهترین تجهیزات ابتدا برای PCI Exp عرضه میشوند.
اگر سیستم شما بیش از دو سال قدمت دارد، احتمالا یک شکاف AGP دارد. ارتقا به PCI Express می تواند گران باشد زیرا مجبور خواهید بود مادربرد، CPU و احتمالا حافظه خود را تعویض کنید. اگر چه در صورتی که سیستم شما بیش از دو سال قدمت دارد هم اکنون می تواند زمان خوبی برای ارتقای کلی آن باشد.
9- SLI و CrossFire
شما همچنین برای ارتقا به یک پیکر بندی دو تایی از کارت گرافیک به PCI Exp نیاز خواهید داشت. نصب یک سیستم با دو کارت و اجرای آن کار سختی است. برای اینکار به مادربرد ی مناسب، دو کارت گرافیک هم ساز و یک منبع تغذیه پر قدرت نیاز خواهید داشت.
Nvidia و ATI هر دو قالب های رقابتی برای پیکر بندی دو کارتی ارائه می دهند که به مادربرد های خاص خود نیاز دارند. Nvidia ابتدا SLI را در سال 2004 معرفی کرد و از زمان برای کامل کردن این پلتفرم استفاده کرد و حتی یک برنامه گواهی SLI برای مادربرد های و منابع تغذیه و واحد های حافظه ارائه نمود. شما می توانید دو کارت GeForce مطابق با SLI را از دو تولید کننده متفاوت با هم استفاده کنید به شرطی که GPU های آنها یکسان باشد. اما ATI تکنولوژی دو کارتی CrossFire خود را در 2005 معرفی نمود. همانند SLI، CrossFire به مادربرد ی همساز با آن، حافظه ایی با کیفیت و یک منبع تغذیه قدرتمند نیاز دارد. پیدا کردن دو کارت ATI که با هم بتوانند کار کنند کمی مشکل تر از Nvidia است زیرا شما باید یک کارت CrossFire Edition را با یک کارت CrossFire Ready در کنار هم قرار دهید تا کار کنند.

 
توسط دو GeForce 7950 GX2 دو پردازنده ایی می توانید 4 پردازنده گرافیکی در یک سیستم داشته باشید.

10- کارت های بر روی مادربرد
اگر قصد دارید یک سیستم از پیش تعریف شده بخرید، به کارت گرافیکی آن دقت کنید. اگر کارت گرافیک به صورت مجتمع با مادربرد است به سرعت انتخاب خود را به مدلی با کارت گرافیک واقعی تغییر دهید. کارت هایی که بر روی مادربرد قرار دارند برای برنامه های کاربردی ابتدایی مانند پردازش متن و یا وب گردی مناسب هستند، اما برای بازی کردن به هیچ وجه جالب نیستند مگر اینکه بخواهید بازی ها را در وضوح 800x600 و با 15 فریم در ثانیه انجام دهید.

نظر يادتون نره !!!

 
تایپ کردن به وسیله موس

تایپ کردن به وسیله موس

 

با استفاده از این ترفند میتوانید بدون نیاز به کیبورد متصل به رایانه تان و تنها از طریق ماوس و استفاده از ویندوز XP به راحتی تایپ نمایید. این ابزار موجود در ویندوز XP، در اصل یک کیبورد مجازی را برای شما فراهم خواهد آورد.


برای این کار:
کافی است از منوی Start به Run بروید.
در محیط Run دستور OSK را تایپ نموده و Enter را بزنید.
خواهید دید که یک صفحه کلید برای شما باز خواهد شد.

نظرتون رو بديد ممنون

برچسب:آموزش احسان ,

|
 
آموزش تصویری ارتقاء رم وهارددیسک در لپ تاپ

آموزش تصویری ارتقاء رم وهارددیسک در لپ تاپ

 

 

لپ تاپ ها را هم می توان ارتقا داد اما این کار به راحتی ارتقای یک دستاپ نیست. برخی قطعات روی مادربورد و برخی اجزای دیگر لحیم شده اند و با وجود اینکه قابل جایگزینی هستند، نمی توان آنها را به راحتی جایگزین کرد. هزینه و مهارت زیادی برای این کار نیاز است.
اما برخی قطعات دیگر هم وجود دارد که جایگزین کردن آنها به سادگی و با کمترین مهارت ممکن است. اولین مورد حافظه ی RAM و دومین مورد درایو دیسک سخت یا HDD است. شاید بخواهید به جای HDD از حافظه های گران قیمت و سریع SSD استفاده کنید، به هر حال تعویض این دو مورد ساده است و احتمالاً چیزی به جز یک پیچ گوشتی معمولی نیاز ندارد.
قدم اول انتخاب سخت افزار و تهیه ی آن است. باید به مشخصات فنی مادربورد توجه کنید و مقدار RAM پشتيبانی شده و نوع و فرکانس آن را بدانید. در مورد HDD یا SSD نیز ابعاد و البته پورت اتصال اهمیت زیادی دارد.
آمادگی قبل از ارتقا
منطقی است که قبل از ارتقا و استفاده از سخت افزار جدید، یک نسخه ی پشتیبان از اطلاعات سیستم خود تهیه کنید. البته این مسأله برای ارتقای HDD ضروری است اما برای ارتقای RAM هم بهتر است احتمال بروز مشکلات کوچک را در نظر بگیرید و نسخه ی پشتیبان تهیه کنید. کار پشتیبان گیری که تمام شد، یک مکان خشک با فضایی مناسب را انتخاب کنید.
نکته ی بسیار مهم: بیشتر شرکتهای گارانتی کننده، در صورت ارتقای دستگاه و باز شدن آن، دیگر محصول را شامل گارانتی نمی دانند! لذا برای تعویض رم یا هارد به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید تا در صورت امکان متخصصین شرکت لپ تاپ شما را ارتقا دهند. بعضی از شرکت ها از این مورد نیز سر باز می زنند و تصمیم به عهده ی شماست.
بابت یادآوری این نکته از آقای هادی (بخش نظرات) متشکرم.
باز کردن لپ تاپ
پشت لپ تاپ خود را نگاه کنید، چیزی شبیه به شکل زیر می بینید. باتری در بخش بالایی قرار دارد و با یک چفت در جای خود ثابت شده است. در بخش پایینی هم درب محفظه ی هارد و رم دیده می شود که معمولاً با پیچ محکم بسته شده است.

 

 

 

 

 

در ابتدا باتری را خارج کنید. ممکن است لپ تاپ شما کمی متفاوت باشد و باتری آن با دو چفت ثابت شده باشد. دقت کنید که نیازی به زور زدن نیست، اگر چفت ها و پیچ ها به درستی باز شده باشند، با کمی فشار باتری از جای خود خارج می شود و یا درب محفظه ی هارد و رم به راحتی باز می گردد.
بعد از باتری نوبت به درب های دیگر می رسد. در این مثال یک درب برای هارد و رم وجود دارد اما در سایر لپ تاپ ها ممکن است دو درب وجود داشته باشد. در برخی مدل ها هم وقتی درب ها را باز می کنید، متوجه می شوید که رم ها کمی دور از دسترس هستند و باید قطعات دیگری را هم باز کنید. تمامی پیچ ها را باید باز کنید به طوری که در نهایت درب به راحتی باز شود.

 

 

 

 

 

 

بعد از باز کردن پیچ ها کمی به در فشار وارد کنید تا باز شود، می توانید از نوک پیچ گوشتی استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

درب ها ممکن است کمی محکم باشند، با لبه ی تیز چیزی مثل چاقو آن را باز کنید. نیروی کمی وارد کنید تا درب مورد نظر باز شود.

 

 

 

 

 

 

تعویض RAM
حالا می توانید رم یا هارد را ببینید، بیشتر لپ تاپ ها دارای دو شکاف DIMM برای رم هستند، دو رم به صورت افقی روی هم قرار گرفته است و برای دسترسی به رم زیری، باید رم بالایی را بردارید.

 

 

 

 

 

 

برای برداشتن رم باید دو چفت کناری رم را فشار دهید. در این مثال به شکل بالا توجه کنید، دو تکه ی فلزی روی شکاف های نیم دایره ای شکل دو کناره ی رم قرار دارد که باید فشار داد تا رم از جای خود خارج شود. در هر مدلی ممکن است شکل یا رنگ این دو چفت متفاوت باشد اما به هر صورت باید این دو را به سمت خارج فشار داد.

 

 

 

 

 


 

بعد از فشار دادن احتمالاً رم بالایی با زاویه ی ۳۰ درجه بلند می شود. آن را برداید.

 

 

 

 

 

 

در مورد رم دیگر هم همین روش را دنبال کنید. نصب رم های جدید به سادگی خوردن یک کیک است، تنها کافی است آن را در جای خود قرار داده و به جلو فشار دهید، دو چفت کناری به محض قرار گرفتن رم در جای اصلی خود، در شکاف های نیم دایره ای شکل برد آن فرو می روند و رم در جای خود به صورت افقی محکم می شود.

 

 

 

 

 

 

یادآوری می کنیم که زور نزنید! ممکن است رم را در جای اشتباهی قرار داده باشید و با فشار دادن زیاد، به آن آسیب وارد کنید.
تعویض هارد درایو
در مدل های مختلف لپ تاپ ها، روش محکم کردن هارد درایو متفاوت است ولی در بیشتر مدل ها از دو یا چهار پیچ برای محکم کردن آن استفاده می شود. در این مثال به شکل زیر توجه کنید که ۴ پیچ مذکور را ببینید.

 

 

 

 

 

 

بعد از باز کردن پیچ ها، برچسبی که به هارد درایو وصل شده را بگیرید و به سمت بالا بکشید. در عین حال باید برچسب را به سمت کناره ی محفظه بکشید که سوکت اتصال SATA از مادربورد جدا شود.

 

 

 

 

 

 

درایو به قفسه ی خود پیچ شده است، باید پیچ ها را باز کنید تا قفسه خالی شود.

 

 

 

 

 


 

درایو جدید را باید در قفسه ی هارد درایو پیچ کرده و سپس قفسه را در محل خود قرار دهید و به سوکت SATA وصل کنید. در نهایت پیچ ها را محکم کنید. اگر سوکت های هارد درایو به درستی وصل نشده باشد، نمی توان درایو را در جای خود با پیچ های مربوطه محکم کرد. احتمال دیگر این است که شاید شما درایو را برعکس در قفسه ی درایو قرار داده و محکم کرده اید.
راه اندازی مجدد لپ تاپ
بعد از ارتقای قطعات، درب ها را ببندید و پیچ ها را به درستی محکم کنید. RAM قطعه ای است که برای استفاده تنها باید آن را به مادربورد وصل کنید، اگر اتصال آن درست باشد و البته مادربورد شما، رم خریداری شده را پشتیبانی کند، به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی می شود اما در غیر این صورت، اگر سیستم شما روشن نشد، مشخص است که RAM به درستی متصل نشده و یا توسط مادربورد شناسایی نمی شود.
هارد درایو برای استفاده نیاز به نصب سیستم عامل دارد. البته درایوری نیاز نیست مگر اینکه درایو شما SSD باشد که در این صورت برخی مدل ها دارای نرم افزار و درایور هستند، مثلا درایوری برای پشتیبانی از TRIM دارند که باید نصب کنید.
تمام مراحل ارتقا را می توان در ۵ دقیقه انجام داد. کار مشکلی نیست اما باید متوجه باشید که چه کاری انجام می دهید.

 

 

 

اگر خوشتون آمد لطفا نظر بديد ممنون

 
آموزش هاي مختلف

نجات CD خش‌دار با خميردندان!

CDیا DVD مورد علاقه شما ديگر كار نمی‌كند؟ دستگاه صدای عجيبی از خود می‌دهد و یا مدت زيادی طول می‌كشد تا بتواند محتویات داخل آن را اجرا کند؟ یا ممکن است در سطح زيرين خش‌های زيادی مشاهده شود؟ در این حالت چاره چیست؟ آیا باید از خیر استفاده مجدد از CD یا DVD خود بگذرید یا راه بهتری نیز وجود دارد؟ در این ترفند قصد داریم با استفاده از یک روش جالب ، CD خش دار خود را نجات دهیم و آن را مجددأ قابل استفاده نماییم.

راه حل: برای پوليش كردن تنها به خميردندان و يك دستمال  نرم‌ احتياج داريد كمی خميردندان را روی دستمال و يا پارچه پخش كنيد و سپس در حالت دايره‌ای صفحه خش‌دار را با دستمال پوليش كنيد. بايد تنها پس از چند حركت بتوانيد شاهد اولين نتايج باشيد. هنگامی كه خش‌ها از بين رفتند، CD را با آب بشوريد و آنرا با دستمال يا پارچه‌ای كه بدون كرك باشد پاك و خشك كنيد.

كپی اضافی: اگر CD شما دوباره اجرا شد، بهتر است سريعا يك backup آز آن تهيه كنيد. اگر دارای يك Audio CD‌ و يا فیلم DVD‌ می‌باشيد برای كپی كردن از برنامه مورد نظر خودتان استفاده كنيد. برای سی‌دی و يا دی‌وی‌دی‌های فايلی، به شما نرم‌افزار Tool unstoppable Coper را معرفی می‌كنيم. اين نرم‌افزار را می‌‌توانيد در سايت زير دانلود كنيد:
www.pcwelt.de/doenloads/tools-utilities/sonstiges/407801/index.html
اين نرم‌افزار اين شانس را به شما می‌دهد كه حتی در صورتی كه مديا به سختی قابل خواند باشد، فايل‌های خود را نجات دهيد.

حل مشکل رنگ مشکی در پرینت کردن

 یکی از مشکلاتی که کاربران پرینترهای سیاه سفید با آن مواجه هستند مشکل پرینت کردن رنگ سیاه است.حال چه از روی عکس یا چه از روی متن. بدین صورت که پس از پرینت کردن رنگ مشکی شما مقداری بور میشود و رنگ مورد نظر شما آنچنان مطلوب نیست. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی نرم افزاری بپردازیم که با بهره گیری از آن میتوانید این مشکل بور شدن رنگ مشکی را رفع کنید.

برای این کار:

1. مد رنگ انتخابی شما برای هر گونه چاپ حتما باید CMYK باشد.در ضمن رزولوشن 300 پیکسل در اینچ هم در نظر گرفته شود.
2. در صورتی که رنگ مشکی شما برای زمینه‎ی کار استفاده میشود از ترکیب رنگ زیر استفاده نمایید:
C=0 / M=0 / Y=0 / K=100
البته وقتی من با یک ناظر چاپ با تجربه صحبت میکردم ترکیب رنگ زیر را توصیه می کرد:
C=70 / M=35 / Y=0 / K=100
البته از نظر تئوری و علمی من ترکیب رنگ اول را توصیه می کنم، چون همانطور که می دانید علت بور شدن رنگ سیاه رنگ زرد یعنی Y می باشد و با صفر در نظر گرفتن آن نباید مشکلی بوجود آید و نتیجه‌ی کار رنگ مشکی خالص خواهد شد.( اگر غیر از این شد شک نکنید ایراد از نوع مرکب مصرفی می باشد).

و اما برویم سراغ متن هایی که داریم و رنگ آنها هم مشکی است، و در موقع چاپ لبه‌ی آنها رنجه می شوند و یا لبه‌ی آنها زرد خواهد شد، این مورد بیشتر در نرم افزارهای نقشه بیتی (پیکسلی) مانند فتوشاپ ، پینت شاپ ، فتو ایمپکت ، فتو پینت و...اتفاق می افتد که من توصیه می کنم از نرم افزار های برداری مانند کرل دراو ، ادوبی فری هند ویا ادوبی ایلوستریتر استفاده کنید.
 برای متن ها علاوه بر استفاده از ترکیب رنگ زیر:
C=0 / M=0 / Y=0 / K=100
می بایست عمل Overprint را انجام دهید.

برای Overprint دو روش پیشنهاد می کنم :
1. ساده ترین راه این است که ابتدا لایه‎ی متن را فعال کرده و سپس از پانل Layers گزینه‌ی Multiply را انتخاب نمایید.
2. روی لایه‌ی متن دابل کلیک نمایید تا وارد  Layer Style شوید، و در قسمت Blending Option و قسمت Advanced Blending و قسمت channels تیک های مقابل C/M/Y را بردارید وفقط بگذارید K فعال باشد.
- البته من عمل آورپرینت  رو برای نرم افزار فتو شاپ آموزش دادم که با کمی تغییر میتونید در نرم افزارهای دیگر هم همین عمل رو انجام بدید، اما از هر نرم افزاری که استفاده می کنید عمل اورپرینت یادتون نره!
اگر مراحل بالا را انجام دادید مشکل بور شدن رنگ مشکی و سفیدک زدن لبه‌ی متن ها حل خواهد شد و شما می توانید با خیال راحت طرح خود را تحویل چاپخانه بدهید.

بهینه سازی و تمیز کردن قطعات کامپیوتر

مطمئنأ حفاظت از اجزای داخلی و خارجی کامپیوتر امر ضروری و اجتناب ناپذیری است. پاکیزگی اجزا نیز یکی از همین امور حفاظتی است. عدم دانستن چگونگی نظافت اجزای کامپیوتر ممکن است خسارت چشمگیری را به آنها وارد کند. اکنون قصد داریم تا برای شما روش های بهینه سازی و تمیزکاری کامپیوتر را برای تک تک اجزای آن شرح دهیم. مطمئن باشید با دانستن و عمل کردن به این ترفندها تا حد بسیار زیادی طول عمر این قطعات را بالا خواهید برد.

زماني که نياز داريد تا کامپيوتر را تميز کنيد بستگي به محيطي دارد که کامپيوتر در آن کار ميکند مثلا کامپيوترهايي که در اماکن عمومي کار ميکنند بايد هر ماه تميز شوند. اما کامپيوترهايي که در منزل مورد مصرف قرار ميگيرد شايد در يک فاصله زماني6ماهه نياز به تميزکاري داشته باشند. اگر هنگام کار با کامپيوتر سيگار ميکشيد يا محيط کار کامپيوتر، پرگرد و خاک است بايد هر دو ماه يکبار آنرا تميز کنيد. اما بطور معمول توصيه ميکنم تا هر6ماه يکبار کار تميزکاري داخل کامپيوتر انجام شود. هنگام تميزکاري داخل کامپيوتر شديدا توصيه ميکنم که از جاروبرقي براي تميزکردن قطعات داخلي کامپيوتر استفاده نکنيد چون جاروبرقي توليد الکتريسيته ساکن ميکند که براي قطعات الکترونيکي داخل کامپيوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابي کامپيوتر را بشدت بالا ميبرد. جاروهاي باطري دار کوچکي مخصوص تميزکردن داخل کامپيوتر وجود دارد که در صورت نياز ميتوانيد از آنها استفاده کنيد. توصيه من بهره گيري از اسپري هواي فشرده است که ميتوانيد از فروشگاههاي قطعات الکترونيکي تهيه کنيد. اما قسمت بيروني بدنه کامپيوتر ميتواند بوسيله جاروبرقي تميز شود.

يادتان باشد که هيچوقت مايع تميز کننده را مستقيما به قطعات داخلي اسپري نکنيد و اگر لازم است که از مايع استفاده کنيد ابتدا آنرا روي پارچه بريزيد و پارچه را روي آن بخش بکشيد.

هنگام تميز کردن کامپيوتر بايد حتما دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پريز جدا کنيد.

هيچوقت داخل کامپيوتر را با آب، خيس نکنيد.

براي تميز کردن کامپيوتر نياز به پارچه، آب، الکل سفيد، مايع ظرفشويي، جاروي برقي براي تميزکردن بيرون کامپيوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطري دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتريسته ساکن داريد.

در اولين قدم کامپيوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بيرون بکشيد. ابتدا قسمت بيروني بدنه کامپيوتر را با جاروبرقي تميز کنيد و تمام درزها و منافذ عبوري هوا را تميز کنيد. سپس ميتوانيد قسمت بيروني بدنه کامپيوتر را با پارچه آغشته به آب و کمي مايع ظرفشويي تميز کنيد. مطمئن شويد که تمام درزها و راههاي عبوري هوا از مو و گرد و غبار تميز شود.

حال بدنه کامپيوتر را باز کنيد تا قسمتهاي داخلي کامپيوتر در رويت قرار گيرد. به CPU نگاه کنيد. توجه کنيد که غبار ميتواند در وراي پنکه و لابلاي رادياتور سي پي يو خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوي الکتريسيته ساکن باشد. توصيه ميکنم تا از يک عدد دستبند ضدالکتريسيته استفاده کنيد. آنرا به مچ دستتان ببنديد و سر ديگر آنرا به جايي وصل کنيد که الکتريسيته را به زمين تخليه کند مانند لوله آب، بدنه ميز فلزي،... اين دستبند را ميتوانيد از مغازه هاي فروش قطعات الکترونيکي تهيه کنيد. حال ميتوانيد قلم مو را برداشته و به آرامي و با دقت حواس CPU را تميز کنيد تا خاک و گرد و غبار از لابلاي رادياتور و پنکه خارج شود.

به روي مادر برد نگاه کنيد و هرجا گرد و غبار ديديد آنرا با قلم مو برداريد. حين اين کار بسيار مراقب باشيد تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنيد. بعد از آن ميتوانيد از اسپري هوا استفاده کنيد تا گردوغبار تميز شود. هنگام استفاده از اسپري مراقب باشيد که آنرا سرپا نگهداريد و هنگام مصرف کج نکنيد که ممکن است مايع از آن خارج شود و روي قطعات بپاشد. بدين ترتيب خطر خرابي قطعات افزايش مييباد. جهت اسپري کردن را طوري تنظيم کنيد که هوا بتواند گردوغبار را بسمت بيرون بدنه کامپيوتر فوت کند. نهايتا جاروي کوچک باطري دار مخصوص تميزکاري کامپيوتر را مصرف کنيد تا گردهاي باقيمانده را بمکد. مجددا توصيه اکيد ميکنم که هرگز از جاروي برقي معمولي براي تميز کردن داخل بدنه کامپيوتر استفاده نکنيد زيرا اين نوع جاروبرقيها توليد الکتريسيته ساکن ميکند که خطر خرابي قطعات داخل کامپيوتر را بشدت افزايش ميدهد.

حال زمان مناسبي است تا پنکه ها و فن هاي داخل بدنه را نيز تميز کنيد. هنگام جاروکردن داخل بدنه کامپيوتر هم بسيار مراقب باشيد که قطعات کوچک روي ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند. توجه به پاور يا همان منبع تغذيه نيز اهميت بسياري دارد. پنکه آنرا با صبر و حوصله تميز کنيد و سعي کنيد خاک را از پره هاي پنکه آن تميز نماييد.

براي تميز کردن داخل CD-Drive توصيه ميکنم از ابزار مخصوص اين کار استفاده کنيد که در مغازه هاي کامپيوتري بفروش ميرسد. کيتهاي مخصوص تميزکردن CD-DRIVE را تهيه و مصرف کنيد. اگر تجربه بيشتري با کامپيوتر و امور فني آن داريد ميتوانيد اين درايو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفيد داخل آنرا تميز کنيد اما براي افراد کم تجربه اين عمل به هيچ عنوان توصيه نميشود.

براي تميز کردن CD ميتوانيد از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنيد و سطح زير آنرا بصورت دوراني از مرکز بسمت خارج تميز کنيد. اگر آلودگي بخصوصي در سي دي ديده ميشود که با آب تميز نميشود ميتوانيد براي آن قسمت از کمي الکل سفيد استفاده کند.

براي تميز کردن درايو فلاپي نيز ميتوانيد از کيتهاي آماده اينکار استفاده کنيد که در مغازه هاي فروش وسايل کامپيوتري عرضه ميشود. در اين مرحله نيز اگر تجربه کار فني با کامپيوتر داريد ميتوانيد درايو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهاي خواندن/نوشتن و بازوهاي درايو را به دقت و آرام تميز کنيد. هنگام تميز کردن هدها يادتان باشد که آنها را از جاي خود بيرون نبريد که اگر قفل کند ديگر کار نخواهد کرد. براي افراد کم تجربه در کارهاي فني کامپيوتر بازکردن درايو را به هيچ عنوان توصيه نميکنم.

هاردديسک عملا تميزکردن فيزيکي ندارد زيرا تکنولوژي آن بسيار بالاست و نبايد آنرا باز کرد. تميز کردن آن در واقع عمل ديفراگ است که از طريق برنامه انجام ميشود.

براي تميز کردن شيشه مانيتور ميتوانيد از تميزکننده شيشه معمولي که در خانه استفاده ميکنيد کمک بگيريد. فقط بايد مطمئن شويد که مانيتور حتما خاموش باشد و آنرا از برق بکشيد. اين مايع تميزکننده را ابتدا به يک پارچه بدون پرز اسپري کنيد و پارچه را بروي شيشه بکشيد. با جاروبرقي تمام راههاي عبوري هوا را بخوبي تميز کنيد. توصيه اکيد ميکنم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب برروي مانيتور مخصوصا بخشهاي تهويه مانيتور هنگام کار بشدت اجتناب کنيد که نه تنها ميتواند باعث خرابي مانيتور شود بلکه احتمال آتش گرفتن آنرا افزايش ميدهد. بدنه مانيتور را ميتوانيد با پارچه آغشته به آب و مايع ظرفشويي بخوبي تميز کنيد.

اما اگر مانيتورتان LCD است روش کار اندکي فرق ميکند. اين مانيتورها از شيشه ساخته نشده اند لذا هيچوقت هيچ مايعي را مستقيما بروي آن اسپري نکنيد و از دستمال کاغذي از هر نوع براي تميز کردن آن استفاده نکنيد که باعث خش افتادن بروي صفحه آن ميشود. اگر ميخواهيد صفحه مانيتور LCD را تميز کنيد پيشنهاد ميکنم از يک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنيد. اگر صفحه مانيتور بخوبي تميز نشد ميتوانيد کمي الکل به پارچه بزنيد و صفحه مانيتور را با آن تميز کنيد.

مدت زمان کارکرد مانیتور !!!!!

قصد داریم یک ترفند جالب را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید به مدت زمان روشن بودن و کارکرد مانیتور خود از زمان شروع به کار آن پی ببرید. لازم به ذکر است که این ترفند تنها مخصوص مانیتورهای LG است. 

 برای این کار:
دکمه Menu موجود بر روی مانیتور LG خود را فشار دهید.
خواهید دید که یک صفحه باز میشود. در این صفحه با استفاده از کلیدهای بالا پایین موجود بر روی مانتور به قسمت Setup که آیکون آن یک انگشت دست میباشد بروید.
حال دکمه Select را فشار دهید.
بر روی قسمت Language بروید و با استفاده از دکمه های چپ و راست زبان منو را به زبان ژاپنی تغییر دهید. هم اکنون خواهید دید که در پایین صفحه منو ، مدت زمان روشن بودن مانیتور شما از بدو شروع به کار نشان داده خواهد شد. (عبارت HR مخفف Hour به معنی ساعت است)

راهنمای فوق العاده ای برای خرید کامپیوتر

 قصد داریم تا ترفندها و راه های مختلفی را برای خرید کامپیوتر و لوازم جانبی آن به شما معرفی کنیم که بیشتر جنبه یک راهنما را برای شما خواهند داشت. مطمئن باشید با مطالعه این راهنما با خیال راحت میتوانید یک سیستم ایده آل را برای خود خریداری کنید. 

 CPU
براي CPU ها دو انتخاب اساسي بين سرعت و قيمت وجود دارد. مارك اينتل داراي كارايي خوبي است. اما در برابر آن AMD انتخاب خوبي است براي كساني كه بودجه كمتري دارند. اما هميشه جنسي را كه از حد معمول بازار گرانتر است نخريد زيرا نسبت كارايي به قيمت مقدار زيادي افت مي كند به عبارت ديگر به همان اندازه كه كه پول بيشتري مي دهيد قدرت CPU خريداري شده بيشتر نيست. اما اينكه چگونه بفهميم كه خريد چه CPUاي با چه سرعتي به صرفه است كافيست از چند فروشنده ليست قيمت بخواهيدمتوجه خواهيد شد كه از يك سرعت خاص به بالا ناگهان قيمت به شدت بالا مي رود ( كه البته اين موقت است ) پس پول خود را بيهوده تلف نكنيد. فاكتور ديگري كه براي CPU ها مهم است حافظه پنهان يا cache memory آن است كه هر چه اين مقدار بيشتر باشد CPU زمان كمتري را صرف نقل انتقال بيهوده اطلاعات مي كند و علت آن اين است كه اين حافظه مستقيماً روي CPU قرار دارد البته توجه داشته باشيد cache بالا براي مصارف حرفه اي مانند ساخت انيمشن بدرد مي خورد پس در اين مورد هم به قيمت توجه داشته باشيد زيرا ممكن است در مصارف روزمره اختلاف آن خيلي محسوس نباشد.

حافظه
ميزان RAM براي كامپيوتر شما مهم است. براي كاركرد بهينه كامپيوتر بايد به مقدار كافي RAM داشته باشيد RAM علاوه بر مقدار حافظه يك فاكتور مهم ديگر هم دارد و آن سرعت باس آن است كه نشان مي دهد اطلاعات با چه سرعتي مي توانند به RAM منتقل شود نكته مهم ديگر اين است كه در هنگام خريد مادربرد به تعداد اسلاتهاي RAM (يا همان DIMM ) آن توجه داشته باشيد تا به تعداد كافي موجود باشد تا در آينده امكان ارتقا حافظه سيستم وجود داشته باشد. اين مخصوصاً زماني بدرد مي خورد كه به علت گراني موقت RAM ( بازار ناپايدار كامپيوتر ) يا كمبود بودجه به طور موقت RAM كمتري خريداري مي كنيد و مي خواهيد در آينده به مقدار كافي به RAM سيستم خود اضافه كنيد.

HARD DRIVE يا ديسك سخت
دو فاكتور براي انتخاب وجود دارد ميزان حافظه يا حجم كه با واحد GB (گيگا بايت ) مقدار آن تعيين مي شود و سرعت كه هر چه بيشتر باشد زمان كمتري براي خواندن و نوشتن روي HARD DRIVE لازم است. اكثر HARD DRIVE هاي امروزي بيشتر از مقدار بيشتر نياز شما فضا در اختيارتان قرار مي دهند. البته اين بستگي به شما دارد كه چه نوع اطلاعاتي را بخواهيد روي HARD DRIVE خود ذخيره كنيد مثلاً اگر تعداد زيادي فيلم روي HARD DRIVE خود آرشيو كنيد به فضاي نسبتاً زيادي احتياج داريد ولي براي اكثر مصارف خانگي فضاي HARD DRIVE هاي موجود بازار كه داراي قيمت مناسبي هم هستند بيش از نياز فضا در اختيارتان قرار مي دهد. يكي از عواملي كه در كارايي HARD DRIVE شما تاثير دارد اين است كه به مقدار كافي حافظه cache داشته باشد.

OPTICAL DRIVES
بيشتر كامپيوتر هاي فروخته شده امروزي داراي رايتر يا DVD هستند. اگر قصد ديدن فيلم با كامپيوتر را نداريد، بهتر است از DVD در برابر رايتر CD صرفنظر كنيد. براي سي دي رايتر 3 سرعت ذكر مي شود سرعت رايت (سرعت نوشتن اطلاعات ) ، سرعت ري رايت ( كه براي سي دي هاي با قابليت چندين بار رايت استفاده مي شود ) و سرعت خواندن اطلاعات. از درايوي استفاده كنيد كه حداقل 40X سرعت رايت، 12X سرعت ري رايت و 40X سرعت خواندن اطلاعات و حداقل 2مگابايت بافر داشته باشد.

كارت گرافيك
كارتهاي گرافيك تقريباً هر 6ماه تغيير مي كنند و نوع پيشرفته تر و جديدتر آن وارد بازار مي شود كه قابليتهاي بيشتري براي بازي هاي كامپيوتري با گرافيك سطح بالا و قابليتهاي سه بعدي امروزي ساخته مي شوند بنابراين انتخاب درست كار مشكلي است .

فایل ها را بیشتر از حد معمول فشرده کنید

در حال حاضر ميتوان با اطمينان گفت نرم افزار WinRar بهترين و معروف ترين نرم افزار فشرده ساز در جهان است. توانايي اين نرم افزار در فشرده سازي فايل هاي مختلف بارزترين قابليت WinRar است. اما ما در اين ترفند قصد داريم روشي را به شما معرفي كنيم كه با بهره گيري از آن ميتوانيد فشرده سازي اين برنامه را تا حد زيادتر بهبود ببخشيد. 

 برای این کار:
ابتدا بر روی فایل يا فولدر مورد نظر راست كليك كرده Add to archives رو انتخاب کنید.
در پنجره ی باز شده Compression method را بر روی Best قرار دهید.
نكته اصلي اينجاست كه شما بايد تب Advance رو انتخاب کنید و سپس دکمه Compression رو بزنید در قسمت Text compression گزینه ی Force را انتخاب کنید ؛ مقدار Prediction order را 63 و مقدار Memory to use ,MB را 128 قرار دهید.
دقت كنيد به هیچ کدام از نتظیمات دیگر دست نزنید چرا كه نتیجه ی معکوس میدهد.
در پايان Ok را زده و در پنجره بعدي نيز با فشردن Ok خارج شويد.

چند ترفند کوچک در نرم افزارفتوشاپ

مطمئنأ همگی شما با نرم افزار Adobe Photoshop آشنا هستید ؛ معروف ترین نرم افزار ویرایش عکس در جهان. در این ترفند قصد داریم چند نکته بسیار مفید هنگام کار با این نرم افزار را به شما معرفی کنیم که ممکن است از چشمتان پنهان مانده باشد. 

 - ساخت آلبوم در فتوشاپ: هنگامي كه مجموعهاي تصوير داريم و مي خواهيم نمونه ي كوچكي از آنها را مانند آلبوم در كنار هم قرار دهيم از پنجره يFile/Automate/Contact sheet II را انتخاب ميكنيم، پنجرهاي باز ميشود در اين پنجره طول و عرض قسمتي را مي خواهيم تصاوير در آن چيده شود را ميدهيم و حساسيت تصاوير را در قسمت پايين اين پنجره تعداد ستون ها و رديف هاي تصاوير را سوال مي كند و در قسمت پايينتر نام فايل تصاوير را با چه فونت خطي بنويسد براي اينكه محل تصاوير دلخواه را وارد كنيم از بالاي صفحه Browse را كليك كرده و محل تصوير را مشخص ميكنيم سپس دگمه OK را كليك ميكنيم.

- تغيير يك رنگ در تصوير: ابتدا تصوير را باز كرده مدل آن را CMYK ميكنيم سپس از پنجرهي Image/Ajustment/Selectiv Color را انتخاب ميكنيم. پنجرهاي باز ميشود رنگ دلخواه را انتخاب مي كنيم و با جابه جا كردن مقدار رنگ هاي مختلف آن رنگ درتصوير تغيير مي كند. در كار طراحي پارچه هنگامي كه بخواهيم نمونه رنگهاي ديگري از پارچهي طراحي شده را تهيه كنيم از اين روش استفاده ميكنيم.

- ريختن اطلاعات در فلاپي: فلاپي ظرفيت كمي برابر 83/1 مگابايت دارد اگر تصاوير كوچك و يا با كيفيت پاييني داريد مي توانيد با فورمت Tiff آنها را در فلاپي ذخيره كنيم به اين صورت كه تصوير را در فتوشاپ باز مي كنيم سپس از پنجرهي File/Save as را كليك مي كنيم پنجرهاي باز ميشود. در قسمت بالاي اين پنجره فلاپي A را انتخاب و در قسمت فورمت Tiff را انتخاب ميكنيم. اگر وزن تصوير از ظرفيت فلاپي بيشتر باشد. ابتدا آن را Flatt كرده و با فورمت Jepg با كيفيت 5 يا 6 ذخيره ميكنيم.

- روتوش عكس: ابتدا عكس را در كامپيوتر اسكن ميكنيم و نور عكس را شبيه به عكس اصلي تنظيم مي كنيم. چون تصوير از روي عكس چاپ شده اسكن شده، تصوير داراي دانه هايي(گرين) در عكس براي از بين بردن آن ابتدا تصوير را در صورت رنگي بودن به RGB تبديل مي كنيم تا بتوانيم از فيلترها استفاده كنيم سپس از پنجره فيلتر Noise را انتخاب كرده و روي Dust & Scratches ميرويم. پنجرهاي باز مي شود Radius تصوير را محو ميكند و Threshold لايه هاي خاكستري رنگ در تصوير را از يكديگر مجزاتر ميكند. مي توانيم با جابه جا كردن اين دو متغيير بسياري از شكستگي هاي عكس را پنهان كنيم. سپس به وسيله ي ابزار استامپ شكستگي هاي بزرگتر را از بين مي بريم. اگر ترك ها داخل صورت بود بايد سرقلم كوچكتري را انتخاب كرد و براي اينكه در صورت سايه هاي نرمي وجود دارد غلظت قلم را كم ميكنيم و از چند محل نمونه ميگيريم.

- Opacity: در لغت به معني كدري و تاري ميباشد و در اينجا به معني مقدار غلظت تصوير مي باشد، يعني هرچه درصد آن بالا باشد واضح و هرچه پايين بيايد مقدار وضوح كم و تصوير به صورت ترام در ميآيد. براي تعيين مقدار Opacity بايد ابتدا تصوير را باز كرده و از پنجره ي window/Layer را كليك كرد و لايه ي آنرا صفر كرد سپس درصد آنرا از قسمت بالاي آيكون تغيير داد.

آشنایی با انواع بوقهای Bios در هنگام روشن کردن

مطمئنأ شما نیز صدا و بوق هایی که هنگام روشن کردن کامپیوتر از درون کیس تان به گوش میرسد را شنیده اید. همگی این بوق ها از جانب مادربورد شما هستند. تفاوت این بوق ها از نوع آن و تعداد آنهاست که بیانگر یک مشکل در درون مادربورد است. در این ترفند تمامی بوق ها و پیامهای خطای مربوطه آنها را برای شما جمع آوری کرده ایم. در صورتی که همچین صداهایی از کیس شما بیرون میاید حتما این ترفند را خوانده و به فکر راه حل باشید.


 وقتي يك كامپيوتر روشن ميشود و آماده براي بالا آمدن ميشود و يا وقتي كامپيوتر reset ميشود BIOS سيستم شما با عملكردي به نام POST به تست كردن سخت افزار سيستم شما ميپردازد تا از درستي اتصال انواع device ها مطلع شود .
در اينصورت اگر سيستم با مشكلي مواجه شود POST براي BIOS پيغام خطا ميفرستد اينكه مثلا كارت گرافيمكي شما با مشكل مواجه است مثلا از جاي خودش تكان خورده يا اينكه ram شما با مشكل مواجه شده است بيپ يا همون بوق هايي متداول ارسال ميكند و شكا را از ان مطلع ميكند بنا بر اين بهتر است با اينگونه بوق ها اشنا بشويم تا در صورت هر گونه عيبي خودمان در صورت امكان رفع اشكال كنيم .
البته همانطور كه گفتم BIOS هاي سيستم از شركت هاي مختلفي توليد ميشود كه من در اينجا از دو شركت AMI:American Megatrends International و Phoenix ذكر ميكنم .

AMI Beep Codes
يك بوق : اشكال از DRAM ميباشد . بنابراين مشكلي در حافظه سيستم به وجود امده و يا motherboard.
دو بوق: حافظه فاقد تعادل است . تساوي گردش در حافظه به درستي كار نميكند .
سه بوق: 64 كيلو بايت مورد نياز براي شروع و راه اندازي سيستم در دسترس نيست كه اين هم به RAM بر ميگردد .
چهار بوق : تايمر سيستم شما با مشكل مواجه شده است كه مانع از درستي همزمان عملكرد motherboard ميشود .
پنج بوق : CPU با مشل مواجه است .
شش بوق: وروديه A20/Keyboard كنترلر ان با مشكل مواجه است IC كنترل كننده keyBoard با مشكل مواجه شده است و مانع از وروديه A20 براي سوييچ كردن پردازنده ميشود .
هفت بوق : حافظه مجازي Virtual با مشكل مواجه است
هشت بوق : حافظه كارت ويدئو مشكل دارد BIOS نميتواند بر روي فريم هاي بافر كارت ويدئو بنويسد .
نه بوق : ROM شما مشكل دارد. چيپ BIOS ROM روي motherboard دچار خطا است .
ده بوق : CMOS هم مشكل دارد . سعني يه چيزي روي motherboard مانه از فعل و انفعال با CMOS ميشود .
يازده بوق : كش در level 2 حافظه غش كرده .
يك بوق بلند و دو بوق كوتاه : سيستم ويدئويي مشكل داره
يك بوق بلند سه بوق كوتاه : بازهم خطا در مورد 64 k ميباشد .
يك بوق بلند هشت بوق كوتاه : عملگر تست كردن خطا داره .
بوق مداوم : يا اشكال از RAM يا از ويدئو .

Phoenix Beep Codes
اين شركت از بوق هاي دنباله دار استفاده ميكند من براي مشخص كردن فاصله بوق ها از خط تيره - استفاده ميكنم يعني يك توقف و ادامه يعني 1-2-3 يعني اول يك بوق بعد دو بوق بعد هم سه بوق . ويرايش چهارم به پايين اين محصول از سه بوق و از ورژن چهار به بالا از چهار بوق استفاده ميكند .
ورژن چهار :
1-1-1-3 يا 1-1-2-1 : CPU/motherboard مشكل دارد
1-1-2-3 يا 1-1-3-1 يا 1-1-3-2 يا 1-1-3-3: motherboard مشكل داره يا يكي از اجزا
1-1-3-2 يا 1-1-3-3 يا 1-1-3-4 : اشكال از حافظه 64K
1-1-4-1 : كش در level 2 مشكل داره .
1-1-4-3 : اشكال از پورت I/O .
1-2-1-1 : مديريت پاور power management
1-2-1-2 يا 1-2-1-3 : motherboard
1-2-2-1 كيبورد و 1-2-2-3 : BIOS ROM
1-2-3-1 : System timer
1-2-3-3 : DMA
1-2-4-1: IRQ

افزایش سرعت دانلود در نرم افزار Download Accelerator

نرم افزار DAP یا Download Accelerator Plus شاید شناخته شده ترین نرم افزار مدیریت دانلود در جهان اینترنت و به خصوص در میان ایرانیان میباشد. این نرم افزار بیشتر به خاطر افزایش سرعت دانلود و عدم قطع ارتباط پس از دیسکانکت شدن معروف است. اما با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید سرعت دانلود در این نرم افزار را تا حد زیادی بالاتر ببرید. 

 بدین منظور:
ابتدا نرم افزار DAP را باز نمایید. حال از منوی بالا و قسمت Option به بخش Preferences بروید. سپس به قسمت Advanced رفته و بر روی دکمه View Log کلیک کنید. در پنجره باز شده در صورت وجود متنی آن را پاک کرده و متن زیر را در آن جایگزین کنید.

 
 

ereg-dict-ja.xml'. Line 2, Position 90
gus7b:ajain "speeder 2
kai[psd]100
se;rec56 kbps
در پایان دقت کنید در صورتی که سرعت اینترنت شما عدد دیگری است آنرا از 56 به سرعت اینترنت خود تغییر دهید.

ترفند حیاتی برای دارندگان پرینتر رنگی

در صورتی که شما پرینتر رنگی دارید اکیدأ به شما پیشنهاد میکنیم این 5 نکته اساسی و مهم را مطالعه کنید چرا که در صورتی که به این 5 ترفند اهمیت دهید و به آنها عمل کنید عمر پرینتر و جوهر آن را تضمین خواهید کرد. 

 حذف كردن خطوط اضافی:

مشكل: عكسی را چاپ كرده‌ايد ولی می‌بينيد كه در آن خطوط اضافی ديده می‌شوند. اين خطوط از كجا آمده‌اند و چگونه از بين می‌روند؟

راه حل: در هنگام چاپ و عكس بيشترين تعداد سوزن‌های جوهرافشان به كار گرفته می‌شوند. اگر همه آنها درست نباشند، حاصل سريعا مشهود خواهد بود كه چشم سريعا به آنها پی خواهد بود. اين مشكل وقتی بيشتر خواهد شد كه به جای برگه معمولی از برگه‌های مخصوص عكس كه چند لايه بوده و جوهر به صورت كنترل شده به آنها وارد می‌شود، استفاده كنيد. ايجاد خطوط اضافی را به روش زير می‌توانيد از بين ببريد:

قبل از چاپ عكس، تستی از سوزن‌های جوهرافشان بر روی كاغذ معمولی به عمل آوريد. برای اين منظور می‌توانيد توسط گزينه‌های زير اقدام كنيد:

Controlpanel->Printers and Faxes->Properties->General->Print Test page

به برگه تستی چاپ شده نگاهی بياندازيد، اگر خطوط دارای حفره‌هايی بودند، مجبوريد كه سوزنهای جوهرافشان را پاك كنيد و سپس دوباره تست كنيد. "البته فراموش نكنيد كه تمام اينكارها را قبل از تست كردن بر روی برگه چاپی مخصوص عكس كه گران می‌باشد انجام دهيد".

با وجود پاك كردن سوزن‌ها هنوز كيفيت چاپ بد است. چكار بايد كرد؟

مشكل: از پرينتر جوهری خود تنها گاهی وقت‌ها استفاده می‌كنيد. متاسفانه هنگام استفاده چنان كيفيت بدی به شما می‌دهد كه حتی نمی‌توانيد، متوجه چيزی بر روی صفحه چاپ شده شويد. مطمئنا بخاطر مخزن‌های خالی از جوهر نمی‌باشد چرا كه آنها را امتحان كرده‌ايد.

راه حل: در آن دسته از چاپگرهای جوهری كه مغزی و هد چاپگر يك قسمت واحد را تشكيل می‌دهند، مشكل خشك شدن جوهر در هد چاپگر در حالتی كه از دستگاه زياد استفاده نشود، ديده می‌شود.

اگر ميزان كثيفی سوزن‌های چاپگر از يك حد مخصوص گذشته باشد، ديگر حتی با پاك كردن سوزن‌ها نيز كاری از دست شما ساخته نيست. در بهترين حالت، كارتريج مورد نظر را از دستگاه خارج كرده و هد چاپگر را با دستمال تميز و خيسی پاك كنيد. برای خيس كردن دستمال از آب معدنی استفاده كنيد، چرا كه مواد درون آب لوله می‌توانند دوباره باعث گرفتگی سوزن‌ها شوند. اگر اين كار هم به شما كمك نكرد، با مسئوليت خودتان می‌توانيد كمی خشن‌تر پيش برويد:

دستكاری و پاكسازی درونی با مواد پاك كننده شيشه يا نگه داشتن هد چاپگر در آب گرم.

سوزن‌های جوهرافشان به علت گرما خود را كمی باز كرده و جوهر خشك شده نيز از بين می‌رود.

هد چاپگر را شخصا پاك كنيد:

مشكل: فرض كنيم كه در چاپگر شما كارتريج و هد چاپگر از هم جدا می‌باشند و به جز آن هم اجازه بيرون آوردن هد از چاپگر به شما داده نمی‌شود. بسيار كثيف شده است و می‌خواهيد آنرا تميز كنيد. اما به سوزن‌ها دسترسی نداريد.

راه حل: بعضی از هدهای چاپگر‌ها مثلا در گروه Epson-Stylus در دستگاه به صورت پايدار نصب شده‌اند و پيشنهاد هم نمی‌كنيم آنها را باز كنيد. اما باز هم راهی برای تميز كردن هد از همه كثيفيها وجود دارد. ولی قبل از آن بايد از حالتی كه در آن ايستاده است خارج شود، چرا كه در غير اينصورت هيچ امكان حركتی برای آن نخواهد بود. برای باز كردن اين قفل، پرينتر را روشن كرده و به محض خارج شدن هد پرينتر از مكان ايستاده خود، پرينتر را از برق بكشيد. اكنون ديگر هد چاپگر قابل تكان دادن است.

اكنون دستمال تميز و خيسی را زير هد كشيده و با يك دست آن را محكم نگه داشته و با دست ديگر هد را به جهات مختلف حركت دهيد. اگر وقت داشتيد مكان اوليه در پرينتر كه هد را از آنجا برداشتيد، نيزتميز كنيد. بنا به تجربه ما، در اين مكان نيز بخشی از جوهرهای خشك شده كه با گردو خاك نيز مخطوط شده است وجود دارند.

هنگامی كه همه چيز را تميز كرديد، سيم برق را به پريز وصل كنيد. چاپگر دوباره روشن می‌شود برای اطمينان می‌توانيد برگه‌ای را بصورت تست چاپ كنيد.

اگر بيش از حد با جوهر اقتصادی رفتار كنيد، برايتان گران تمام می‌شود:

مشكل: وقت تميز كردن هد چاپگر را نداشته و به اين علت مجبور به خريدن فشنگ‌های جديد شده‌ايد. البته با اينكه هنوز هم جوهر در كارتريج قديمی شما وجود داشته است. می‌خواهيد مانع از تكرار اين موضوع شويد.

راه حل: كمتر صرفه‌جويی كرده و بيشتر چاپ كنيد تا بتوانيد در جوهر صرفه‌جويی كنيد. كمی عجيب به نظر می‌رسد اما درست است.

دليل: كسی كه كم چاپ می‌كند، به احتمال زياد به جوهر بيشتری نياز خواهد داشت چرا كه با هر بار پاك كردن هد و سوزنها، مقداری جوهر نيز تلف می‌شود.

اگر جوهر از زمان چاپ قبلی در سوزن‌های جوهرافشان خشك شده باشد، حتی ممكن است كه احتياج به چند بار پاك كردن باشد تا بتوانيد كيفيت مطلوب را در چاپ خود ببينيد.

ناگفته نماند كه چاپگرهای جوهری در حقيقت صرفه‌جو نيستند. بلكه جوهر زيادی را هم مصرف می‌كنند تا بتوانند سوزن‌ها را دوباره خالی كنند. شما در صورتی كه مرتبا از پرينتر خود استفاده كنيد، مانع از اين عمل می‌شويد. حتی چاپ صفحاتی از اينترنت نيز كافی می‌باشد، خوبی اين صفحات اين است كه با توجه به وجود عكس و متن، تركيب عالی برای تميز نگهداشتن سوزن‌ها خواهيد داشت.

مسير عبور هد چاپگر:

مشكل: شما از چاپ پرينتر خود راضی نيستيد. حروف كشيده شده به نظر می‌رسند، عكس‌ها ظرافت مورد نظر را ندارند و خطوط بسيار كثيفند.

راه حل: اگر چنين چيزهايی برای شما مهم می‌باشند، در بيشتر وقت‌ها مسير گذاری هد چاپگر به شما كمك می‌كند. بنا به مدل پرينتری كه استفاده می‌كنيد در گزينه‌های زير مراجعه كنيد:

Control panel->Printers and Faxes->Properties->General 

بيشتر مدل‌ها احتياج به چند برگ كاغذ A4 برای اين كار دارند. برای مثال مدل Epson Stylus C86 چهار صفحه A4 را احتياج خواهد داشت تا عمل alignment را انجام دهد. برگه‌ها هم بدون هيچ مشكلی هم در رو و هم در پشت به چاپ می‌رسند . اين كار باعث صرفه‌جويی در مصرف كاغذ می‌شود

ترفندهایی در Windows Media Player

مطمئنأ همگی شما نرم افزار Windows Media Player را میشناسید. در این ترفند قصد داریم به معرفی چندین تغییر عمده در این برنامه بپردازیم که همگی آنها از طریق رجیستری صورت میگیرد. این ترفند ها عبارتند از : غیرفعال کردن پیغام Upgrade ، حذف آخرین Play List ، پنهان کردن پنجره Anchor ، تغییر عنوان پنجره مدیا پلیر ، حذف کردن عناصر مختلف از برنامه ، ارسال شناسه کاربر ، قفل کردن Skin انتخاب شده و فعال کردن ویژگی های مربوط به DVD. لازم به ذکر است که این ترفندها بر روی تمامی ویندوزها قابل استفاده میباشد. 
 ابتدا از منوی Start وارد Run شده و regedit را در آن تایپ کنید و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود. حال هر یک از ترفندهای زیر را انجام دهید.

 
تغييرات ريجستري

هر اصلاح یا تغییر در رجیستری باید با دقت انجام شود. تغییرات بدون توجه ممکن است باعث کار کردن دوراز انتظار ویندوز یا حتی login نشدن به سیستم شود. قبل از انجام هر کاری از تنظیمات رجیستری خود کپی پشتیبان بگیرید.

یک روش سریع این است: Start را کلیک کرده وRun  را انتخاب کنید. برای  باز کردن Registry Editor عبارتregedit  را تایپ و enter کنید. سپس My Computer را درقسمت سمت چپ انتخاب و با انتخاب File->Export نامی را برای فایل انتخاب کنید و بعد مکانی را برای ذخیره فایل انتخاب نمایید (ترجیحا بر روی سی دی یا هر نوع رسانه قابل حمل). فایل متنی ساخته شده که ازبازیابی رجیستری ساخته می‌شود ممکن است بزرگ باشد، به همین دلیل  کمی وقت می‌گیرد. گاهی اوقات با تغییر رجیستری زمانیکه یک System Restore جدید می‌سازید، بطور اتوماتیک کامپیوتر خود، کپی پشتیبان از رجیستری تهیه می‌کند.

در این راستا درباره بعضی ابزارهای جانبی رجیستری چیزهایی را خواهید آموخت و لیستی از منابع رجیستری مورد علاقه ما را بر روی وب خواهید دید.

 

 

منوهای Start را در حالت همیشه فعال قرار دهید

کمی دستکاری ساده رجیستری می‌تواند به منوی Start جذابیت ویژه‌ای بدهد. Registry Editor را همانطور که در بالا شرح داده شد، باز کنید و HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop را انتخاب نمایید (آخرین کلمه ممکن است بصورت 'desktop` ظاهر شود). در سمت راست، آیکون MenuShowdelay را دبل کلیک کنید و مقدار `Value data` را از مقدار پیش فرض 400 (میلی ثانیه) به سرعتی سریعتر مثلا 0 تغییر دهید. همچنین اگر منو خیلی سریع باز می‌شود می‌توانید سرعت آن را به 4000 میلی ثانیه (4 ثانیه) تغییر دهید (ویندوز ممکن است در شروع بعضی چیزها خیلی سریع باشد). وقتی کارتان تمام شدenter  کنید.

 

 

 

برنامه‌های وقفه دار را سریعتر ببندید

همه این را دیده‌ایم: سعی می‌کنید از برنامه‌ای خارج شوید (یا ویندورز خودش می‌خواهد برنامه‌ای را ببندد)، اما باید منتظر باشید تا یک یا دو برنامه به کارشان پایان دهند تا بتوانید کامپیوتررا خاموش کنید. بعد از مدتی--- گاهی اوقات بعد از یک مدت زیاد، ویندوز هم از انتظار خسته می‌شود و جعبه محاوره‌ای End Program را نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید برنامه را مجبور به توقف کنید.

 

صبر داشتن خوب است، اما اگر ویندوز بعد از یک زمان طولانی اقدام به بستن برنامه‌ای سرکش، با زور می‌کند، می‌شود به آن گفت تا جعبه محاوره‌ای End Program را زودتر نشان دهد. در واقع، می‌توانید ویندوز را به گونه‌ای تنظیم کنید که بدون ایجاد مزاحمت برای شما با نشان دادن جعبه محاوره‌ای، خود اقدام به بستن برنامه کند. به خاطر بسپارید، اگرچه می‌توان از اختیار بدون پرامپت استفاده کرد، اما ممکن است با سریع بستن برنامه‌ها باعث خفه کردن سیستمان شوید. (یک راه میانه وجود دارد: می‌توانید ازپرامپت استفاده کنید، اما زمان آن را کوتاهتر کنید، البته جعبه محاوره‌ای همیشه به شما اختیار بیشتر تامل کردن را می‌دهد).

برای اینکه ویندوز بصورت اتوماتیک برنامه‌ها را ببندد، همانطور که شرح داده شد Registry Editor  را باز کنید وHKEY_CURRENT_USER\ControlPanel\Desktop  را انتخاب و آیکون AutoEndTasks را در قسمت راست دبل کلیک کنید، `Value data` را به 1 تغییر دهید و enter کنید. (اگر بعدا تصمیم گرفتید سیستم را به کنترل خاموش کردن و بستن متعارف بر گردانید آن را دوباره به 0 تغییر دهید).

بعد، روی آیکون HungAppTimeout در همان قسمت صفحه  دبل کلیک کنید، و فیلد `value data` را به زمانی که شما مایل هستید تا منتظربسته شده برنامه‌های بدون پاسخ بمانید به میلی ثانیه بدهید. پیش فرض  5000 یا 5 ثانیه است. برای تغییر زمان منتظر ماندن برای برنامه‌ای که کند است درزمان  بسته شدن ویندوز، آیکون WaitToKillAppTimeout را دبل کلیک کنید و پیش فرض را از 20000 (میلی ثانیه یا 20 ثانیه) به حداکثر زمانی  که دوست دارید منتظر باشید تغییر دهید و enter کنید.

برنامه‌های کاربردی تنها چیزی نیستند که ممکن است شما رادر زمان بسته شدن ویندوز منتظر نگهدارند. بسیاری از پردازشهای اجرایی سیستم عامل (همچنین به عنوان "سرویسها" شناخته شده می باشند) جدول زمان بندی خودشان را برای بسته شدن دارند. برای تعیین ماکزیمم زمان انتظار پیش از بستن سرویسها  توسط ویندوز   در زمان بسته شدن (یا دریافت پرامپت برای خاتمه دادن)، Registry Editor  را باز کرده و HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control را انتخاب کنید. آیکون WaitToKillServiceTimeout را در قسمت راست صفحه دبل کلیک کنید. مقدار ‘value data’  (بصورت پیش فرض 20000 میلی ثانیه یا 20 ثانیه است) به زمان دلخواه خود تغییر دهید و enter کنید.

نکته: مقداری که انتخاب می‌کنید ثابت نمی‌ماند، بعضی از سرویسها این زمان را اتوماتیک افزایش می‌دهند تا زمان بیشتری برای تمیز کردن و پاک کردن عملشان داشته باشند.

 

 

تغییراندازه  wallpaper

 

اگر از یک مانیتور صفحه گسترده استفاده کنید، تصویر wallpaper دسک تاپ شما به اندازه‌ای که صفحه است تغییر نمی‌کند، شاید دوست داشته باشید کمی آن را تنظیم کنید. برای داشتن کنترل ریزتر و دقیق‌تر wallpaper، کلیدHKEY_CURRENT_USER\ControlPanel\desktop  را در Registry Editor انتخاب و آیکون  WallpaperOriginX  را در قسمت سمت راست صفحه دبل کلیک کنید.( اگر این آیکون را نمی‌بینید، در این قسمت کلیک سمت راست کنید، با انتخاب New->String Value عبارت wallpaperOriginX را تایپ نمایید و enter کنید.) برای نقطه شروع لبه سمت چپ wallpaper بر روی محور افقی، عددی را (به پیکسل) وارد و enter کنید. حال آیکون WallpaperOriginY را دبل کلیک کنید (اگر لازم است مطابق آنچه در بالا شرح داده شد، آن را ایجاد کنید) و عددی را به عنوان نقطه شروع لبه بالایی تصویر در موقعیت عمودی وارد کنید. اگر تصویر wallpaper بزرگتر از صفحه نمایش است، با انتخاب عددی منفی (مثلا -200) تصویر را کوچکتر نمایید.

برای تست، اول Registry Editor را به حداقل اندازه برسانید (یا هر پنجره باز دیگری را)، در دسک تاپ کلیک راست کنید و properties را انتخاب نمایید با فشردن Ok یاapply به منظور بازسازی wallpaper نتیجه کار را ببینید. این مراحل را آنقدر انجام دهید تا wallpaper در جای درست قرار گیرد. تنظیمات صورت گرفته حتی در زمانیکه از حالتهای centered, tiled  یا stretched استفاده می‌کنید، کار می‌کنند.

 

 

یافتن هر نوع فایلی

 

وقتی برای یافتن فایلی در ویندوز جستجو می‌کنید (انتخاب Start, search, For files or Folders یا فشردن دکمه F3 در هر اکسپلورر، فایل یا پوشه‌ای برای باز کردن صفحه جستجو)، ویندوز فقط به دنبال فایلهایی می‌گردد که نوعشان برایش تعریف شده هستند.  ایلهایی که در ‘registered file types’ لیست نشده اند صرفه نظر می‌شوند (برای دیدن این لیست، اکسپلورر را باز کنید و Tools->Folder options  را انتخاب نمایید و سربرگ File Types را کلیک کنید). شاید ‘Read_Me.xyz’ یک اسم خوب برای فایل شما باشد ولی ویندوزبه این  فایل اهمیتی نمی‌دهد به خاطر اینکه پسوند ‘.xyz’ برایش ناشناخته است. خوشبختانه، ویرایش ساده رجیستری سبب می‌شود تا ویندوز هر فایلی را بدون توجه به پسوندش جستجو کند. همانطور که قبلا شرح داده شد Registry Editor را باز و             KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ContentIndex را انتخاب کنید. آیکون FilterFilesWithUnknownExtensions را در قسمت سمت راست صفحه دبل کلیک کنید و مقدار’value data’ را از 0 به 1 تغییر و enter کنید.

درحاشیه: برای اطمینان از اینکه ویندوز XP هر فایلی را جستجو می‌کند، All Files and Folders را که در زیر ‘Type of file’ در قسمت  Search Companion هست انتخاب کنید. (اگر این را ندارید، more advanced Options را کلیک کنید) Search system folders, Search hidden files و Search subfolders (در صورت تمایل) را تیک بزنید.  در ویندوز 2000، search Options  را انتخاب و type  را چک کنید و از  انتخاب  (All Files and Folders ) مطمئن باشید. Advanced Options را چک کنید و از انتخاب شدن Search Subfolders اطمینان، حاصل نمایید. در آخر، برای اطمینان از یافتن فایلهای مخفی و فایلهای سیستم در ویندوز 2000 ، Tools, folder Options  را انتخاب و سربرگ view  را کلیک کنید. در لیست ‘Advanced settings’ عبارت Show hidden files and folders  را انتخاب کنید. تیک Hide protected operating system files (Recommended) را بردارید، برای اطلاع از هشدار داده شده Yes  را کلیک و کار را با کلیک کردن OK خاتمه دهید.

 

 

آشکار کردن مدیریت (Administrator)

 

افراد معدودی از administrator account مخفی ویندوز XP خبر دارند (در اصطلاح عوام همان Administrator نامیده می‌شود که نام بسیار مناسب و تقریبا کاملی است). این account قابل دیدن نیست حتی اگر کامپیوترتان account دیگری نداشته باشد یا در حالت safe mode بوت شود. برای برداشتن چادر Administrator و نشان دادنش در صفحه خوشآمدگویی ویندوز، وارد HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList در Registry Editor شوید و آیکون Administrator  را در قسمت راست صفحه انتخاب کنید. (اگر این آیکون را نمی‌بینید، در قسمت راست کلیک سمت راست کنید و New را انتخاب و DWORD Value را به نام Administrator  بنامید وenter  کنید.) در جعبه ‘Value data’  مقدار 1 را وارد و enter کنید. از حالا به بعد، زمانیکه پنجره User Accounts  را از طریق Control Panel باز می‌کنید (Start->Run را انتخاب و control userpasswords را تایپ نمایید و enter  کنید)، Administrator account  را خواهید دید. می توانید به سادگی تصویر آن را تغییر داده یا کلمه عبور برایش انتخاب کنید. به علاوه، زمان بعدی که صفحه خوشآمد گویی را  می‌بینید، administrator account در کنار account سایرکاربران، قابل رویت خواهد بود.

افزایش سرعت سوییچینگ سیستم

 

اگر مرتبا کلیدهای رجیستری ویندوز 2000 یا XP را ویرایش می‌کنید، می‌توانید مشکلات را  دسته بندی کرده و در منویFavorites ،  Registry Editorاضافه کنید. Key از پنجره Registry Editor را انتخاب کنید، وFavorites, Add to Favorites  را برگزینید. برای کلید فوری key اسمی را انتخاب و OK کنید. دفعه دیگر که می‌خواهید به آنجا بروید به سادگی با باز کردن Registry Editor و انتخاب گزینه‌ای که در منوی Favorites اضافه کرده‌اید، کار صورت می‌گیرد.

اگر مرتبا بین دو تنظیم مختلف برای یکRegistry key  سوییچ می‌کنید (مثلا برای مخفی کردن یا نشان دادن پسوند فایلها یا فایلهای سیستم)، می‌توانید با فرستادن هر دو نسخه key به یک فایل رجیستری و ایجاد کلید فوری برای بارگذاری‌اش در رجیستری به کار سرعت عمل ببخشید.

به key ای که مد نظرتان است بروید. از File ، export را انتخاب کنید و مطمئن باشید که شاخه مورد نظر را برگزیده‌اید (highlight)، نام و مکانی را برایش تعیین و save کنید. بعد آن را پیدا کرده و فایلی را که export کرده‌اید با پسوند .reg کلیک راست کنید و Edit را برای بازکردن فایل در Notepad برگزینید. به خط اول کاری نداشته باشید، خط خالی بعدی، یا خط سوم (آغاز شده با براکت)، دنبال خطی باشید که در مورد تنظیماتی است که می‌خواهید تغییر دهید. آن خط را نگه دارید و همه خطهای بعد از آن را پاک کنید، بدین نحو فایل شما به بقیه تنظیمات کاری نخواهد داشت. از File،save  را برگزینید. حال تنظیمات را با پاسخ به سوالات و تغییر مقادیر تغییر دهید (برای مثال می‌توانید مقدار 1 را به 0 تغییر دهید یا ‘no’ ای را ‘yes’ کنید).File  را کلیک کرده و Save As را انتخاب و فایل را با اسم دیگری ذخیره کنید (مطمئن باشید که پسوند .reg را به آخر اسم انتخابی افزوده‌اید).

حال نیاز به یک کلید فوری دارید که فایل ایجاد شده را به رجیستری وارد کنید. در دسک تاپ کلیک راست کنید یا در هر پوشه ای و New, shortcut را انتخاب نمایید. در قسمت ایجاد شده regedit /s را  به همراه یک جای خالی و مسیر اولین فایل .reg تایپ کنید. اگر مسیر فایل حاوی فضای خالی یا اسم طولانی است از علامت نقل قول (quotation mark) استفاده کنید بطور مثال:  regedit /s “C:╲My Documents╲reg1.reg”. حال Next را کلیک کرده و نامی را برای کلید فوری برگزینید و Finish را انتخاب کنید. برای دومین فایل با پسوند .reg مراحل فوق را تکرار کنید.

حالا هر وقت می‌خواهید به تنظیمات جدید سویئچ کنید کافی است کلید فوری ساخته  شده را فعال نمایید. برای برگشت به تنظیمات قبلی، کلید فوری دوم را فعال کنید. می‌توانید این کلیدهای فوری را در منوی شروع قرار دهید، یا درQuick Launch  یا سایر نوارهای وظیفه. برای فعال کردن این کلیدهای فوری توسط صفحه کلید، روی آیکون مربوطه کلیک راست کنید (تک تک)Properties  را انتخاب و کلید مورد نظر را در جای   ‘shortcut key’ زیر سربرگ Shortcut تایپ وOK  کنید.

انتخاب عنوان جدید برای اینترنت اکسپلورر

 

بصورت پیش فرض، درنوار عنوان اینترنت اکسپلورر، نام وب سایتی را که می بینید، با “Microsoft internet Explorer” یا در بعضی حالتها با نام شرکت یا ISP ای که مرورگر را ساخته است، همراه است . برای تغییر این متن تکراری در نوار عنوان IE (یا مشاهده هر عنوان دلخواه دیگر) به HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main در Registry Editor بروید و آیکون Window Title در قسمت راست صفحه دبل کلیک کنید. (اگر این آیکون را نمی‌بینید، در این قسمت کلیک راست کرده، New, string value را انتخاب و Window Title را تایپ و سپس enter  کنید). هر چیزی را که دوست دارید در نوار عنوان IE ببینید تایپ کنید، یا اگر نمی‌خواهید چیزی را غیر از نام سایت نشان دهد، هیچ چیز تایپ نکنید. توجه کنید نقطه که معمولا نام سایت را از عنوان صفحه جدا می‌کند باقی خواهد ماند. وقتی اینترنت اکسپلورر را مجددا اجرا کنید تغییرات را می‌بینید.

تغییرات ایجاد کرده را به اشتراک بگذارید

 

تغییرات ایجاده کرده در رجیستری خود را بدون استفاده از هر ابزار مدیریتی پیشرفته ویندوز بر روی شبکه با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. یک روش برای اینکار export کردن یک یا چند رجیستری فایل با پسوند .reg است. در صورت لزوم در Notepad به گونه ای که شرح داده شد ویرایششان کنید. بعد می‌توانید بر روی سرور آنها را به اشتراک بگذارید، یا به هر کس که دوست دارید ایمیل کنید. گیرنده باید بعد از دانلود کردن فایل بررویش دبل کلیک کرده (یا تک به تک رویشان راست کلیک کرده و merge را برگزیند)، و بعد در پرامپت مشاهده شده Yes، را کلیک کند.

زمان توزیع فایلهای .reg دقت کنید، تنظیمات خاص کامپیوتر شما نباشد. تغییرات مبتنی بر ویندوز انتخاب خوبی برای انتقال هستند، اما اگر برای برنامه یا سخت افزار خاصی تغییرات صورت گرفته است، سیستم گیرنده باید حتماهمان محصولات یا چیزها را داشته باشد. به همین دلیل در زمان import کردن فایلهای .reg قبل از هر کاری از رجیستری خود کپی پشتیبان بگیرید.

تغییر بازیابی سیستم

 

درژانویه Gunk Busters توضیح داد که چگونه فضای دیسک را که ویندوز برای مسائل بازیابی سیستم در نظر می‌گیرد (سروسامان دادن به دیسک‌ها) تغییر دهید (reset کنید). اما واقعیت این است که، مقداری را که ویندوز برای بازیابی استفاده می‌کند از یک درصد معمولی که در نظر گرفته می‌شود کمی پیچیده‌تر است. رجیستری تنظیمات خود را برای ماکزیمم فضای دیسک اختصاص داده شده برای بازیابی سیستم دخیل می‌کند و ویندوز بدون توجه به این مساله هر مقداری بزرگتر هست را برای فضای بازیابی در نظر می‌گیرد: در صدی را که شما از طریق جعبه محاوره‌ای System Properties تعیین می‌کنید یا ماکزیمم مقدار رجیستری. هر فضایی را که برای خالی بودن از طریق System Properties در نظر می‌گیرید، همان لحظه همه‌اش برای بازیابی سیستم در نظر گرفته نمی‌شود. آن قابل دسترس است تازمانی که یک حالت بازیابی به فضای بیشتر از مقدار اختصاص داده شده  نیاز داشته باشد. درصد و ماکزیمم مقدار زمانی به ویندوز اعلام می شود که عملیات بازیابی جدید متوقف گردد.

برای قفل کردن مقدار اختصاص داده شده برای بازیابی سیستم، Registry Editor را باز کرده و به قسمت زیر بروید: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurentVersion\SystemRestore  . با انتخاب آیکون SystemRestore  در قسمت چپ صفحه می‌بینید چند آیکون در راست نمایان می‌شوند.هیچ کاری به این آیکونها نداشته باشید، اگرچه می‌توانید با دقت بعضی مقادیر را تغییر دهید ولی  ماکروسافت هشدار می‌دهد که تحت هیچ شرایطی، در صورت تغییر اینها، هشداری را دریافت نمی‌کنید و این شاید کمی دردسر ساز شود. خوشبختانه می‌توانید با اطمینان مقادیر آیکونهای DiskPercent و DSMAX را تغییر دهید که کنترل تقسیم سهم فضای دیسک بازیابی سیستم را به عهده دارند. برای تغییر ماکزیمم مقدار فضای دیسک که بازیابی سیستم استفاده می‌کند (بیشتر از مقدار درصد در نظر گرفته شده)، آیکون DSMax را دبل کلیک کنید. در جعبه محاوره‌ایDWORD Valve  با کلیک کردن Decimal مقدار مشخصی را به مگابایت در جعبه ‘Value data’ خواهید دید (پیش فرض در اغلب سیستمها 400 است). این مقدار را به دلخواه تغییر داده و Ok کنید.

در اینجا می‌توانید مقدار DSMin را که حداقل فضای ذخیره سازی  بازیابی سیستم را نشان می‌دهد، با اطمینان خاطر تغییر دهید. معمولا، اگر فضای درایو ویندوز خیلی کم باشد، بازیابی سیستم بسته شده و هیچ بازیابی‌ای صورت نمی‌گیرد تا حداقل 200مگابایت فضای خالی  داشته باشید. تنظیم کردن این مقدار بازیابی، سیستم را از خواب بیدار می‌کند تا کار بازیابی را از سر گیرد. به هر حال چون بازیابی سیستم کار خود را از سر می‌گیرد، دلیل نیست حتما موفق شود وبا این فضای کم کارش را خاتمه دهد. متاسفانه، هیچ روشی برای تعیین اینکه یک بازیابی به چه مقدار فضای خالی نیاز دارد وجود ندارد، لذا شاید تعیین این مقدار به حداقل مقدار ممکن کار را کمی بیهوده جلوه دهد. به هرحال می‌توانید تعداد زیادی فایل را در 100MB فضای هارد دیسک خود بگنجانید.

برای تغییر این مقدار، آیکونDSMin  را دبل کلیک کنید، Decimal را کلیک کرده و مقدار دلخواه خود را برای فضای خالی دیسک در جعبه ‘Value data’ (به مگابایت ) وارد و OK کنید.

 

رجیستری خود را از راه دور ویرایش کنید

 

اگرچندین کاربر از کامپیوترتان استفاده می‌کنند، یا اگر دسترسی به یک سری فایل برروی شبکه برایتان فراهم است، می‌توانید از Registry Editor ویندوز XP برای اصلاح نه تنها رجیستری خودتان بلکه account دیگران استفاده کنید. اول، log on کنید به یک

برچسب:آموزشي محمدرضا,

|
 
ميانبر هاي ويندوز 7

Windows + Space Bar

با این میانبر بدون بستن و یا minimize کردن پنجره ها می توانید صفحه دسکتاپ را مشاهده کنید .

  • Windows + L

اگر می خواهید برای لحظاتی رایانه خود را ترک کنید اما نمی خواهید آنرا خاموش کنید از این میانبر استفاده کنید تا به صفحه ورود ویندوز منتقل شوید ، در این قسمت باید رمز عبور را وارد کنید تا وارد شوید .

( این میانبر برای کسانی که از فضولی اطرافیان در امان نیستند بسیار عالی است )

  • Shift + Ctrl + N

اگر از کاربران ویندوز ۷ هستید با این میانبر می توانید به راحتی یک پوشه جدید ( New Folder ) ایجاد کنید .

  • Ctrl+ Shift+ Esc

من عاشق این میانبر هستم چون به سرعت Task manager را باز می کند و می توانید به سرعت برنامه های سمج را ببندید ، این میانبر برای کاربران ویندوز واقعا حیاتی است .

  • Windows  + (+ و -)

با این میانبر ی توانید در صفحه یزرگنمایی ( zoom ) کنید .

  • Windows + D

اگر بخواهید همه پنجره های باز روی دسکتاپ را همزمان با هم minimize کنید این میانبر عالی است ، با تکرار دوباره همین میانبر به وضعیت قبل باز می گردید .

  • Windows + E

با این میانبر به سرعت یک پنجره My Computer برای شما باز می شود .

  • Alt + Enter

با این میانبر روی هر آیکون که باشید properties آن برای شما نمایان می شود .

  • Windows + R

اگر می خواهید به سرعت به RUN بروید از این میانبر استفاده کنید .

  • Ctrl + Esc

این میانبر یک گزینه زاپاس برای کلید Windows است و Start را برای شما باز می کند .

  • Alt + Tab

اگر چندین صفحه باز کردید و باید از یکی به یکی دیگر بروید این میانبر به شما کمک می کند تا به راحتی به صفحات دیگر منتقل شوید .

  • windows + break / pause

با این میانبر یه سرعت اطلاعات System برای شما نمایان می شود و دیگر نیازی نیست راه دور را تا control panel بروید .

  • Windows + F / F3

برای جستجوی فایل ها در ویندوز کافی است با این میانبر به صفحه جستجو بروید .

  • Windows + T

یا این میانبر در ویندوز ۷ می توانید پیش نمایش پنجره هایی که minimize شده اند را مشاهده نمائید .

  • Windows + U

اگر می خواهید به سرعت window Centre را باز کنید این میانبر به شما پیشنهاد می شود .

  • Window + X

این میانبر Mobile Centre را برای شما باز می کند .

  • Shift + Delete

اگر می خواهید از شر یک فایل به کلی خلاص شوید این میانبر بدرد شما می خورد چون با استفاده از آن دیگر فایل به سطل آشغال ( recycle bin ) منتقل نمی شود و کلا پاک می شود .

  • Windows + 1, 2, 3

با این میانبر برنامه های taskbar به همان ترتیبی آنجا هستند باز می شوند .

برچسب:آموزشي محمدرضا,

|
 
كار گذاشتن یك محافظ صفحه

در مونیتورهای قدیمی (با بیش از ده سال عمر)، محافظهای صفحه مانع از بروز پدیده ای می شدند كه نقش بندی نام داشت. در این پدیده اگر برای مدتی طولانی با مونیتور كار نكنید چیزهایی كه روی آن نمایش داده شده بطور دایمی بر روی مونیتور شما نقش می بندد. مونیتورهای جدید چنین مشكلی ندارند، اما همچنان محافظهای صفحه جذاب هستند و زمانی كه شما پشت كامپیوترتان نیستید نمی گذارد رهگذاری ببیند روی كامپیوترتان چه چیزی هست. ویندوز XP تعدادی محافظ صفحه دارد.

 

 

Display Properties را باز كنید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

بر روی یك جای خالی از رومیزی كلیك راست كنید و فرمان Properties را از منوی میانبر انتخاب كنید. كادر محاوره Display Properties باز می شود.

  

به زبانه Screen Saver بروید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

با كلیك كردن روی زبانه Screen Save، به این زبانه بروید.

 

یك محافظ صفحه انتخاب كنید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

بطور پیش فرض از آغاز محافظ صفحه ای در ویندوز فعال نیست. بر روی فلش كنار لیست بازشوی Screen Saver كلیك كنید و از میان محافظها صفحه موجود یكی را انتخاب كنید.

 

 از محافظ صفحه پیش نمایش بگیرید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

پس از انتخاب محافظ صفحه، ویندوز پیش نمایش كوچكی از آن را بر روی تصویر یك مونیتور در كادر محاوره نمایش می دهد. برای آن كه ببینید محافظ صفحه وقتی عملاً كار كند چگونه خواهد بود. بر روی دكمه Preview كلیك كنید. اگر هنگام پیش نمایش، ماوس را حركت دهید یا كلیدی را فشار دهید به كادر محاوره بر می گردید.

 

 تنظیمات را تعیین كنید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

هر محافظ صفحه تنظیمات خاص خودش را دارد و می توانید طرز رفتار آن محافظ صفحه را تغییر دهید. برای مثال بوسیله تنظیمات محافظ صفحه Star field می توانید تعداد ستاره هایی كه نمایش داده می شود و سرعت حركت آنها را كنترل كنید. برای مشاهده گزینه های مربوط به هر محافظ صفحه، بر روی دكمه Settings كلیك كنید.

 

زمان انتظار را تنظیم كنید 

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

زمان انتظار (Wait) مشخص می كند كه چه مدتی باید به كامپیوترتان دست نزنید تا محافظ صفحه آن راه بیافتد. بطور پیش فرض این مدت 15 دقیقه است، اما شما با استفاده از دكمه بالا و پایین آن می توانید آن را بدلخواه خود تغییر دهید. با كلیك كردن روی گزینه Password Protect در زبانه Screen Saver می توانید از محافظ صفحه با كلمه عبور محافظت كنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش 9 مراجعه كنید. وقتی محافظ صفحه را تنظیم كردید، بر روی Ok كلیك كنید.

 

*توجه*

برگشتن بر سر كار

وقتی محافظ صفحه راه بیافتد دیگر نمی توانید كار را روی صفحه ببینید چرا كه محافظ صفحه روی آن را گرفته است برای آن كه به كارتان برگردید، بسادگی با حركت دادن ماوس یا فشردن یك كلید از صفحه كلید محافظ صفحه را ببرید. دوباره اگر وقفه ای در فعالیت شما بیافتد، محافظ صفحه سروكله اش پیدا می شود.

 

بدست آوردن محافظ صفحه جدید

محافظهای صفحه جدید را می توانید از اكثر فروشگاههای نرم افزار خریداری كنید. بسیاری از آنها را می توانید بطور مجانی از اینترنت بگیرید. وقتی محافظ صفحه ای را از اینترنت دریافت می كنید، معمولاً به صورت یك فایل با پسوند .Scr ظاهر می شود. شما باید آن فایل را در فولدر System32 كه داخل فولدر Windows است كپی كنید تا در لیست مرحله 3 قرار بگیرد.

برچسب:ترفند محمدرضا,

|
 
افزودن یك عنصر به نوار كوییك لانچ

نوار كوییك لانچ نوار كوییك لانچ ابزار مناسبی است كه در نوار وظیفه كنار دكمه Start قرار دارد. با استفاده از آن می توانید برنامه های خاصی را با یك كلیك ماوس باز كنید. بطور پیش فرض فقط سه میانبر بر روی نوار كوییك لانچ قرار دارد: یكی برای بازكردن اینترنت اكسپلورر، یكی برای بازكردن اوت لوك اكسپرس و یكی برای وقتی است كه می خواهید رومیزی را ببینید و پنجره هایی جلوی دید شما را گرفته اند. خوشبختانه افزودن میانبرهای جدید برای برنامه ها، اسناد و فولدرها كار آسانی است. در واقع بسیاری از برنامه ها(نظیر اوت لوك) میانبرهای خودشان را در طول نصب اضافه می كنند.

عنصری كه می خواهید اضافه كنید را پیدا كنید  

افزودن یك عنصر به نوار كوییك لانچ

با استفاده از My Computer یا پنجره MY Documents، عنصری كه می خواهید برای آن یك میانبر كوییك لانچ درست كنید را پیدا كنید.

 آن عنصر را به نوار كوییك لانچ دراگ كنید  

افزودن یك عنصر به نوار كوییك لانچ

با دكمه چپ ماوس بر روی آن عنصر كلیك كنید و در حالی كه دكمه ماوس را پایین نگهداشته اید، آن عنصر را به ناحیه ای خالی بر روی نوار كوییك لانچ دراگ كنید.

 نام میانبر را تغییر دهید  

افزودن یك عنصر به نوار كوییك لانچ

بر روی میانبر جدید كلیك راست كنید و Rename را از منوی میانبر انتخاب كنید و نام جدیدی به میانبر بدهید. اگر برای یك ثانیه اشاره گر را برروی آیكون میانبر نگهدارید، این نام در پنجره بازشویی ظاهر می شود.

 

میانبر را حذف كنید  

افزودن یك عنصر به نوار كوییك لانچ

بر روی میانبر كلیك راست كنید و Delete را از منوی میانبر انتخاب كنید تا میانبر از نوار كوییك لانچ حذف شود و در سطل بازیافت قرار بگیرد. اگر هنگام انتخاب Delete، كلید Shift را پایین نگهدارید و میانبر بدون رفتن به سطل بازیافت برای همیشه حذف می شود.

 * توجه *

مرتب كردن میانبرها

شما می توانید با دراگ كردن میانبرهای روی نوار كوییك لانچ به محلهای جدیدی در این نوار، آنها را مرتب سازی كنید.

جابجا كردن نوار كوییك لانچ

شما می توانید نوار كوییك لانچ را بطور مجزا از نوار وظیفه جابجا كنید، به این طریق كه روی لبه منتهاالیه چپ نوار كوییك لانچ(كه با دو نقطه كود كوچك علامتگذاری شده است) كلیك كنید و آن را دراگ كنید. این نوار را می توانید به یكی از لبه های دیگر صفحه نمایش یا به مركز پنجره منتقل كنید.

برچسب:ترفند محمدرضا ,

|
 
نکاتی برای ساخت بهتر وبلاگ

به موضوع اهمیت دهید.در یک وبلاگ موضوعات مختلفی می تواند وجود داشته باشد ولی مطالب موجود در هر شاخه باید متناسب با یک موضوع مشخص باشد. بازدید کنندگان وبلاگ شما وقتی وارد شاخه مورد علاقه خود می شوند دوست دارند مطلبی متناسب با موضوع که مورد پسند آنها قرار گرفته است پیدا کنند پس آنها را ناامید نکنید. بیشتر خوانندگان وبلاگ علاقه ای به دانستن اینکه مثلاً شما برای صبحانه چه خورده اید ندارند! اگر چه ممکن است برای آنها میزان کالری یک صبحانه معمول جالب باشد. یک موضوع برای وبلاگ خود تعیین کنید و به آن بچسبید! در این صورت می توانید مطمئن باشید که افرادی علاقه مند به موضوع انتخابی وجود دارند که دوباره به وبلاگ شما سر می زنند. چون شما همان چیزی را فراهم می کنید که انها می خواهند.

وبلاگ خود را آموزنده نگه دارید
اگر می خواهید این احساس را در بازدیدکنندگان ایجاد کنید که شما در یک علم یا رشته مسلط هستید باید همیشه در جریان اخبار در این زمینه باشید. اگر یک محصول را معرفی می کنید یا در زمینه ای مطلبی می نویسید آن را با حقایق بسنجید قبل از آن که آن را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهید. چون همیشه اعتبار شما در خطر است. اگر صحبتی دارید و می خواهید آن را بیان کنید آن را خلاصه کنید و سعی کنید محتوای ان همانند یک سرمقاله باشد.

خبر قدیمی دیگر خبر نیست
در حالیکه می توانید روی وبلاگ خود هر روز مطالب جدید قرار دهید بسیار مهم است که مطالبی که ارائه می دهید به روز و دقیق باشد و نوشتن یک مقاله در مورد اتفاقی که شش ماه پیش رویداده است مورد علاقه بسیاری نخواهد بود و باز هم اعتبار وبلاگ خود را به خطر انداخته اید.

به یک رویه وفادار بمانید
یک برنامه تهیه کنید و از آن پیروی کنید. متوجه باشید که وبلاگ نویسی احتیاج به زمان و کوشش زیاد دارد. از تهیه مطالبی که از شما انتظار نمی رود خودداری کنید. یک انحراف موقت از موضوع کلی یا صحبت کردن در مورد یک روز تعطیل قابل درک است. اما خوانندگان با توجه به مطالبی که قبلاً در وبلاگ شما دیده اند بازگشته اند و طبیعی است که به دنبال مطالب مشابهی می گردند. و همانطور که می دانید هر روز وبلاگهای جدیدی بوجود می آیند. پس مراقب بازدیدکنندگان خود باشید تا آنها را از دست ندهید.

غنی از کلمات کلیدی
اگر هدف از بوجود آوردن وبلاگ بدست آوردن تعداد زیادی بازدیدکننده است باید تیتر وبلاگ شما شامل کلمات که با موضوع وبلاگ مرتبط است باشد. برای جذب بیشتر بازدیدکننده یک تیتر درشت از موضوع سایت داشته باشید. هر آیتم باید تیتری داشته باشد که محاطبان را جذب کند و در عین حال گول زننده هم نباشد. توجه داشته باشید که تیتر شما نباید بیش از 10 تا 15 حرف داشته باشد.

سادگی و وضوح
وبلاگ خود را طوری طراحی کنید که فهم آن ساده باشد و مراجعین به سادگی مطلب مورد علاقه خود را پیدا کنند خیلی ساده مطلبی را که می تواند باعث افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت شما شود از چشم آنها پنهان نگه دارید.بخاطر داشته باشد که وب یک رسانه بین المللی است و بعضی از کلمات و اصطلاحات را نمی توان به سادگی ترجمه کرد. بعضی از مواقع که کم هم اتفاق نمی افتد برای فهمیدن تیتر یک مقاله باید مدت زیادی تلاش کرد.

تداوم
اگر محتویات وبلاگ شما به طور مداوم به روز شوند موتورهای جستجو هم وبلاگ شما را در دوره های زمانی کوتاهتری کند و کاو می کنند.

تصحیح مطلب
فقط چند لحظه کوتاه لازم دارید تا از اشتباهی که با دستپاچگی نوشته شده است جلوگیری کنید. غلط های املایی را تصحیح کنید تا در ذهن خوانندگان خود اثر منفی ایجاد نکنید. به محتویات مطلب توجه کنید چون هر چیزی که شما در اینترنت قرار می دهید در اینترنت یافت می شودپس قبل از قرار دادن هر مطلبی در مورد آن خوب فکر کنید. کپی کردن مطلب از منابع اینترنتی کار قشنگی نیست و اثر مطلوبی در مخاطب ایجاد نمی کند. البته معرفی مقالات مفید مرتبط با موضوع کیفیت کار را بالا می برد. و شما به سادگی با قرار دادن یک لینک می توانید این کار را انجام دهید این عمل علاوه بر اینکه کمکی به بازدیدکنندگان است و اثر مثبتی در آنها می گذارد باعث می شود وبلاگ شما از طرف موتور های جستجو در رتبه بهتری قرار گیرد

 

RSS
RSS وبلاگ شما را غنی تر می سازد. بسیار مهم است که محتویات وبلاگ شما به صورت RSS تغذیه شود تا توزیع و خوانندگی وبلاگ افزایش یابد.


 


برچسب:آموزشي محمدرضا,

|
 
خاموش کردن ویندوز بدون اینکه برنامه های در حال اجرا بسته شوند

خاموش کردن ویندوز بدون اینکه برنامه های در حال اجرا بسته شوند ( آموزش )
 برای انجام این کار به  control panel بروید و power option را باز کنید. در این پنجره به تب Hibrnate رفته و گزبنه Enable Hibernating را تیک بزنید.

حالا از منوی Start گزینه ی Turn off computer را انتخاب کنید.

وقتی پنجره Turn off باز شد کلید shift را بگیرید . می بینید که گزینه Standby به Hibernate تبدیل میشود .

 در همین حالت بر روی Hibernate کلیک کنید. کامپیوتر خاموش می شود . البته این خاموش شدن فرق دارد .

فرقش این است که موقع خاموش کردن به این روش هر برنامه ای که در حال اجراست بسته نمیشود. و هنگام روشن کردن مجدد کامپیوتر همان برنامه ها  بالا هستند و به  فعالیت ادامه میدهد .

 مثلا اگه Winamp درحال پخش کردن آهنگ و شما در همان حالت بدون اینکه Winamp را ببندید ، کامپیوتر را Hibernate کنید وقتی دوباره کامپیوتر را روشن کنید ادامه ی همان موسیقی از Winamp  پخش میشود .

برچسب:آموزشي محمدرضا,

|
 
بهبود قدرت صدا در ویندوز ویستا و 7

در صورتی که اهل گوش کردن موزیک از طریق کامپیوتر باشید و همچنین از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‏کنید قصد داریم به معرفی یک ترفند کاربردی مخصوص شما بپردازیم. با استفاده از این ترفند میتوانید به سادگی و با چند کلیک، قدرت صدای خروجی از اسپیکر را به طور محسوسی در این ویندوزها بهبود ببخشید.
بدین منظور:
بر روی منوی Start کلیک کرده و Control Panel را انتخاب کنید.
Sound را یافته و بر روی آن کلیک کنید.
در پنجره باز شده ابتدا Speakers را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Properties کلیک نمایید.
اکنون به تب Enhancements بروید و تیک سه گزینه Loudness Equalization ،Virtual Surround و Bass Management (یا Base Boost) را بزنید.
پنجره‏های باز را OK نمایید.

پیشنهاد می‏کنیم پیش از این کار موزیکی را در حال پخش بگذارید تا بلافاصله بعد از اعمال این تنظیمات، تفاوت قدرت صدا را احساس کنید.

برچسب:ترفند محمدرضا,

|
 
افزودن Run به منوی Start ویندوز ویستا و 7

ر صورتی که از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‏کنید، حتماً می‏دانید که در صورت کلیک بر روی منوی Start، بر خلاف ویندوز XP اثری از Run نمی‏بنید. Run ابزاری است که در ویندوز XP امکان تایپ دستورات خاصی را برای دسترسی به قسمت‏های مختلف ویندوز برای ما مهیا می‏کند. در ویندوز ویستا و 7 نیز Run وجود دارد، تنها به طور پیش‏فرض در منوی Start وجود ندارد. با استفاده از این ترفند می‏توانید Run را در منوی Start ویندوز ویستا و 7 بازیابی کنید.

برای این کار:
ابتدا بر روی منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده به تب Start Menu بروید و بر روی دکمه Customize کلیک کنید.
سپس   در پنجره Customize Start Menu، گزینه Run Command را بیاید و تیک آن را بزنید.
اکنون کلیه پنجره‏های باز را OK کنید و بر روی منوی Start کلیک کنید تا Run را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است شما می‏توانید از کلیدهای ترکیبی Win+R نیز برای دسترسی به Run استفاده کنید. همچنین نوار جستجوی موجود در منوی Start ویندوز ویستا و 7 نیز کارایی مشابه Run را دارد.


برچسب:ترفند محمدرضا,

|
 
مطالبي درباره نرم افزارهاي جاسوسي

اگر رايانه شما كند شده است، بخصوص زماني كه با اينترنت كار مي كنيد، اگر بدون اينكه پنجره جديدي باز كنيد، پنجره هاي تبليغاتي باز مي شوند و اگر تعداد زياد تبليغات اينترنتي كلافه تان كرده، احتمالا يك جاسوس فعال و پنهاني در رايانه شما جا خوش كرده است. به اين نوع برنامه هاي جاسوسي Spy Ware گفته مي شود.

چه نرم افزارهايي، نرم افزار جاسوسي اند؟

نرم افزارهاي جاسوسي Spy Ware ها نرم افزارهايي هستند كه به صورت پنهاني وارد رايانه شما شده و مخفيانه فعاليت هاي شما را زير نظر مي گيرند.

اين برنامه ها آماده اند تا زماني كه شما در اينترنت به گشت و گذار مي پردازيد، شما را تعقيب كرده و تبليغات متناسب با علاقه شما را نمايش دهند. البته ناگفته نماند اين يكي از بي آزارترين كارهايي است كه آنها انجام مي دهند.

اين نرم افزارهاي غير قانوني اطلاعات و مشخصات رايانه شما را براي صاحبان خود مي فرستند و آنچه مي توان با اين داده هاي با ارزش جمع آوري شده از سراسر دنيا انجام داد يا بلاهايي كه بدين طريق بر سر رايانه ها مي آورند، خارج از تصور من و شماست.

به نرم افزارهايي كه برنامه ريزي شده اند تا تبليغات هدف دار را به شما نمايش دهند Adware نيز گفته مي شود. Adware ها و همه برنامه هايي كه بدون رضايت صريح كاربران فعاليت مي كنند، مانند اسب هاي تروا و ابزارهاي كنترل از راه دور رايانه ( Remote ) يا برنامه هاي نائر ( Survelliance ) در دسته نرم افزارهاي جاسوسي قرار مي گيرند.

طرز كار نرم افزارهاي جاسوسي

زماني كه تعداد برنامه هاي جاسوسي روي رايانه افزايش مي يابد، آنها شروع به استفاده از منابع رايانه مي كنند و در نهايت باعث مسدود شدن پهناي باند مي شوند. آزاردهنده ترين چيزي كه در مورد اين نرم افزارها وجود دارد، احساس نا امني است؛

چون كانال ارتباطي مخفيانه اي ايجاد مي كنند كه هر گونه اطلاعاتي مي تواند توسط اين خطوط ارتباط رد و بدل شود مانند نام ها و رمزهاي عبور. همچنين يك نرم افزار جاسوسي بي آزار مي تواند با باز كردن اين كانال، موجبات وارد شدن برنامه هاي جاسوسي مخرب به سيستم را فراهم كند يا اطلاعات محرمانه و حياتي را براي رقبا بفرستد.

يكي ديگر از نتايج وجود اين نرم افزارها در سيستم همان طوري كه قبلا هم گفته شد، كند شدن سيستم است؛ زيرا اين نرم افزارها هر چه گسترش مي يابند منابع بيشتري را به خود اختصاص مي دهند. براي مثال يك برنامه جاسوسي به تنهايي حدود 300 فايل را نصب كرده و 500 ورودي به رجيستري اضافه مي كند.

نرم افزارهاي جاسوسي از اين راه ها وارد مي شوند.

برنامه هاي جاسوسي از طرق مختلف وارد سيستم شده و خود را نصب مي كنند. براي مثال مي توانند از طريق كليك كاربر روي يك پنجره تبليغاتي وارد شوند يا از طريق باز كردن فايل الحاقي ايميل ( Attachment ) يا نصب برنامه هاي رايگان بد نيست بدانيد رايانه هايي كه Patch هاي ويندوز را نصب نكرده اند. نامزدهاي خوبي براي حمله هستند.

در اين حمله ها كدهاي مخرب پنهان شده در وب سايت ها، كاربراني را كه داراي اينترنت اكسپلوررهاي آسيب پذير و تنظيمات ضعيف امنيتي هستند، شناسايي كرده و براحتي و بدون اين كه كاربر حتي روي سايت يك كليك كند، خود را نصب مي كند.

راه هاي مقابله با نرم افزار هاي جاسوسي

جلوگيري از نفوذ نرم افزارهاي جاسوسي كار چندان آساني هم نيست، براي اين كه از خطرات آنها در امان بمانيد، لازم است كارهاي زير را انجام دهيد:

1-نصب يك فايروال ( Firewall )
يكي از بهترين فايروال ها Zone Alarm است كه توصيه مي كنيم حتما آن را نصب كنيد.

2-مهمترين اقدام به روز بودن و نصب همه Patch هاي ارائه شده توسط مايكروسافت است.

3-نصب يك برنامه آنتي ويروس خوب و به روز نگه داشتن آن مي تواند كمك بزرگي براي
شما باشد.

4-به هيچ وجه برنامه هاي رايگان را از سايت هاي ناشناخته و نا معتبر دريافت و نصب نكنيد.

5- فايل هاي الحاقي ايميل را اجرا نكنيد.

 
10 دليل مهم براي نصب Xp Service pack 2

به نظر مي رسد نصب سرويس پك 2 با توجه به مشكلات بسيار زياد كاربران مايكروسافتي در اتصال به اينترنت و استفاده ازهمه قابليتهاي Xp اجتناب ناپذير شده است .در اين مقاله به 10 دليل مهم نصب اين سرويس پك اشاره شده است.

1-كمك به محافظت از كامپيوتر شما از پيوستهاي مضر اعلام خطر در مورد پيوستهاي بالقوه خطرناك و كمك به محافظت كامپيوتر در مقابل ويروسها كه معمولا از طريق Internet Explorer يا Outlook Express ويا Messenger منتشر مي شوند.


2- افزايش امنيت در زمان اتصال به اينترنت سرويس پك 2 با اعمال تنظيمات امنيتي محتويات فايلها و چيزي را كه از طريق IE دريافت مي كنيد بررسي مي كند و به حفظ امنيت اطلاعات كمك مي كند.


3- جلوگيري بالقوه ازDownload هاي نا امن سيستم مونيتورينگ و ميل بار دريافت اطلاعات موجود درIE ، فايلهاي دريافتي از طريق اينترنت را بررسي كرده ضمن اعلام اخطار، فايلهاي مشكوك را بلوك مي كند.


4- كم كردن Pop-up آزاردهنده براي اينكه از استفاده از اينترنت لذت ببريد سرويس پك 2 Pop-up هاي ناخواسته را به وسيله Internet Explorer Popup Blocker به شدت كاهش مي دهد

5- حفاظت فايروال از لحظه شروع تا پايان يك فايروال قدرتمند داخلي( كه با نصب سرويس پك 2 ايجاد مي شود ) كمك مي كند كه ويندوز در مقابل ويروسها و كرم ها در امان بماند و از انتشار آن از طريق اينترنت جلوگيري بعمل مي آيد.

6- كنترل تنظيمات امنيتي قابليت جديد مركز امنيتي ويندوز به شما اجازه مي دهد به سادگي وضعيت امنيتي سيستم خود را مشاهده كنيد و مديريت تنظيمات امنيتي كليدي را بصورت مجتمع انجام شود.

7- دريافت آخرين به روزرساني به روش بسيار ساده بالا بردن قابليتهاي به روز رساني اتوماتيك در ويندوز باعث مي شود به روزرساني (UP to date) سيستم به سادگي و سرعت با انجام شود . به انضمام اينكه اين تكنولوژي جديد به كاربراني كه از طريق Dial up به اينترنت متصل مي شوند امكان به روز رساني سريعتري مي دهد.

8- كمك به محافظت از آدرس هاي نامه الكترونيكي قسمت Improvments to Outlook Express ازطريق محدود كردن انتشار آدرس پست الكترونيكي باعث كاهش دريافت هرزنامه مي شود .

9- عكس العمل در مقابل Crash سيستم بعلت اضافه كردن add-on در جستجوگر اينترنت بخش جديد مديريت add-on در جستجوگر بشما كمك مي كند به سادگي add-on هاي سيستم را مشاهده ،كنترل و در نهايت كم كنيد كه در بعضي مواقع باعث Crash كردن سيستم مي شود.

10- امكان استفاده بدون مشكل از سيستم بيسيم
با استفاده از سرويس پك 2، سيستم بيسيم ( Wireless) بهتر و كارآمد تر شده و امكان دسترسي به شبكه هاي بيسيم در خانه يا حتي در حركت، آسان تر و بدون اشكال تر شده است.


 
یاهو مسنجر و آموزش کامل یاهو مسنجر

*مجموعه: ترفندهای اینترنتی

آموزش یاهو مسنجر:عضو شدن در اتاقهای گفتگو

برای عضو شدن در یک اتاق Chat بر روی آیکون Chat کلیک نمایید تا صفحه مربوط آن ظاهر شود . در قسمت Categories موضوع اتاق گفتگویی را که می خواهید در آن عضو شوید انتخاب کنید (می توانید جستجوی افراد ایرانی را به ترتیب در قسمت Regional و به دنبال آن Asia انجام دهید ) سپس بر روی دکمه Room User که در قسمت راست پنجره Join Room قرار دارد کلیک کنید تا اتاقهای موجود ظاهر شود ، اتاقی را که می خواهید وارد آن شوید انتخاب و بر روی کلید Go to room کلیک نمایید ، تا صفحه مربوط به اتاق گفتگو ظاهر گردد . حال می توانید هر یک از افرادی را که می خواهید با آن وارد گفتگو شوید از لیست سمت راست انتخاب نمایید .

 

 

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

 

 

 

چگونگی Chat در اتاق گفتگو:

 

 

 

برای گفتگو با اعضای یک اتاق در قسمت پایین Chat room متن دلخواه خود را تایپ و بر روی دکمه Send کلیک کنید . در این روش متنی که شما تایپ کرده اید تمام اعضا Chat room می تواند مشاهده کنند همچنین میتوانید نام و اندازه فونتی را که می خواهید از آن استفاده کنید را انتخاب و از آدمکهای مختلف با کلیک کردن بر روی آیکون آدمک در متن خود استغاده کنید . اگر می خواهید به طور خصوصی با یکی از اعضای اتاق Chat کنید بر روی ID شخص مورد نظر دو بار کلیک کنید تا پنجره ارسال پیغام ظاهر شود ، پیغام خود را در قسمت ارسال پیغام تایپ و سپس بر روی دکمه Send کلیک کنید .

 

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

 

 

 

Voice Chat:

 

 

 

از جمله امکاناتی که Yahoo messenger در اختیار شما قرار می دهد امکان گفتگوی صوتی با دوستان و آشنایان شما در Yahoo می باشد . اگر شخصی را که می خواهید با آن گفتگوی صوتی داشته باشید در لیست شما قرار دارد کافیست بر روی نام آن دوبار کلیک کنید و اگر می خواهید با شخصی از اتاق Chat گفتگو کنید نیز بر روی نام آن دوبار کلیک کنید تا پنجره ارسال پیغام ظاهر شود حال بر روی دکمه Voice کلیک کنید تا این امکان فعال گردد ، اکنون می توانید با پایین نگه داشتن دکمه Talk با شخص مورد نظرتان گفتگو کنید .

 

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

 

 

 

ارتباط تصویری:

 

 

 

برای اینکه بتوانید با دوستان و آشنایان خود ارتباط تصویری داشته باشید بعد از اینکه از اتصال Web cam تان اطمینان حاصل کردید بر روی نام شخص مورد نظرتان دوبار کلیک کنید تا پنجره ارسال پیغام ظاهر شود حال بر روی دکمه Web Cam از نوار دکمه ها کلیک کنید تا بتوانید تصویر شخص مورد نظرتان را مشاهده کنید.

 

 

 

اضافه کردن نام یک شخص به لیست Yahoo 1:

 

 

 

برای اضافه کردن نام یک شخص به لیست خود بر روی دکمه ADD از نوار دکمه ها کلیک کنید تاصفحه مربوط به آن ظاهر شود گزینه By Yahoo ID راانتخاب و بر روی گزینه Next کلیک کنید.

 

2. حال در قسمت ID ، Enter Friend ID  شخص مورد نظرتان را وارد کنید و بر روی دکمه  finishکلیک نمایید تا شخص مورد نظرتان به لیست اضافه شود .

 

 

 

نکته :

 

 

 

در قسمت Select orEnter a Group یک نام برای گروهی جدید که شامل لیست دوستانتان می باشد تایپ نمایید

 

 

 

ارسال یک فایل :

 

 

 

برای ارسال یک فایل به دوستان و آشنایان خود بر روی نام شخص مورد نظرتان دوبارکلیک نمایید وارد صفحه ای که ظاهر می شود بر روی آیکون Send File کلیک نمایید تا صفحه مربوط به آن ظاهر شود . حال بر روی دکمه Browse کلیک کنید و فایل مورد نظر خود را انتخاب و سپس بر روی دکمه Open کلیک کنید . اکنون برای ارسال آن بر روی دکمه Send کلیک کنید تا فایل برای شخص مورد نظرتان فرستاده شود .

 

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

 

 

 

جستجوی افراد:

 

 

 

برای جستجوی یک فرد عضو در Yahoo بر روی دکمه Add کلیک کنید و از صفحه ای که ظاهر می شود گزینه Search for a Friend را انتخاب و بر روی دکمه Next کلیک نمایید . حال مشخصات مورد نظر خود را برای پیدا کردن شخص دلخواه تایپ و بر روی دکمه Next کلیک نمایید تا لیست افرادی که دارای مشخصات دلخواه شما هستند ظاهر گردد . با کلیک کردن بر روی نام هر یک از آنها می توانید با آنها به گفتگو بپردازید .

 

چت کردن, آموزش یاهو مسنجر

 

برچسب:محمدرضا,

|
 
آموزش فيس بوك


از آنجایی که پیداست فیس بوک دارد کم کم جای نرم افزارهای ارتباطی مثل یاهو مسنجر و ویندوز لیو را میگیرد و مردم بیشتر به جای استفاده از این نرم افزارها از سایت فیس بوک استفاده میکنند. علتش این هست که در فیس بوک شما هم امکان چت دارید و هم اینکه دوستان شما میتوانند هرآنچه که در فکرشان هست را بنویسند و بعدا شما چند ساعت دیرتر یا چند روز بعدتر آن مطالب را بخوانید و در مورد آن ها نظر دهید. در فیس بوک میتوانید عکس ، فیلم و کلیپ ، آهنگ و هر فایل دیگری بفرستید و حتی مقاله ای بنویسید تا دوستان شما آن را ببینند و بخوانند و در مورد آن نظر دهند و یا آن ها را برای خود دانلود کنند. فیس بوک محیطی را به وجود آورده که در آن شما علاوه بر چت کردن قادر هستید تا با دوستان و آشنایانتان به طریقه های مختلف ارتباط برقرار کنید. میتوانید در مورد خودتان بنویسید و اینکه به چه چیزهایی علاقه دارید و هر آن چیزی که فکرش را بکنید.

امروزه افراد زیادی از فیس بوک استفاده میکنند که از جمله این افراد میتوان به بازیگران ، خواننده ها ، فوتبالیست ها ، سیاستمداران و .. اشاره کرد. شما میتوانید در فیس بوک خواننده مورد علاقه خود را به عنوان دوست یا تماشاگر ( در پایین به آن اشاره خواهد شد.) انتخاب کنید و ببینید که چه مینویسد و چه میگوید و امروز یا فردا در کجا کنسرت دارد و اینگونه به افرادی که حتی فکرشان را نمیکردید بسیار نزدیک میشوید و میتوانید سخنان خود را به آن ها بگویید.

فیس بوک میگوید که در این دنیا همگی به هم توسط دوستان خود متصل هستیم ، مثلا من ۴۰ دوست دارم و دوستانم نیز هر کدام چندین دوست دارند و این ارتباط زنجیره ای بین دوستان ادامه دارد تا تمام جهان را پوشش دهد. در فیس بوک میتوانیم دوستان جدیدی بیابیم و با انسان های بیشتری ارتباط بگیریم.

دوستانی که از فیس بوک استفاده میکنند باید مطلع باشد که جهان پر از خوبی ها و بدی هاست و بعضی انسان های بد پیدا میشود که با سوء استفاده از فیس بوک شما ، عکس های شما را در جای دیگری استفاده میکنند و اطلاعات شما را دزدی کرده و به طریقه غلط به کار میبرند پس باید با هر کسی در فیس بوک نشناخته و نادانسته دوست نشوید و به تنظیمات خصوصی سازی فیس بوک که در زیر به شما آموزش میدهم به خوبی عمل کرده و محیط فیس بوک خود را امن سازید.

تنظیمات امنیتی در فیس بوک.

بخش Settings

بخش Name

وقتیکه داخل آی دی خود در فیس بوک شدید روی گزینه Settings در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید. تا صفحه ای به شکل زیر باز شود.

برای بزرگ تر دیدن تصویر روی آن کلیک کنید.

حالا به معرفی و توضیح تک تک هر یک از بخش های زیر میپردازیم.

در تب Settings که در ابتدا برای ما باز میشود در قسمت Name با کلیک روی گزینه change در سمت راست لغت Name میتوانید نام خود را تغییر دهید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

 

 

 

 

در قسمت Display Full Name میتوانید تنظیم کنید که اول نامتان نمایش داده شود بعد نام فامیلتان و یا برعکس.

 

 

در قسمت Frist Name باید نامتان را وارد کنید.

در قسمت Middle Name اگر نام وسطی دارید ، میتوانید در این بخش وارد کنید.

در قسمت Last Name نام فامیلتان را باید وارد کنید.

اگر روی گزینه Change Name کلیک کنید ، نام جدیدی را که وارد کردید ثبت خواهد شد.

در قسمت Full Alternative Name میتوانید نامی از خود را وارد کنید که دوستان شما بیشتر شما را با آن نام میشناسند و به قول معروف به نام مستعار معروف است. و اگر مربع زیر آن را علامت دار کنید به این معنی هست که نام شما در هنگام سرچ کردن توسط افراد غریبه در موتورهای جستجو پیدا و نمایش داده خواهد شد. و اگر گزینه Change Alternative Name را فشار دهید تغییرات مربوط به نام مستعار ذخیره خواهد شد.

بخش Username

در بخش Username میتوانید یک یوزرنیم برای خود انتخاب کنید تا هنگام لوگین کردن به فیس بوک به جای وارد کردن ایمیل خود از این یوزرنیم یا آی دی استفاده کنید. زمانی که یوزرنیم را وارد کردید باید روی دکمه Check Availability کلیک کنید تا معلوم شود که آیا این یوزرنیم قبلا توسط کس دیگری به ثبت نرسیده باشد. در صورتی که یوزرنیم قبلا به ثبت نرسیده باشد یک پنجره کوچک باز میشود و پیغام در دسترس بودن آی دی شما را میدهد که با فشار به روی دکمه Confirm آی دی یا یوزرنیم شما ثبت میشود. ( به عکس زیر دقت کنید.)

 

 

 

 

بخش Email

 

 

در این بخش باید ایمیل خود را به صورت صحیح وارد کنید تا گوگل بتواند از طریق این ایمیل شما را از تازه ترین رویدادهایی که در فیس بوک شما اتفاق افتاده باخبر کند. مثلا گوگل همیشه میگوید که چه کسی در چه جایی نظر داده و کجا پست فرستاده که البته شما میتوانید این ایمیل فرستادن های گوگل را نیز متوقف کنید که در پایین تر آموزش آن داده شده است. کافی هست تا در مربع خالی این بخش ایمیل جدید را وارد کرده و روی گزینه Add new mail کلیک کنید سپس در پنجره باز شده کوچک پسورد فیس بوک خود را وارد کرده و روی گزینه Confirm کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

 

 

 

 

بخش Password

 

 

در این قسمت شما میتوانید پسورد فیس بوک خود را عوض کنید. برای این کار در ابتدا در قسمت Old Password باید پسورد کنونی خود را که هم اکنون از آن استفاده میکنید را بنویسید و در قسمت New Password باید پسورد جدید خود را که بیشتر از ۶ رقم باشد را بنویسید. ( سعی کنید که از علامات و اعداد نیز در پسورد خود استفاده کنید و هرگز از پسوردی که برای یک آی خود در سایت دیگری استفاده میکنید در فیس بوک استفاده نکنید.) و در قسمت Confirm Password هم باید پسورد جدید خود را دوباره تایپ کنید تا از ایجاد خطا جلوگیری شود در پایان روی گزینه Change Password کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

 

 

 

 

بخش Linked Accounts

 

 

در این قسمت شما میتوانید تنظیم کنید که اگر داخل یکی از آی دی های خود مثل گوگل ، یاهو ، مای اسپیس ، مای اوپن آی دی و … شوید به صورت اتوماتیک به فیس بوک نیز لوگ این شوید. کافی هست تا از لیست کشویی این بخش اکانت مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Link New Account کلیک کرده و در صفحه ای که باز میشود یوزرنیم و پسورد مربوط به آی دی خود را نوشته و روی گزینه Sign in کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

 

 

 

 

 

 

 

بخش Privacy

در بخش Privacy  که به معنی خصوصی سازی هست وقتی روی گزینه Manage در سمت راست آن کلیک کنید صفحه ای به شکل زیر باز میشود.

 

 

 

 

در قسمت Profile Informaiton وقتی وارد شوید یک صفحه باز میشود که با کلیک بر روی Preview My Profile که در بالای صفحه سمت راست موقعیت دارد صفحه ای باز میشود که به شما نشان میدهد که اگر افراد دیگر شما را در فیس بوک جستجو کنند ، پروفایل شما چگونه برای آن ها نمایش داده خواهد شد. در قسمت های About me, Personal Infor, Birthday, Political views و غیره در مستطیل کشویی سمت راست آن شما میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی قادر به دیدن این اطلاعات باشند. مثلا من میخواهم که جزئیات مربوط به تاریخ تولد من را فقط دوستانم ببینند ، پس روی مستطیل سمت راست مربوط به بخش Birthday کلیک کرده و از لیست کشویی باز شده گزینه Only Friends را انتخاب میکنم.

 

 

بهتر است که تا میتوانید خصوصی سازی کنید و تمام گزینه ها را Only Friends انتخاب کنید. About me یعنی درباره خودتان ، Personal Info یعنی اطلاعات شخصی ، Brithday یعنی تاریخ تولد، Regligious and Political Views یعنی دین و دیدگاه سیاسی شما ، Family and Relationship یعنی خانواده و وضعیت مدنی شما ، Education and Work یعنی تحصیلات و کار شما ، Photos and videos of Me یعنی عکس ها و ویدیوهای شما ، Photo Albums عکس آلبوم عکس شما ، Posts by Me یعنی پست هایی که شما در فیس بوک میفرستید ، Allow friendss to post on my wall یعنی اجازه دادن به دوستان برای ارسال پست بر روی صفحه Wall شما ، Posts by Friends یعنی تنظیم اینکه چه کسی میتواند پست هایی را که دوستان شما بر روی پروفایل شما فرستاده اند ببیند؟ ، Comments on Posts کنترل اینکه چه کسی میتواند روی پست های شما نظر بدهد.

بخش Contact Information

در این بخش شما میتوانید اطلاعات مربوط به تماس خود را تنظیم کنید. ( به عکس زیر دقت کنید. )

 

 

 

 

در قسمت IM Screen Name میتوانید تنظیم کنید که چه کسی میتواند آی دی مسنجر شما را ببیند. در قسمت Mobile Phone میتوانید تنظیم کنید که چه کسی شماره تلفن شما را ببیند. بخش Other Phone مربوط به دیگر شماره تلفن های شماست. بخش Current Address محل مربوط به تنظیمات دیدن آدرس شماست. در قسمت Website میتوانید تنظیم کنید که چه کسی آدرس وبسایت شما را ببیند. در قسمت Hometown هم میتوانید تنظیم کنید که چه کسی محل زادگاه شما را ببیند. در قسمت Add me as a friend میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی حق دارند شما را به عنوان دوست انتخاب کنند؟ همه یا فقط دوستان دوستان شما؟ در قسمت Send me a message میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی قادر هستند برای شما پیغام ارسال کنند؟ و در بخش آخر هم میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی حق دارند که آدرس ایمیل شما را ببینند. در پایان روی گزینه Preview My Profile در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید تا تغییراتی را که ایجاد کردید ببینید که برای افراد دیگر چگونه نمایش داده میشود.

 

 

بخش

Applications ans Websites

در فیس بوک علاوه بر امکانات آن میتوان از ابزارهای جانبی که سایت های دیگر برای فیس بوک میسازند نیز استفاده کرد که من به شما توصیه نمیکنم ، مثلا ابزارهایی که میتوان توسط آن ها در فیس بوک گیم بازی کرد یا آی کیو شما را نشان میدهند و غیره. در قسمت اول فیس بوک اطلاعاتی در این زمینه که چه چیزهایی را میتوانید با استفاده از این ابزارها با دیگران تقسیم کنید را نشان میدهد. در قسمت دوم یعنی What your friends can share about you شما میتوانید تعیین کنید که زمانی که دوستان شما از این ابزارها استفاده میکنند میتوانند کدامیک از اطلاعات شما را با استفاده از این نرم افزارها به دیگران نشان دهند که من همگی مربع ها را از علامت انداخته ام!!

در قسمت Blocked Applications شما میتوانید ابزارهایی را که نمیخواهید از اطلاعات شما استفاده کنند را بلاک یا بسته کنید که اگر به تازگی از ابزار جدیدی استفاده کرده اید و خوشتان نیامده میتوانید آن را در این قسمت بلاک کنید. در قسمت آخری یعنی Ignore Application Invites هم با فشار روی دکمه Edit Ignored Friedns میتوانید با نوشتن نام دوست خود مانع از فعالیت ابزاری که از طرف او برای شما مزاحمت ایجاد میکند بشوید.

بخش Search

در این بخش شما قادر هستید که دو چیز را تنظیم کنید. ۱. کسانی که در موتورهای جستجو نام شما را سرچ میکنند و ۲. کسانی که در فیس بوک نام شما را سرچ میکنند. شما میتوانید تنظیم کنید که آیا اگر کسی نام شما را در موتورهای جستجو مثل گوگل سرچ کرد ، نامتان پیدا و نمایش داده شود یا نه؟ و همچنین میتوانید تنظیم کنید که اگر در فیس بوک کسی نام شما را جستجو کرد همه ببینند یا فقط دوستان شما و یا فقط دوستان دوستان شما!

 

 

 

 

در قسمت Facebook Search Results از لیست کشویی سمت راست آن میتوانید انتخاب کنید که چه کسانی قادر به دیدن نام شما هنگام سرچ کردن در فیس بوک میباشند.

 

 

در قسمت Public Search Results با از علامت انداختن مربع Allow اجازه نخواهید داد تا نام شما در موتورهای جستجو مشاهده شود.

بخش Block List

در این قسمت شما میتوانید افراد را به قول معروف Ignore کنید یا بلاک کنید تا دیگر نتوانند مزاحم شما شوند و برای شما از طریق فیس بوک مزاحمت ایجاد کنند. این کار را میتوانید با وارد کردن نام شخص و یا وارد کردن ایمیل شخص مربوطه و زدن دکمه Block انجام دهید.

 

حالا برمیگردیم به همون صفحه اول بخش Settings گزینه آخر Deactivate Account

با کلیک بر روی گزینه Deactivate صفحه ای باز میشود که اگر روی گزینه Deactivate My Account در پایین صفحه کلیک کنید اکانت شما غیر فعال و به نوعی حذف خواهد شد. این کار را در صورتی که از فیس بوک خوشتان نیامده و دیگر نمیخواهید از آن استفاده کنید میتوانید انجام دهید.

حالا میرسیم به تب دوم یعنی Networks

فیس بوک از شبکه های زیادی تشکیل و ساخته شده که هر کدام بر اساس محیط کاری ، منطقه ای ، مدرسه و دانشگاه بنا شده اند. شما میتوانید با دانستن نام شبکه عضو آن شوید و بفهمید که چه کسانی در این شبکه کار ، زندگی یا مطالعه میکنند. کافی هست تا نام یک مدرسه قدیمی خود یا محیط کاری خود یا نام شهر خود را بنویسید و اگر پیدا شد به آن ملحق شوید. یک نام بنویسید و روی گزینه Join Network کلیک کنید. مثلا من در اینجا میخواهم به گروه دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد ملحق شوم. به عکس زیر دقت کنید.

تب سوم Notifications

در این بخش شما میتوانید تعیین کنید که فیس بوک در چه صورتی شما را از وضعیت فیس بوکتان مطلع سازد. و این اطلاع رسانی فیس بوک توسط ایمیل باشد یا اس ام اس. اگر نمیخواهید که فیس بوک شما را در هیچ زمینه ای از وضعیت فیس بوکتان از طریق ایمیل و اس ام اس مطلع سازد بهتر است که تمام مربع ها را از علامت برداشته و در پایان روی گزینه Save Changes کلیک کنید. حالا به ترجمه هر یک از این بخش ها میپردازم که شما میتوانید با علامت دار کردن یا نکردن آن از طریق ایمیل و اس ام اس باخبر شوید یا نشوید. ( اول به عکس زیر توجه کنید. )

 

 

 

 

 

 

 

Facebook

Sends me a message به من مسیج بفرست
Adds me as a friend من را به عنوان دوست اضافه کن
Confirms a friendship request تایید درخواست دوستی
Posts on my Wall ارسال پست روی صفحه وال من
Pokes me کسی که در کار من فضولی میکند
Has a birthday coming up (weekly email) وقتی یک تولد نزدیک میشود
Asks me to confirm friend detail سوال از من هنگام تایید دوست
Requests to list me as family تقاضاها برای لیست کردن من به عنوان اعضای فامیل
Confirms a family request تایید یک درخواست خانوادگی
Suggests a friend to me پیشنهاد یک دوست به من
Adds a friend I suggested اضافه شدن یک دوست که من پیشنهاد کرده بودم
I invited joins Facebook کسانی را که من فیس بوک برای عضویت دعوت کرده و عضو شده اند
Tags me in a post ضمیمه شدن من به یک پست
Comments on a post I was tagged in نظر در پستی که من به آن ضمیمه شده ام
Suggests a profile picture for me پیشنهاد یک عکس پروفایل به من

Photos

Tags me in a photo ضمیمه کردن من به یک عکس
Tags one of my photos ضمیمه شدن یکی از عکس های من
Comments on my photos اظهار نظر روی یکی از عکس های من
Comments on a photo of me نظرها روی عکس من
Comments after me in a photo نظرهای بعد از من در یک عکس
When I upload a photo via email زمانی که من یک عکس از طریق ایمیل آپلود میکنم
Comments on my photo albums نظرها روی آلبوم عکس های من
Comments after me in a photo album نظرها بعد از من در یک آلبوم عکس

Groups

Invites me to join a group دعوت های به عمل آمده از من برای عضویت در یک گروه
Promotes me to be an officer ترفیع من به افسر شدن
Makes me a group admin زمانی که من را مدیر یک گروه میسازند
Requests to join a group of which I am an admin درخواست به عضویت گروهی که من مدیر آن هستم
Replies to my discussion board post پاسخ ها به تخته بحث من
Changes the name of a group to which I belong تغییر نام گروهی که من عضو آن هستم
Pages
Makes me a page admin من را مدیر یک پیج کردن
Suggests a page to me پیشنهاد یک پیج به من

Events

Invites me to an event دعوت من به یک رویداد
Changes the date or time of an event تغییر تاریخ و زمان یک رویداد
Cancels an event کنسل شدن یک واقعه
Makes me an event admin مدیر ساختن من در یک رویداد
Requests to join an event of which I am an admin درخواست برای عضویت در یک رویداد که من مدیر آن هستم
Posts on the wall of an event I admin ارسال پست روی والی که من
Changes the name of an event to which I was invited تغییر نام رویدادی که من به آن دعوت شده بودم

Notes

Tags me in a note ضمیمه کردن من به یک نوشته
Comments on my notes نظرها روی یکی از نوشته ها من
Comments after me in a note نظرهای بعد از من روی یک نوشته

Links

Comments on my links نظر ها روی لینک های من
Comments after me in a link نظرها بعد از من روی یک لینک

Videos

Tags me in a video ضمیمه کردن من به یک ویدیو
Tags one of my videos ضمیمه کردن یکی از ویدیوهای من
Comments on my videos نظر روی ویدیوهای من
Comments on a video of me نظر روی یکی از ویدیوهای من
Comments after me in a video نظر بعد از من روی یکی از ویدیوها

Gifts

Sends me a gift فرستادن یک هدیه به من
Help Center

برچسب:محمدرضا,

|
 
آموزش حذف اکانت فیس بوک | delete facebook account ا

گر دوست دارید تا اکانت یا پروفایل فیس بوک خودتونو حذف کنید امروز یک آموزش ساده و همراه با تصویر برای سهولت در ادامه برای شما قرار دادم.همچنین آموزش گرفتن بک آپ یا پشتیبان از اکانت فیس بوک خودتون و نیز آموزش غیرفعال کردن third party app که برای بعضی از دوستان هنگام پاک پاک کردن اکانتشون مشکل ایجاد کرده بود رو قرار دادم.

حذف کردن اکانت فیس بوک

آموزش حذف اکانت فیس بوک

وقتی که وارد اکانت خود در سایت فیس بوک شده اید وارد آدرس زیر بشوید.

https://www.facebook.com/help/delete_account

سپس شما به صفحه ای هدایت می شوید که از شما می پرسد برای اینکار اطمینان دارید که بزنید بله !

حذف پروفایل فیس بوک

بعد از تایید صفحه ای به شما نمایش داده می شود که باید رمز عبور و کدامنیتی رو وارد کنید.

پاک کردن اکانت فیس بوک

نکته خیلی مهم : بهد از تایید کردن فیس بوک ۱۴ روز اکانت شما رو نگه می دارد که اگر دوباره وسوسه شدید !! و وارد اکانت خود شدید خودبخود حذف اکانت از بین میره و دوباره مثل قبل !

اما نکته ی مهم تر اینجاست که بعضی از دوستان توسط بعضی سایت های سوم یا همون third party app با اکانت فیس بوک خود در ارتباط هستند که من در ادامه میگم باید چکار کنید.پس هنوز با ما باشید !

غیرفعال کردن facebook third-party app

همونطور که گفتم شاید اکانت شما با این موارد در ارتباط باشه که شما وارد اکانت فیس بوک نشید ولی از طریق این ها با اکانت فیس بوک در ارتباط باشید که اینطوری اکانت شما حذف نمیشه ، چون که باید ۱۴ روز اصلا با اکانت در ارتباط نباشید.این کارو برا احتیاط اگر دوست دارید انجام بدید.

در سمت راست بالا اون ستاره رو بزنید و گزینه account setting رو انتخاب کنید.

account setting فیس بوک

سپس از سمت چپ گزینه apps رو انتخاب کنید و در نهایت لیست سایت ها و برنامه ها برای شما به نمایش در می آید.شما باید با زدن اون ضربدر کنار هر کدام اونها رو پاک کنید.

حذف کردن اکانت فیس بوک با ایمیل

اگر به هر دلیل مشکلی داشتید می توانید از ایمیل هم استفاده کنید ! البته انگلیسی نوشتن فراموش نشود ! privacy@facebook.com

گرفتن پشتیبان از فیس بوک – backup

خوب این اصلا ربطی به حذف اکانت نداره و دقیقا نقطه مقابلشه اصلا !! گفتم بد نیست تو سایت اشاره کنم.مثل قبل روی ستاره کلیک کنید بعد گزینه acoount setting و این بار در سمت چپ general و گزینه download a copy of your facebook data رو بزنید.

گرفتن پشتیبان از اکانت فیس بوک


موفق باشيد

برچسب:محمدرضا,

|
 
کافی نت و گیم نت کوچک راه اندازی کنید (آموزش جامع شبكه بندي)


 

با توجه سوالات بسیاری از خوانندگان در خصوص مواردی در زمینه اشتراک اینترنت بین چند کامپیوتر ( Internet Sharing ) و همچنین بازی های تحت شبکه ( Game Net ) قصد داریم در این تاپیک مدل بسیار کوچک و ساده ای از یک کافی نت و گیم نت را ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

قبل از شروع به سوالات زیر توجه نمایید:
• در محل کار ما دو کامپیوتر وجود دارد و هر دو هم به اینترنت نیاز دارند چگونه
می توان با استفاده از یک مودم و خط تلفن و یک اکانت اینترنت هر دو آنها در آن واحد از اینترنت استفاده کنند؟
• من می خواهم با یکی از دوستانم که در یک ساختمان هستیم گیم بازی کنیم.آنها در طبقه پنجم و ما در طبقه اول هستیم . به چه طریق می توانیم این کار را انجام دهیم . بخصوص اینکه می خواهیم در بعضی از مواقع فایل هایی را از کامپیوتر همدیگر کپی کنیم؟

این دو سوال اساس مقاله این شماره می باشند.در این مقاله بدون آنکه به بحث فنی وارد شویم موارد مورد نیاز و کار هایی که باید انجام دهید را ارائه خواهیم کرد.

مواد مورد نیاز

 

 

    • کارت شبکه PCI یک، عدد برای هر کامپیوتر.

 

 

  • کابل شبکه CAT5 به متراژ مورد نیاز .

 


کابل شبکه CAT5

 

 

  • سوکت شبکه ( سرسیم ) از نوع RJ45 ، حداقل ۲ عدد.


سر سیم از نوع RJ45
به اشتراک گذاشتن اینترنت و راه اندازی یک شبکه کامپیوتری کوچک
برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری با بیش از دو کامپیوتر شما به یک دستگاه HUB و کابل های شبکه ( برای اتصال هر کامپیوتر به هاب ) نیاز دارید اما برای اتصال دو کامپیوتر به هم نیازی به هاب نیست و شما می توانید با استفاده از یک کابل خاص به نام کابل Cross ( که روش ساخت آن با کابل هایی معمولی شبکه کمی تفاوت دارد) دو کامپیوتر را به وصل کنید .

• ساخت کابل Cross :
برای ساخت کابل Cross ، به ۲ عدد سوکت و چند متر کابل شبکه نیاز دارید .
کابل های آماده ۳ و ۵ متری از نوع Cross را می توانید از فروشگاه های تجهیزات شبکه تهیه نمایید . برای متراژهای بیشتر نیز می توانید با استفاده از دستورالعمل زیر آن را بسازید و یا از فروشگاه های تجهیزات شبکه بخواهید آن را به سفارش شما بسازند .

Cross آماده

ترتیب رشته سیم ها برای کابل
Cross کمی با کابل شبکه معمولی متفاوت است و مطابق با جدول ۱ می باشد. توجه داشته باشید که ترتیب رشته ها برای حالتی که زبانه سوکت به سمت پایین و محل ورود رشته سیم ها در روبرو قرار دارد می باشد.
سوکت اول

سوکت دوم

قهوه ای ـ سفید قهوه ای

قهوه ای ـ سفید قهوه ای

سبز ـ سفید آبی

نارنجی ـ سفید آبی

آبی ـ سفید سبز

آبی ـ سفید نارنجی

نارنجی ـ سفید نارنجی

سبز ـ سفید سبز

سعی کنید رشته سیم ها تا انتها به داخل سوکت فرو رفته باشد سپس بوسیله آچار مخصوص همین کار آن را پرس کنید( البته می توانید بوسیله دم باریک ، یکی یکی زبانه فلزی روی سوکت را بااحتیاط طوری فشار داد که زبانه ها فر رود. اما اینکار فقط در مواقعی که آچار مخصوص در دسترس وجود نداشته باشد پیشنهاد می گردد).


آچار شبکه

نمای نزدیک از سوکت و زبانه های فلزی روی آن
بعد از ساخت کابل کراس نوبت به تنظیمات نرم افزاری است .
• نصب کارت شبکه
کارت های شبکه را بر روی هر دو دستگاه نصب و درایور های آنها نیز نصب نمایید.
کابل کراس را به هر دو دستگاه وصل کنید. با این عمل آیکون کارت شبکه مطابق شکل ۹ نمایان می شود.
در صورتیکه به هر دلیلی کابل اشکال داشته باشد و یا به کامپیوتر دوم وصل نباشد بر روی آیکون شبکه علامت ضربدر نمایش داده می شود.
• تنظیمات نرم افزاری :
برای این روش حتما باید ویندوز یکی از دستگاه ها XP باشد و مودم نیز بر روی آ ن نصب شده باشد.
بر روی ویندوز
XP یک
Dialup Connection بسازید.
بعد ساخت بر روی آن دوبار کلیلک کنید تا باز شود.
بر روی Properties کلیک و گزینه Advanced را انتخاب نمایید. مطابق شکل ۱۰ در بخش Internet Connection Sharing گزینه های اول و سوم را تیک بزنید و سپس Ok کنید .

بعد از کمی مکث سیستم آماده اتصال به اینترنت می شود.
درصورتیکه به اینترنت وصل شوید کامپیوتر دوم بدون نیاز به هیچ تنظیمی می تواند از اینترنت استفاده کند.
راه اندازی گیم نت کوچک و به اشتراک گذاشتن فایل
هنگامی که شما بتوانید به هر طریقی ( چه از طریق کابل Cross و چه از طریق هاب و سویچ ) شبکه راه اندازی کنید به راحتی خواهید توانست اینترنت ، پوشه ،درایو ، پرینتر و …. را بین دو یا چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید.

برای به اشتراگ گذاشتن فایل و آماده سازی بستر برای بازی های تحت شبکه بین دو کامپیوتر باید از کابل ساخته شده در قسمت قبل استفاده کنید
برای بر قرار شدن ارتباط بین دو کامپیوتر ۲ راه حل وجود دارد :
اول اینکه بطور دستی به هر یک از کارت شبکه ها یک
IP بدهیم و راه دوم اینکه مطابق روش قبل ازInternet Connection Sharing استفاده کنیم که به این ترتیب سیستم بطور اتوماتیک به کامپیوتر یک IP می دهد. راحت ترین راه همان استفاده از Internet Connection Sharing است زیرا نه نیاز به تنظیمات خاص دارد و مهم تر اینکه در روش دستی نمی توان اینترنت را به اشتراک گذاشت.
امابه دلیل اینکه در قسمت قبل روش Internet Connection Sharing کفته شد در این بخش به روش تخصیص آیپی به روش دستی می پردازیم.
• تخصیص آیپی به روش دستی
در کنترل پنل بر روی Network Connections دوبار کلیک کنید.
بر روی آیکون کارت شبکه راست کلیک و گزینه Properties را انتخاب نمایید. دقت کنید که تیک مربوط به هر سه قسمت Client For Microsoft ، File and Printer و TCP/IP زده شده باشد.
ابتدا بر روی گزینه Internet Protocol (TCP/IP) و سپس بر روی Properties کلیک کنید.مطابق شکل ۱۱، مقادیر IP Address و Subnet را تنظیم نمایید:
کامپیوتر اول :

IP Address : 192.168.0.1
Subnet : 255.255.255.0
کامپیوتر دوم :
IP Address : 192.168.0.2
Subnet : 255.255.255.0

بعد از انجام این عملیات Ok کنید و کلیه پنجره ها را ببندید.
تا اینجا سیستم برای انجام بازی های تحت شبکه آماده است اما اگر بخواهید پوشه و یا درایوی را به اشتراک بگذارید باید موارد زیر را انجام دهید :
۱ـ بر روی پارتیشن و یا پوشه ای که می خواهید Share شود راست کلیک و گزینه Properties را انتخاب کنید.
۲ـ بر روی گزینه Sharing کلیک کنید .

با تیک زدن دو گزینه آخر درایو به اشتراک گذاشته می شود
نکات مهم :
• بعد از تنظیمات فوق لازم است که اسم کامپیوتر ها را مشخص کنید.
ویندوز هنگام نصب یک نامشخص برای کامپیوتر انتخاب می کند . برای تغییر نام ابتدا بر روی My computer کلیک سمت راست و گزینه Properties را انتخاب نمایید. ابتدا بر روی Computer Name و سپس بر روی change کلیک کنید . مطابق شکل ۱۴نام کامپیوتر را به نام دلخواه تغییر و Ok کنید.این عمل را بر روی کامپیوتر دوم نیز انجام دهید.
• برای مشاهده پوشه و یا درایو های به اشتراک گذاشته شده از دو راه می توانید استفاده کنید :
۱ـ اسم کامپیوتر را به شکل ComputerName در Address bar تایپ کنید .

۲ـ پنجره
My Computer را باز کنید. در پنل سمت چپ بر روی My Network Places کلیک نمایید تا پنجره مربوط به آن باز شود.


برچسب:محمدرضا,

|
 
اتصال دو کامیپوتر تحت شبکه Lan با استفاده از کابل Ethernet

 

 

گاهی اوقات پیش میاد که شما قصد انتقال اطلاعات و اسناد مهم از یک کامیپوتر به کامیپوتر دیگر را دارید یا شاید شما قصد انجام یک بازی تحت شبکه به صورت دو نفره را دارید ما در این مقاله قصد معرفی چندین روش برای رسیدن به این منظور را داریم.

Windows-7

به گزارش ورد آی تی ؛ اگر داده های کمی داشته باشید شما میتوانید از رسانه انتقالی مانند فلش دیسک برای انتقال اطلاعات استفاده کنید اما اگر داده ها زیاد باشند و شما بخواهید دائما اطلاعات را بین کامپیوتر ها انتقال دهید این روش کاربرد چندانی به علت سرعت پایین آن ندارد.  این روش در مقایسه با روش کابلی بسیار کندتر عمل میکند.روش دیگری نیز برای اتصال دو کامیپیوتر وجود دارد که آن ایجاد یک شبکه خانگی بدون سیم است که این روش هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد.پس فعلا بهترین پیشنهاد اتصال دو کامپیوتر از طریق کابل اترنت است که به  روشی مطمئن و سریع بین کاربران رواج یافته است.کابل اترنت چیزی بیش از یک کابل ساده که سر و ته آن با کانکتورهای Rj45 بسته شده است نیست.اما دو نوع کابل اترنت وجود دارد که شما میتوانید از آن ها با توجه به نیاز خود استفاده کنید.اولین مورد به کابل Straight معروف است و دومین کابل نیز Crossover نام دارد. شما در شکل زیر میتوانید نمودار پیکربندی هر یک از کابل ها را مشاهده کنید.

 Windows 7-1

نکته اینجاست که شما با کابل کراس(crossover) تنها میتوانید به انتقال اطلاعات بپردازید اما کابل استرایت(straight) چندین کاربرد مختلف دارد.

در این مقاله ما قصد نحوه اتصال دو کامپیوتر تحت شبکه LAN  با استفاده از کابل کراس برای انتقال اطلاعاتی از قبیل فایل ها ویدوئوها و تصاویر را داریم. مواردی که شما نیاز دارید.

۱- یک کابل کراس یا استرایت که در اینجا من از کابل کراس استفاده میکنم

۲- کارت های شبکه از پیش نصب شده روی هر دو کامیپوتر

۳- در ضمن هر دو کامپیوتر نیز باید درایور مناسب کارت شبکه خود را در حالت نصب داشته باشند که معمولا به طور پیشفرض نصب شده اند.

خب اجازه بدید بریم سراغ پیکربندی کامپیوترها :

در زیر گام های لازم به منظور پیکربندی کامیپوترها توضیح داده شده است.

۱-برای شروع باید برای هر کامیپیوتر آدرس آیپی مختلفی تنظیم شود برای تنظیم آدرس های آیپی هر یک از کامپیوترها مراحل زیر را طی کنید.

وارد کنترل پنل خود شوید و روی گزینه  Network and Sharing Centerکلیک کنید و در صفحه نمایان شده مطابق شکل زیر روی گزینه Change adapter settings  کلیک کنید.

 Windows 7-2

در صفحه ظاهر شده یعنی Network Connections مطابق زیر روی گزینه مورد نظر راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

 Windows 7-3

بعد از این کار کادر محاوره ای Local Area Connection Properties مطابق شکل زیر باز میشود.

 Windows 7-4

در زبانه شبکه (Network) روی گزینه Internet Protocol Version 4 کلیک کرده و روی دکمه Properties کلیک کنید.حال آدرس هر یک از کامیپوتر ها(در این جا دو کامپیوتر با ویندوز۷) را مطابق زیر تعیین کنید.

کامپیوتر اول :

آدرس آیپی(IP address): 192.168.0.1

سابنت مسک(Subnet mask): 255.255.255.0

کامپیوتر دوم :

آدرس آیپی(IP address): 192.168.0.2

سابنت مسک(Subnet mask): 255.255.255.0

 Windows 7-5

حال کار پیکربندی نرم افزاری به پایان رسیده است و نوبت به پیکربندی سخت افزاری رسیده است.برای این منظور ابتدا یک سر کابل را به یکی کامپیوتر و سر دیگر آنرا نیز به کامپیوتر دیگر وصل کنید و بعد تنظیم زیر را نیز انجام دهید.

روی آیکون Computer درمنوی استارت مطابق شکل زیر راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید.

Windows 7-6

 

حال روی گزینه Change settings که در تصویر بالا مشخص شده است کلیک کرده و در صفحه ظاهر شده مطابق شکل زیر و در قسمت Member of گزینه Workgroup را انتخاب کرده و یک نام دلخواه انتخاب کنید .دقت داشته باشید که این نام در هر دوکامپیوتر باید یکسان باشد در غیر این صورت سیستم ها قادر به شناسایی یکدیگر نیستند.

 Windows 7-7

بعد از انجام تنظیمات سیستم ها را دوباره راه اندازی (Restart) کنید مهم نیست که کدام اول ریست میشوند.خب بعد از بالا آمدن ویندوز هر دو سیستم, روی آیکون Computer در دستکتاپ خود دابل کلیک کنید و در سمت چپ روی گزینه ای با نام Network  کلیک کنید.اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید آیکون کامیپیوتر مقابل را باید در این صفحه ببینید.(و البته بالعکس)

اگر آیکون های کامپیوتر مقابل در یکی از سیستم ها ظاهر نشد(فرقی نمیکند کدوم کامپیوتر باشد)شما با گزینه ای با نام Network Discovery and file Sharing روبرو خواهید شد در این مورد شما باید دوباره کامپیوتر را ریست کنید.بعد از اینکه شما آیکون کامپیوتر مقابل را در سیستم خود(همان پنجره شبکه) دیدید کافی است روی آن دابل کلیک کنید در صورت درخواست نام کاربری و رمز ,شما باید نام و رمز کاربری را نیز وارد کنید تا بتوانید به فایل های اشتراکی کامپیوتر مقابل دسترسی پیدا کنید اگر دوست داشتید که کل درایو کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارید ابتدا روی درایو مورد نظر طبق تصویر زیر راست کلیک کرده و از منوی باز شده گزینهàHome Group   Share With را انتخاب کنید.

 Windows 7-10

اگر در حین کار به مشکلی برخورد کردید میتوانید با ما در میان بگذارید .تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

موفق باشيد نظر يادتون نره 

 

 


 

 

برچسب:آموزش ,محمدرضا,

|
 
آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر همراه با تصویر

در نگاه اول شبکه کردن ۲ کامپیوتر کار سختی به نظر می رسد اما در واقع این کار به سادگی چند کلیک است.

 

در این مقاله دو روش برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر معرفی و توضیح داده میشود.
۱- اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر با کابل Usb – Usb
2- اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر با کابل کراس (کابل شبکه)

۱- اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر با کابل Usb – Usb :
اولین مرحله برای اتصال دو کامپیوتر از طریق USB پیدا کردن کابل USBــ USB است در این مرحله باید بسیار دقت کنید. شما به نوعی کابل احتیاج دارید که اصطلاحاً به آن Bridge یا کابل شبکه USB می گویند. این بدان معناست که در این کابل قابلیت اتصال دو کامپیوتر وجود دارد.
در این کابلها یک مدار الکتریکی واسط وجود دارد و دو سر کابل دارای سوکت نوع A است. شما می توانید کابلی بخرید که چیپ Bridge آن USB1.1 با سرعت ۱۲ Mb بر ثانیه یا USB2.0 با سرعت ۴۸۰ Mb بر ثانیه باشد البته توصیه من USB2.0 است. چون سرعت آن به مراتب بیشتر است. به خاطر داشته باشید شبکه های اترنت دارای استاندارد ۱۰۰ Mb بر ثانیه هستند.

 

بعد از اینکه کابل را بدست آوردید می توانید آن را متصل کنید. اولین کاری که باید بکنید نصب نرم افزار یا درایور کابل است.
بیشتر کابل ها ۲ مود را پشتیبانی می کنند:
۱- link mode: در این حالت می توانید به آزادی فایل ها را بین دو کامپیوتر کپی کنید.
۲- network mode: در این حالت فقط کپی کردن فایل نیست که می توانید انجام دهید، بلکه می توانید فولدرها، پرینترها و ارتباط اینترنتی را هم به طور اشتراکی استفاده کنید.

اگر از کابل خود در حالت لینک (link mode) استفاده کنید. به سادگی به برنامه ای که همراه نرم افزار کابل است دست پیدا می کنید و می توانید فایل های خود را انتقال دهید.

اگر از کابل خود در حالت شبکه (network mode) استفاده می کنید. باید کارهای زیر را انجام دهید.
وارد قسمت network connection شوید. آیکون شبکه که متصل است را می بینید.
اکنون بر روی آیکونی که کامپیوتر شما را به اینترنت متصل می کند راست کلیک کنید.
گزینه properties را انتخاب کنید. در برگه Advanced برای گزینه Allow other network users to connect through this computers Internet connection. یک علامت تیک قرار دهید.
ــ بعد از اینکه این کارها را انجام دادید کامپیوتر خود را restart کنید. اکنون کامپیوتر دیگر هم می تواند به اینترنت متصل شود.
شاید استفاده از هاب برای دو کامپیوتر کار مطمئن تری به نظر برسد ولی این روش از هزینه کمتری برخوردار است ، به هر حال تصمیم با شماست.

۲- اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر با کابل کراس (کابل شبکه):
برای این کار به ۲ کامپیوتر روشن احتیاج دارید که مجهز به کارت شبکه باشند و یک کابل شبکه معمولی 
تنظیمات اولیه برای هر کدام از سیستم ها :سیستم شماره ۱ - سیستم شماره ۲ برای آموزش بهتر نامگذاری میکنم.
در هر ۲ سیستم از My Computer / Propertise تب Computer Name را انتخاب کنید.
حال اسم سیستم شماره ۱ و ۲ را به طوری انتخاب کنید که با هم فرق داشته باشد.
برای مثال : Reza1 و Reza2
حالا در همین قسمت کلید Change را بزنید تا بتوانید اسم Workgroup هر سیستم را هم تغییر دهید.
این بار اسم workgroup ها را مثل هم قرار دهید.
مثلا : Reza
حتما باید اسم workgroup ها مثل هم باشند.
خوب حالا Ok کنید و از این قسمت خارج شوید.
هر ۲ سیستم درخواست Restart می کنند پس اجازه دهید سیستم ها ریست شود و مجددا راه اندازی شود.

حال سراغ شناسایی و IP دستگاه ها می رویم برای این کار آدرس زیر را دنبال کنید :
Control Panel / Networks Conections
حال بر روی آیکون Network Conection خود راست کلیک کنید و Propertise را انتخاب کنید.
توجه کنید که اگر کانکشن نتورک ندارید از طریق Add New Conection اقدام به ساخت کنید.
حال در پنجره باز شده Internet Protocol TCP/IP را انتخاب کنید و گزینه Propertise را بزنید. (شکل ۱)

 

شکل ۱ – Local Area Conecction Properties

این کار را در هر ۲ کامپیوتر انجام دهید. در پنجره باز شده شما باید آی پی های مشخص شده را برای هر سیستم وارد کنید پس قسمت Use The Following Ip Adress را فعال کنید :

سیستم شماره ۱ :
Ip Adress : 192.168.0.1
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : این گزینه برای سیستم اول باید خالی باشد.
حال در قسمت پایین Dns Server ها را تکمیل می کنیم :
Perefered Dns Server : 192.9.9.3
Alternate Dns Server : این قسمت هم خالی قرار دهید.

سیستم شماره ۲ :
Ip Adress : 192.168.0.2
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : 192.168.0.1
در قسمت Dns Server هم به این صورت :
Perefered Dns Server : 192.9.9.3
Alternate Dns Server : این قسمت هم خالی قرار دهید.

خوب کار شناسایی و نتورک کردن تمام شد حالا باید به پوشه ها و فایل های خود قابلیت Share را بدهید تا در نتورک شما مشترک شود برای این کار به این صورت عمل کنید :

در یک درایو یک New Folder ایجاد کنید. بر روی آن راست کلیک کرده و سپس از تب Sharing گزینه های Share This Folder On The Network و Allow Network Users To Change My Files را فعال کنید و سپس Ok و بیرون بیایید. با این کار یک پوشه ایجاد کرده اید که بین ۲ کامپیوتر مشترک است و فایل هایی که درون آن باشد در هر دو کامپیوتر قرار می گیرد. (شکل ۲)

 

شکل ۲ – Sharing Properties

 

برچسب:محمدرضا,

|
 
تنظيماتي براي اجراي بهتر بازي ها در ويندوز

 

تنظيماتي براي اجراي بهتر بازي ها در ويندوز

بازي! جزء جدايي ناپذير و شيرين دنياي ديجيتال! هر روز شركتهاي بازي سازي و گرافيكي سعي در بهبود موتورهاي گرافيكي بازي هاي خودشان دارند ، در صورتي كه كارت ها و سيستم هاي گرافيكي كاربران ثابت باقي ميماند. با اين حال ، پس از راه ارتقاء سخت افزاري ، راه هاي ديگري باقي نيز وجود دارد! شما ميتوانيد با استفاده از ترفندهايي با تغييرات در تنظيمات بازي ها و ويندوز ، اجراي اين بازي ها را تا چندين برابر بهبود بخشيد. هم اينك قصد داريم به معرفي اين ترفندهاي ايده آل بپردازيم.

ترفند هاي ويندوزي از نوع بازي!
براي بالا بردن توانايي كامپيوتر در اجراي بهتر بازيها به Control panel برويد و در آنجا بر روي System كليك كنيد و در اين بخش سر برگ Advance را انتخاب كنيد و بر روي دكمه Setting ابتدايي مربوط به بخش Performance كليك كنيد. در اين بخش قسمت Adjust for best performance را انتخاب كنيد.

در مرحله بعدي لازم است كه قسمتي از فضاي رم را خالي كنيد تا اين فضا براي اجراي بازيها به كار رود. براي اين كار به Task Manager برويد و در سر برگ Process برنامه هايي را كه فضاي رم را بيهوده اشغال كرده اند را پاك كنيد. براي اين كار بر روي پروسس مورد نظر كليك راست كنيد و End Process را انتخاب كنيد.

حتما برنامه هايي مثل آنتي ويروس و فايروال را ببنديد . چون اين برنامه ها فايلهاي اجرايي بازي را چك مي كنند و فضاي زيادي را از رم اشغال مي كنند . بقيه برنامه هايي كه در هنگام بازي اجراي آنها ضروري نيست را هم متوقف كنيد.

در مرحله بعد در منوي استارت بخش Run تايپ كنيد msconfig . در پنجره ظاهر شده در سر برگ General گزينه Selective startup را انتخاب كنيد و پايين آن تيك گزينه هاي
Process SYSTEM.INI FileWIN.INI File و Load Startup Items را برداريد. بعد در سر برگ Services گزينه Hide All Microsoft Services را انتخاب كنيد و بعد Disable All را بزنيد.

بعد از اين كارها لازم است كه فايلهاي موجود در پوشه Temp را حذف كنيد . براي اين كار در منوي استارت و در بخش Run تايپ كنيد %temp% . اينتر را بزنيد. در اين حالت پوشه اي ظاهر مي شود تمام محتويات پوشه را حذف كنيد.

اگر بازي را براي اولين بار اجرا مي كنيد و دچار مشكل شديد حتما ورژن DirectX كه بر روي سيتم تان نصب شده است را چك كنيد . و اگر قديمي است حتما ورژن جديدتر آن را نصب كنيد. راه حل ديگر آپديت كردن درايور كارت گرافيك است . براي اين كار به وبسايت مربوط به شركت سازنده برويد و در آنجا درايور جديد را دانلود كنيد. اين كار مي تواند بسيار مفيد باشد.

تنظيمات گرافيكي
در درون هر بازي بخشهاي وجود دارند كه به كاربر امكان انتخاب و دستكاري سطح گرافيكي بازي را مي دهند . در اين بخشها شما مي توانيد به فرض سطح گرافيك بازي را بالا يا پايين كنيد . اگر گرافيك شما پايين است به اين بخشها برويد و سطح گرافيك را بر روي متوسط و يا حتي پايين تنظيم كنيد. در اين جا بخشهاي به نام Texture يا Details وجود دارد كه مربوط به جزئيات موجود در محيط گرافيكي بازي است . پايين بردن اين مقادير مي تواند سبب كم شدن اين جزئيات و روانتر شدن بازي شود . البته بالطبع اينطوري كيفيت گرافيك بازي و محيط هاي آن پايين مي رود.

در بخش تنظيمات گرافيكي بازي بخشهايي مانند Gamma و Contrast و Brightness هم وجود دارند كه كم و زياد كردن اين مقادير تاثير چنداني در اجراي بازي ندارند و فقط روشنايي صفحه مانيتور با استفاده از اين بخشها كم يا زياد مي شود.

بخش بسيار مهم ديگر بخش Anti-aliasing است . شما مي توانيد از درون خود بازي و يا از طريق تنظيمات مربوط به كارت گرافيك خود اين بخش را تنظيم كنيد.

يكي از كار هاي ديگري كه مي توان كرد اين است كه از برنامه هاي كاربردي مربوط به كارت گرافيكتان استفاده كنيد. به فرض شركت Ati برنامه اي به نام Hydravision را ارئه مي كند كه به شما اجازه دسترسي به تنظيمات بيشتر گرافيكي را مي دهد. و يا برنامه Detonator كه براي اجراي بهتر بازيها براي كارتهاي گرافيكي مدل Geforce ارئه شده است.

تنظيمات DirectX
براي تغيير دادن تنظيمات DirectX در منوي استارت و در بخش Run تايپ كنيد : dxdiag و كليد اينتر را بزنيد. در اين حالت پنجره اي باز مي شود كه مربوط به تنظيمات گرافيكي و صوتي دايركت ايكس است. در سر برگ Display و در بخش Directx Features سه بخش به نامهاي Direct Draw Direct3D و AGP Textures وجود دارند اين سه بخش را فعال (Enable ) كنيد. اگر در جلوي هر يك از اين سه بخش Not Avialable نوشته شده باشد به معني اين است كه كارت گرافيك شما قابليت مورد نظر را ندارد.

نرم افزارها
يكي از نرم افزار هايي كه مي تواند به شما در ارتقاي كارايي دستگاه در اجراي بازي كمك كند برنامه 3D Analyze است . البته بايد نحوه تنظيم و كار با آن را بدانيد.

ورديزاده

همچنين >3D MARK 2006 يك برنامه عالي و تاييد شده براي تست قدرت كامپيوتر شما براي اجراي بازي هاي كامپيوتري است همينطور اگر قطعه اي از سيستم شما معيوب بوده و يا ضعيف عمل كند اين موضوع توسط نرم افزار ياد شده به اطلاع شما مي رسد و مي توانيد نسبت به تعويض يا ارتقاء آن اقدام نماييد.

موفق باشيد

برچسب:محمدرضا,

|
 


به وبلاگ خودتون خوش آمديد مطالب مورد نياز خودتون رو از منوي سمت راست قسمت دسته بندي موضوعات انتخاب كنيد و لطفا نظر بديد ممنون @در ضمن تبليغات هم پذيرفته ميشه كافيه پي ام بزاريد @


آموزش ها
ترفند ها
عيب يابي و تعمير
باسازي ويندوز و نصب ويندوز xp .8.7
راهكارهاي براي كامپيوتر شما
امنيتي و هك
مطالب مفيد و جالب
اينترنت
مطالبي در مورد سخت افزار
آموزش بعضي از نرم افزار ها

 

محمدرضا
امین

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كامپيوتر برتر و آدرس mouse.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





❤ ❤ آموزش هک ❤ ❤
وبلاگ سميرا
رنك پارس
ویزای شینگن
افزایش بازدید
تبادل لينك
هاست رايگان
خريد ميكرو تاچ
بازي آنلاين
تبادل لينك
تبادل لينك
سامانه پیام کوتاه
درج آگهی|تبلیغات رایگان
سايت تبادل لينك
سيستم تبادل لينك
خريد شارژ
سفارش عينك آفتابي
به روز ترين ها
فروش عینک ویفری
هر چي بخواي
وبلاگ موضوع آزاد
عينك آفتابي
واضح
ياهو
گوگل
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
صیغه یابی
جلو پنجره زوتی
درگاه پرداخت

 

 

ساخت و ویرایش زیرنویس با Notepad
نحوه‌ی مشاهده‌ی اطلاعات BIOS از طریق رجیستری ویندوز
آموزش امنيت ويندوز عامل 7
ابزارهای مفید سیستمی مخفی در ویندوز
آموزش ساخت ويروس
دانلود نرم افزار قفل گذاری بر روی وب کم CamBlocker 1.1.0.2
تبدیل فایلهای صوتی به Mp3 در مدیا پلیر ویندوز
فعال کردن حالت Safe Mode در «ویندوز 8»
ادغام فایل‌های تکه تکه شده به وسیله Command Prompt ویندوز
فعال کردن Windows Media Center در ویندوز 8
5 روش برای جابجایی بین نرم‌افزارهای در حال اجرا در نوار Switch List «ویندوز 8»
آموزش پارتیشن بندی در ویندوز بدون نیاز به نصب برنامه اضافه
پارسی کردن اعداد و صفحه کلید در ویندوز 7
نکته‌ی مفید و پر کاربرد برای کار کردن با CMD
میانبری برای دیدن همه برنامه ها-ويندوز 8
ترفند تغيير ساعت از طريق cmd
پسورد قوی برای کامپیوتر
سیستم شما چه مدت روشن بوده است؟
روشن کردن کامپيوتر در زمان دلخواه
تغيير پسورد Xp بدون دانستن پسورد قبلی
قرار دادن عکس در پس زمینه پوشه های ویندوز ۷
راهنمای کاربردی به روز رسانی کامپیوتر
ترفند کپی متن پیامهای خطای ویندوز
رمز گذاري بر روي فايل ورود
جلوگیری از اجرای برنامه هاهنگام راه اندازی ویندوز
از کامپیوتر و ویندوز بیشتر بدانید
ریز نكته های كار با كامپیوتر
کدهای ریجستری کامپیوتر
سخت افزار
طريقه نگهداری سخت افزار
مادربرد کامپیوتر
اینم برای تنوع
نسل بعدی تکنولژی: سیستم های کامپیوتری که بتوان آنها را پوشید!
ترفند جالب رجیستری کردن برنامه ها بدون نیاز به سریال نامبر و پرداخت هزینه
نحوه دسترسی و آموزش “BIOS Setup” کامپیوتر
ضبط و مشاهده همراه با صدا در گیرنده دیجیتال مخصوص کامپیوتر
آموزش و ترفند
4 ترفند کوچک در Yahoo Mail
چهار نکته برای چت کردن با امنیت بالا
اصطلاحات شبکه های کامپیوتری
ترفند کپی متن پیامهای خطای ویندوز
از کامپيوتر و ويندوز بيشتر بدانید ( آموزش )
آشنایی كامل با خطای سخت افزاری سیستم از طریق بوق آن
معرفی كامل تمام قطعات سخت افزاری کامپیوتر و اسمبل کردن سیستم
وقتی لپتاپ خیس می‏شود
تکنیکهای تمیز کردن کامپیوتر
ترفندی برای ذخیره نشدن اطلاعات شما توسط گوگل
ترفندی برای اینکه رمز شما در ویندوز 8 دیده نشود
نحوه ی نصب و غیر فعال کردن برنامه Deep Freeze
15 میانبر مفید برای افزایش کارایی در ویندوز

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 124
بازدید کل : 20028
تعداد مطالب : 183
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 2


Alternative content


سلام دوست گلم خوش آمدي به وبلاگ خودت لطفا نظر يادت نره و اين وبلاگ رو به دوستانت معرفي كن با تشكر مديريت دریافت کد حرکت متن Online User